Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mighty Mouse för vänsterhänta?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vellinge
  • 2007-01-26 11:42

Tja,

Jag är en sån där vänsterhänt jävel. Alltid haft problem att hitta en mus som inte är skapad för en högerhänt (formad för högerhanden, knappar osv) Så jag har alltid kört en vanlig plain simple mus tidigare. Två knappar, inget extra.
Men nu har jag skaffat mig en Mighty Mouse. Jag tänkte mig att den var perfekt för mig eftersom jag fick extraknapp på sidan plus en schysst design.

Eftersom vi lever i en högerhänt värld så har jag alltid kört pekfingret som högerklick och långfingret som vänsterklick, precis så som högerhänta kör, fast med vänstermusen.

Nu till problemet. Jag ställer in Primary Button på vänsterknappen och Secondary Button på högerknappen och Button 3 på scrollknappen. Kör jag med högerhanden fungerar allting fint. Vänsterklickar jag så vänsterklickar musen, högerklickar jag högerklickar musen.
Men om jag byter över och kör med vänsterhanden så funkar inte högerklicken längre. Allting blir ett vänsterklick.

Jag har testat med två andra Mighty Musar och det är samma problem där.

Högerhand = allt fungerar som det ska.
Vänsterhand = Enbart vänsterklick på hela ytan.

För er som har en Mighty Mouse kan ju själv testa och se. Testa att högerklicka när ni lagt över musen i vänsterhanden.

Problemet går att lösa på fyra sätt som jag ser det.
1. Det finns något fix eller extra inställning som jag inte hittat som fixar så musen fungerar för vänsterhänta som vill använda en högerhänts inställning.
2. Jag skänker musen till någon behövande och går tillbaka till min Microsoft mus.
3. Jag börjar använda högerhanden istället.
4. Jag använder vänsterhanden med en vänsterhänts inställning.

Alternativ 3 och 4 tänker jag undvika så långt det bara går.

Idéer eller förslag?

Om du lyfter bort fingret(eller lättar på trycket...) från vänstersidan och trycker på höger så fungerar den perfekt!
Använder MM varje dag på vänster sida.

Senast redigerat 2007-01-26 12:30
  • Medlem
  • 2007-01-26 12:12

Kan det inte vara så att du har ditt andra finger kvar på musen när du högerklickar? Du måste lyfta på det. Själv avstod jag från den av just det skälet.

Världen är en kall och brutal plats när man är i en diskriminerad minoritet.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2007-01-26 13:28

Jo, exakt, det fungerar om jag enbart klickar på högra fältet och inte har något finger i vänstra fältet. Men jag kommer omöjligt kunna arbeta om jag måste lyfta upp hela handen och enbart klicka i ett fält.

Mighty Mousen åker i soptunnan, det blir Microsoft mus igen

1
Bevaka tråden