Distansköplagen och rätten till att ångra ett köp

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-25 18:04

Jag tänkte höra med er om hur ni ställer er till ett reklamationsärende som jag nu har med Misco angående en Lacie hårddisk som jag fick hem igår. Det visade sig nämligen att den inte fungerar som den ska på RAID 0/1-läget medan den fungerar helt ok som JBOD eller BIG DISK. Följande har hänt:

1. Får hem disken. Är jätteglad eftersom jag har en hel radda med miniDV-filer från arbetet som måste föras över.

2. Läser instruktionsboken och följer den till punkt och pricka. Läser dessutom en hel del på nätet och finner att Lacie köper in processorn & skalet för Two Big 1TB från Silicon Image. Läser också att de har låst firmware så att Silicon Images excellenta program SteelVine inte går att använda.

3. Kör in Firmtek i MBP och kopplar in Two Big på fabriksläget, RAID 0 eller FAST som de kallar det.

4. Disken intialiseras, lamporna tänds, en partition på drygt 940GB dyker så småningom upp. Efter ett tag rapporterar dock Firmtek kortet ett hårdvarufel som handlar om att någonting i kommunikationen inte har fungerat. Ibland är det disk 1, ibland disk 2. Klickar jag OK på efterföljande dialogruta tycks disken gå i stå och systemet fryser fast i badbollsrullande.

5. Sur. Stänger av datorn och disken. Ändrar läget till RAID 1, sätter på den, håller in MODE knappen i 10 sek. Samma visa. En disk på 436GB dyker upp som det ska men efter ett tag får jag samma felmeddelande och datorn hänger sig.

6. Lyckas dock köra en kopiering genom att konsekvent vägra att respondera på dialogrutan. Men sedan är det kört.

7. Klockan börjar nu närma sig midnatt och jag tänker: "Livet består av flera saker än detta..." och tar ett två tre andetag....

8. Startar om och finner till min förvåning att JBOD och BIG DISK fungerar. Men eftersom de funktioner är inte riktigt vad jag är ute efter när jag betalade 5000:- för hårddisken så är jag grymt besviken.

9. Författar ett mejl till Misco angående detta och ber dem om ett RMA och att de efter diagnostik ska skicka mig en ersättningsprodukt.

10. Sover

11. Dagen därpå: Ringer till Misco och hänvisas till en supportkille som verkar mer än lovligt sävlig. Vet inte vad jag riktigt pratar om men hävdar bestämt att jag nog allt får vända mig till Lacie och göra en anmälan. Jag hävdar då att jag har köpt disken från Misco och att de nog allt får sköta det där med Lacie. Jag poängterar dock att jag vill ha en ersättningsdisk eftersom produkten är att betrakta som DOA. Han menar då att jag har använt produkten eftersom förpackningen är öppnad och säger följande:

a) jag har ingen returrätt
b) det kan inte bli en ersättningsprodukt på en gång eftersom hårddisken är en beställningsvara
c) eftersom det nog tar lika lång tid för honom att kontakta Lacie så kan jag lika gärna göra det

12. Jag är nu ganska irriterad och poängterar att testandet av en vara inte kan betraktas som att jag har använt den, men väljer ändå att avsluta samtalet och tar kontakt med Lacie.

13. Lacie Sweden har dock bortrationaliserat direktkontakt med slutkunder utan där får man gott skriva in sig i ett feedbacksystem som tar gud vet hur lång tid. Vid telefonkontakt där så menar de att återförsäljarna visst har möjlighet till snabbare kontakt med supporten genom att ringa ett dedikerat nummer.

14. Tillbaka till Misco med vässade argument, men möts av frånvaro...

Så där jag står nu har jag följande frågor till er andra:

1. Enligt juridisk synvinkel kan testningen av hårddisken verkligen betraktas som att jag har använt varan och därför förverkat ångerrätten? Kartongen är visserligen öppnad men den är intakt, några kablar har tagits ur deras plastpåsar men de går ju att ersätta. Vad mera är: om produkten är defekt såsom jag hävdar, så hade ju Misco ändå behövt öppna förpackningen. Eller hade de tänkt sig att sälja vidare skräpet till någon annan? Jag har för mig att jag har läst någonstans om ett fall där enbart testning av dylika varor inte ansågs som att man hade förverkat ångerrätten men känner mig lite tveksam. Någon som vet bättre?

2. Med tanke på att jag köpte hårddisken igår, bör detta inte föranleda ett utbyte av enheten eller om det nu blir ett serviceärende, att man bör kunna begränsa maxperioden för hur lång tid servicen får ta? Jag är villig att låta disken repareras i en vecka efter att Misco har fått in den, men sedan måste jag ha en hårddisk. Jag vill därför att Misco helt enkelt beställer hem en ny hårddisk, skickar den till mig och sedan tar på sig serviceärendet med min defekta med sina leverantörer. Dustin har gjort så flera gånger utan knot och jag finner det något märkligt att en så stor aktör som Misco beter sig som de gör. Jag antar att det här mer handlar om företagets policy än om lagstadgad rätt men låter det orimligt det som jag argumenterar för?

Förutsatt att du handlat på distans har du 14 dagar på dig efter att du mottagit varan att ångra köpet. Du har rätt att ångra köpet även om du öppnar förpackningar och använder varorna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-25 19:01

Innebär detta då att Misco i sina köpvillkor medvetet vilseleder sina kunder eller försökte de sig på en rejäl chansning när de i telefonsamtal påstod att jag inte har rätt till att ångra köpet? Hårddisken köptes via internet vilket bör väl räknas till distansköp?

Det är i högsta grad ett distansköp och ska gå att ånga. Du behöver inte ange något skäl utan det räcker med att säga att du ångrat köpet.
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1674&lngArticleId=2479

Distans- och hemförsäljningslag (2005:59)

"Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som
han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat
skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller
förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för
att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte
kan hänföras till konsumenten."

Vilket betyder att du kan öppna påsar och kartonger om det behövs för att undersöka varan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-26 00:24

När det gäller support, reparation och utbyte sköter LaCie det själva, och oftast mycket effektivt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-26 08:33
Ursprungligen av Mondo:

När det gäller support, reparation och utbyte sköter LaCie det själva, och oftast mycket effektivt.

Må så vara men det är ju inte ett svar på min ursprunliga frågeställning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-30 12:15

Jag kan ju säga att jag skickade tillbaks en Ericsson P990i efter en del bråk med Elgiganten.
Köpte den på deras Onlineshop. Deras policy var att hade man satt i batteriet så var telefonen
använd och gick inte att lämna tillbaka.

Visst jag hade använt produkten men jag ångrade mig (telefonen var skräp!!)
Och lite får man ljuga... det lönar sig inte att vara ärlig i denna värld heller för den delen.

Enl lag så har du rätt till att läman tillbaka varan i väsentligen oförändrat
skick. Så jag fick tillbaka mina pengar tillslut.

1
Bevaka tråden