Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Japan - Tips!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Täby
  • 2007-01-25 19:26

Håller som bäst på att planera en resa till Japan med 2 kompisar, det vi vet är att vi kommer att vara där i 3-4 veckor under juli-aug och en vecka kommer att tillbringas i Tokyo.

Kom gärna med tips på saker att göra, billigt/prisvärt flyg, boende, restauranger, mm mm.... också andra delar av japan, inte bara tokyo då vi tänkte köpa ett tåg-kort och åka omkring och backpacka lite

Har läst Björnstörms tråd om hans Japan/Taiwan blogg, och alla andra trådar jag hittade om japan men tyckte det var lite tort om information. Den bästa tråden va just Björnströms och bloggen som han länkat till.

Tacksam för alla tips jag kan få!

/Marcus

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-01-29 09:53

Ingen som har nagra tips over huvud taget? Nagot napp hade jag ju vantat mig att fa Kanske gar battre idag nu nar det e mandag!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-29 17:39

Jag vill också ha Japan-tips!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-29 22:04

Jag kanske kan ge er några tips, börja med Tokyo.
Om ni flyger till Narita så ska ni ta snabbtåget till shibuya station, skiljer inte så mycket i pris mot de andra linjerna men dom andra tar hur långt tid som helst, något man säkert vil undvika efter en långflight, inte så kul att hamna i rusningstrafik i Tokyo med en massa väskor.
Sedan vet jag inte vad ni har för budget, men eftersom ni ska backpacka så vet jag tex Sakura Hotel där det bor just en hel del backpackers, det ligger i ett område som heter Jimbocho, som är en stadsdel med en sjukt massa vintage bokshops, inte så kul område i sig, dock så ligger den hyfsat nära till allt om man kan säga så i den staden www.sakura-hotel.co.jp Kostar från typ 200:- natten och uppåt, om ni vet vad ni kan betala per natt så kan jag säkert ge er fler tips på andra hotell.

Sedan finns det lika mycket att göra i den staden som det finns folk, men jag kan ge er några ställen man inte får missa när man är där. Jag kör faktiskt en copy paste på ett tidigare inlägg jag har gjort här och börjar såklart där man ska börja när man kommer till Tokyo första gången, dvs skybaren på Park Hyatt Hotel, det bästa avstampet man kan göra i den staden.

.................................................. .................
Som redan nämts så får man inte missa Park Hyatt, vars pianobar ligger på 53 våningen i huset, om man är där på kvällen så har man en grym utsikt över stan,, en lite bonus är att det var där dom spelade in den hyggliga filmen Lost in Translation. Dom har riktigt bra mat, sköna drinkar, kostar lite men det är värt det varje gång. Det enklaste sättet att ta sig dit är med taxi ifrån (T) Shibuya Station..

Sedan så är även stadsdelen Shibuya ett ställe man inte får missa,, vilket man inte heller gör om man är i närheten, massa shopping, restauranger och..... människor, neon neon neon....
Finns en ganska puckad resturang där som heter "The LockUp" som är nere i källare,, där man blir inlåst i en fängelsehåla,, sedan blir man serverad av lite olika monster,, lite som att käka middag på spökhuset, ruskigt töntigt men ganska kul, finns även några grymma Karaoke palats där,, jag var i ett som var 7 våningar, kostar typ 150:- för en timme, då är det gratis spånk..

Om man vill uppleva motsatsen till Park Hyatt är baren Bonobo stället. Bonobo är en liten liten super cool, super trendig mini mini mini bar som ligger i ett före detta vardagsrum hos en numera tyvärr avliden musik producent, dock så körs baren vidare i hans ära. I han hus finns även en mini mini restaurang, 5-6 platser och en liten mini rockabilly bar med 6st stolar där bartendern står och lirar ståbas bakom baren..
Adressen till Bonobo är: 2-23-4 Jingu-Mae Shibya-ku, och det ligger i ganska nära Harajuku, ta en taxi..

**Yoyogi Parken
.............................
Typ Tokyos Central park, och är grymt skön att ta en paus i. På söndagar så hänger det en massa sjukt upp/utklädda ungdomar (Gyarus), kul och väldigt konstigt, där finns det även ett gigantiskt tempel för det som vill ägna sig åt lite historia, vilket man bör tycke jag..
Åk till (T) Harajuku

Sedan är även Harajuku ett soft område som man absolut inte får missa, massa kul shopping, mycket bra 2-hand,, det bästa hittar man på bakgatorna, och man kan även ta en promenad mot Omote Sando..

**Omote Sando
.........................
Är väl lite av Tokyos Champs-Elysee med en massa super lyx affärer, missa inte Prada butiken är så super cool..
(T) Omote Sando

**Electric Town / Akihabara
.........................
För alla oss tekniknördar är Akihabara vårt mecka, stort som söder fast dom bara säljer elektroniska prylar, prylar,, prylar,, neon neon neon, Leksaksaffärer, spelhallar med 10 våningar. Finns en grymt cool 2-hand spel affär i flera våningar som har allt allt allt som gjorts i spelväg, Super Potato heter stället, brukar ramla förbi där varje gång jag är där, ljudet av stället är helt galet, hittade faktiskt denna...
http://youtube.com/watch?v=aeNnIHVNmrk

(T) Akihabara

**Ginza
...........
Höga hus, massa lyxiga butiker etc, värt ett besök,, dels pga av Ginzas Apple store..
(T) Ginza

Sedan så måste ni såklart lära er att beställa öl på japanska, jag har en lite kurs som jag spelade in på min mobil, i blurrig måndagsmorgon på en punkbar i Shibuya.
http://www.fredrikharken.se/una_mas.aif

Jag kan ge er in lång lista med butiker, ställen, dock så kan det vara lite svårt att hitta, och jag har inte alla 100% adresser utan jag vet bara vart dom ligger, men om ni har en okej taxi budget så kan det ordna sig :).

MVH
Fredrik

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-01-30 11:35

Tack for tipsen Fredrik! Lista garna lite fler butiker o stallen som du tycker kan vara intressant...

Har du varit utanfor Tokyo nagonting? Vet du hur det funkar med veckokort o sant pa tag?

Mvh Marcus

  • Medlem
  • 2007-02-01 19:05

Akihabara och Ginza är ett måste.

Ett tips om du rör dig utanför Tokyo utan Japansktalande sällskap är att vara väl förberedd. Ha med karta, vägbeskrivningar och sånt.
Utanför Tokyo är engelskan i tal och skrift i princip obefintlig.

Arigato gozaimashita

1
Bevaka tråden