Råd till MacBook-köp

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har länge funderat på att skaffa en macbook, och jag har sparat i flera månader för att kunna köpa en. Har en kompis som studerar i Japan fram till mars, och tänkte be honom köpa en åt mig innan han åker hem. Ett par problem har dock uppstått...

1. Jag skulle gärna vilja spela spel på macbooken. Ingenting avancerat, tänkte främst på det här spelet:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=61728 (systemkraven står där någonstans.). Men det verkar som att grafikkortet i macbooken är för dåligt för det.
2. Jag har hört att apple ska uppdatera macbooken i vår, och det är inte så kul om jag skaffar en macbook när de uppdaterar den precis efter att jag har fått hem den. (De kanske byter ut grafikkortet när de uppdaterar den också...)

Så vad ska jag göra? Ska jag be min kompis skaffa en macbook åt mig i Japan (=20% billigare, eftersom Japan har lägre moms än Sverige.) och då kanske få stå ut med att apple uppdaterar macbooken precis efter att jag fått hem den, eller vänta och skaffa uppgraderingen i Sverige (=dyrt.)?

Är ju inte direkt ofta som någon bekant är i Japan/annat land med mindre moms...

Apple uppdaterar alla modeller med jämna mellanrum, konstigt vore väl annars. Självklart kan du också utgå att den kommer bli bättre på en mängd olika sätt - så fungerar ju datorvärlden.

Om du har en möjlighet att köpa datorn billigt tycker jag du ska slå till!

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-01-25 16:41
Ursprungligen av Mervin666:

1. Jag skulle gärna vilja spela spel på macbooken. Ingenting avancerat, tänkte främst på det här spelet:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=61728 (systemkraven står där någonstans.). Men det verkar som att grafikkortet i macbooken är för dåligt för det.

Icke sa Nicke!
jag kollade in systemkraven och MacBookens grafikkort duger gott åt det spelet!

Instruera den japanresande kompisen att handla 2 GB RAM till din maskin. Grafikkortet i MacBooken snor en 80-90 MB av RAM-minnet.

Ursprungligen av Macsimal:

Icke sa Nicke!

Instruera den japanresande kompisen att handla 2 GB RAM till din maskin. Grafikkortet i MacBooken snor en 80-90 MB av RAM-minnet.

Vad bra!

Och tror inte att jag har någon lust med att skaffa mera RAM-minne från applestore, eftersom de är så dyra...

Icke sa Nicke!

Förresten... Hur bra tror du att det spelet funkar på en macbook med 2 GB RAM? Frågade om det på något annat ställe på 99mac, men tyckte inte att jag fick ett särskilt klart svar... Är det bara utseendet på spelet som blir lite sämre, eller blir utseendet mycket sämre kanske, eller hackar det en massa också och hänger upp sig? Lite sämre grafik kan jag klara mig med, men hatar när spel hackar sig...

Har inte tittat på en Macbook IRL än, (Vilket är lite dumt, måste åka iväg till någon affär som säljer Macbook snart...), och undrar om skärmen verkligen känns så liten som alla säger? Den är på 13,3 tum, och jag jämförde med datorn jag använder just nu, som har en skärm på ungefär 13,7 tum, och tyckte inte att Macbookens skärm verkade så liten. Men sedan så googlade jag lite efter bilder på macbooken, och såg en bild när en person höll i en macbook, tyckte att den såg väldigt liten ut då... Både skärmen och datorn, men det kanske bara var för att personen hade stora händer?

Och vet du hur Bootcamp funkar? Har hört att det krånglar en massa, att Windows kraschar ofta osv (Oftare än på en PC alltså.)... Och måste ju ha Windows också om jag vill spela det där spelet.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-01-29 14:49

Förresten... Hur bra tror du att det spelet funkar på en macbook med 2 GB RAM? Frågade om det på något annat ställe på 99mac, men tyckte inte att jag fick ett särskilt klart svar... Är det bara utseendet på spelet som blir lite sämre, eller blir utseendet mycket sämre kanske, eller hackar det en massa också och hänger upp sig? Lite sämre grafik kan jag klara mig med, men hatar när spel hackar sig...

Om jag minns rätt var det spelet ett online-spel? Isf är det säkert oftare fördröjningar i nätverkstrafiken över internet än datorn som gör att spelet hackar.
Rent allmänt tror jag nog att om minikravet för spelet är 256 MB så kommer 2 GB att vara MER än tillräckligtO:-)

Har inte tittat på en Macbook IRL än, (Vilket är lite dumt, måste åka iväg till någon affär som säljer Macbook snart...), och undrar om skärmen verkligen känns så liten som alla säger? Den är på 13,3 tum, och jag jämförde med datorn jag använder just nu, som har en skärm på ungefär 13,7 tum, och tyckte inte att Macbookens skärm verkade så liten. Men sedan så googlade jag lite efter bilder på macbooken, och såg en bild när en person höll i en macbook, tyckte att den såg väldigt liten ut då... Både skärmen och datorn, men det kanske bara var för att personen hade stora händer?

Du tänker rätt - du måste kolla, och känna, på en MacBook i verkligheten INNAN du handlar! Även om en MacBook är en av världens vackraste (och coolaste) datorer och inte precis någon gris, så ska du iallafall inte köpa den i säcken!!

Och vet du hur Bootcamp funkar? Har hört att det krånglar en massa, att Windows kraschar ofta osv (Oftare än på en PC alltså.)... Och måste ju ha Windows också om jag vill spela det där spelet.

Nja, jag är visserligen ingen europeisk inomhusmästare i Bootcamp, men jag har hållt på en del med det. Bootcamp är bara ett sätt att dela upp hårddisken i två delar för att sen kunna välja vilken del man vill att datorn skall starta ifrån.
Mina erfarenheter är att det fungerar bra och inte är det minsta instabilt (med ett undantag - bluetooth-drivisarna är lite skakiga) ...eh ja, inte gör det XP stabilare precis, men det är då rakt inte sämre!
En av de viktigaste erfarenheterna är att man MÅSTE läsa dokumentationen NOGA och FÖLJA den till punkt och pricka. Om man tror att det bara är att skicka in CD'n och sen klicka "next" ja, då går det åt h-e!

Om jag minns rätt var det spelet ett online-spel? Isf är det säkert oftare fördröjningar i nätverkstrafiken över internet än datorn som gör att spelet hackar.
Rent allmänt tror jag nog att om minikravet för spelet är 256 MB så kommer 2 GB att vara MER än tillräckligtO:-)

Mer än tillräckligt? Så man kanske inte behöver så mycket RAM? Slipper nog helst köpa så mycket RAM... Mycket RAM är förstås alltid bra, men eftersom jag inte brukar ha igång så många program samtidigt så kanske jag klarar mig med mindre...

Du tänker rätt - du måste kolla, och känna, på en MacBook i verkligheten INNAN du handlar! Även om en MacBook är en av världens vackraste (och coolaste) datorer och inte precis någon gris, så ska du iallafall inte köpa den i säcken!!

Nja, jag är visserligen ingen europeisk inomhusmästare i Bootcamp, men jag har hållt på en del med det. Bootcamp är bara ett sätt att dela upp hårddisken i två delar för att sen kunna välja vilken del man vill att datorn skall starta ifrån.
Mina erfarenheter är att det fungerar bra och inte är det minsta instabilt (med ett undantag - bluetooth-drivisarna är lite skakiga) ...eh ja, inte gör det XP stabilare precis, men det är då rakt inte sämre!
En av de viktigaste erfarenheterna är att man MÅSTE läsa dokumentationen NOGA och FÖLJA den till punkt och pricka. Om man tror att det bara är att skicka in CD'n och sen klicka "next" ja, då går det åt h-e!

Har aldrig installerat OS på någon dator, så vet inte riktigt hur man gör när man installerar Windows. Och ännu mindre vet jag hur man delar upp hårddisken i två olika delar (Min Japan-kompis pratade om att dela upp den i partioner? Antar att det är samma sak. Hur många delar kan man dela upp den i? Två räcker iofs bra.), men kan säkert få hjälp någonstans. Synd bara att alla i min omgivning är insnöade på PC:ar och Windows och inte kan någonting om Mac och MAC OS...

Undrar lite om en till sak (Ja, en till...). Hörde att DVD-läsaren på Macbook är regionslåst, det betyder väl att den bara kan spela upp skivor från en viss region? I det här fallet är den ju japansk, men jag vet att japanska DVD-filmer ofta funkar på svenska DVD-spelare, trots att spelaren är låst... Rör det sig om samma region kanske? Isåfall borde ju svenska DVD-skivor funka på en japansk macbook.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-01-29 23:05

Undrar lite om en till sak (Ja, en till...). Hörde att DVD-läsaren på Macbook är regionslåst, det betyder väl att den bara kan spela upp skivor från en viss region? I det här fallet är den ju japansk, men jag vet att japanska DVD-filmer ofta funkar på svenska DVD-spelare, trots att spelaren är låst... Rör det sig om samma region kanske? Isåfall borde ju svenska DVD-skivor funka på en japansk macbook.

Titta på den här kartan: Europa, Mellanöstern, Japan och lite annat övrigt är region 2. Var lugn, och Macceluja.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-01-25 17:57

Njae, det där är inte riktigt sant...
Om du köper med minne till en MacBook så är din merkostnad 1,740 KR för att få 2 GB.
Jag snabbkollade på InWarehouse och där kostar 1 GB minnen 1,300 styck.

Om du tänker att basutförandet av MB har 1 GB RAM och att det räcker med att köpa till 1 GB så tänker du fel. MB har två minnesplatser och orginal sitter där 2 st. 512 MB.
Så vill du ha 2 GB så måste du byta båda. Dvs med InWarehouses priser kostar det 2,600.

Och då har du 2 st 512 MB över som du kan sälja. Och eftersom de är "begagnade" kan du kanske få 500 kr. styck för dem. (Nya med kvitto & garanti kostar 795 kr styck)
Men det är ju inte säkert att du får dom sålda...

Hmmm... jag hade nog valt att ta merkostnaden på kanske 100 kr för att få Macen färdigladdad med 2 GB. Och då ha garantier hos en leverantör

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-01-25 18:16

Jag har provat på en japansk MacBook !
Total svårt tangentbord de har !
Går inte alls att tyda tecken hehe.

Därför vill jag påminna inte glömma bort tangentbordet.
På system är det lätt att ändra till svenska.
Det blir extra kostnad att byta ut Top Case (hela övre hölje med tangentbord och styrpalatta/klickknapp) för att få svenska tangentbordstecken här i Sverige.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-01-25 18:22

Det var så sant REP!
I den japanska appleshop kan man ju bara välja mellan japanskt resp engelskt(US) tangentbord.

Angående RAM-minne: Antar att jag inte hade läst och jämfört priser tillräckligt noga... Men om det du säger stämmer, vilket det säkert gör, så låter det ju väldigt bra. Har hört att ickeappleRAM-minnen är svåra att montera själv också. Minns jag rätt så finns det en massa skräckhistorier om folk som var tvungna att banka in de nya minnena i macbooken...

Angående japanskt tangentbord: Finns det inga vanliga bokstäver också på tangenterna? Utan bara tecken? Har ett japanskt tangentbord till min gamecube som jag använder när jag spelar onlinespel och som har både japanska tecken och vanliga...

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-01-26 06:00

Angående RAM-minne: Antar att jag inte hade läst och jämfört priser tillräckligt noga... Men om det du säger stämmer, vilket det säkert gör, så låter det ju väldigt bra. Har hört att ickeappleRAM-minnen är svåra att montera själv också. Minns jag rätt så finns det en massa skräckhistorier om folk som var tvungna att banka in de nya minnena i macbooken...

Detta med montage-problemen har jag inte hört förut, men visst, det är "trögt" att sätta i minnen. Fast jag tror nog inte det är någon skillnad i fysisk storlek på minneskretsar om du köper dem från Apple eller någon annanstans.
Har själv kompletterat både en iMac och en MacBook med mer minne (så räkneövningen ovan kommer från egen erfarenhet.) och vågar nog påstå att exempelvis Kingston minnen är helt identiska med de minnen som leveras med en ny Mac.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-01-26 23:09

Nja det är ganska tuff att stoppa in RAM minne i MacBook, men det går.
Det har inte med vilken tillverkaren.
Men förbättringar pågår kontinuerligt... som alltid....

Ursprungligen av REP:

Nja det är ganska tuff att stoppa in RAM minne i MacBook, men det går.
Det har inte med vilken tillverkaren.
Men förbättringar pågår kontinuerligt... som alltid....

Då måste jag fråga dig om du installerat RAM i en MacBook? För så som jag ser det så är det en barnlek att installera mer RAM i en MacBook. Tog mig max 10 min och göra det.

Apple har instruktioner exakt på hur man går till väga för och installera RAM i en MacBook.

http://store.apple.com/0120-APPLE-1/WebObjects/japanstore.woa/6524020/wo/Pl73X9EX51zA2RTXJEN1trwwJAT/1.0.0.21.1.0.8.7.1.0.1.1

Finns en macbook här (1,83 GHz-modellen.) för 100.700 yen... (5800 kr.). Den är tydligen "renoverad", kan det vara en bra idé att skaffa en renoverad macbook istället för en ny? Funkar ju enligt apple lika bra.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-01-29 22:30

OK, då bör du försöka hitta någon mac/windows-kompis som kan hjälpa dig "hands-on". Alternativt handla din första MaC i en butik där du kan få installationshjälp.

Detta med DVD-regioner har jag ingen susning om...

Tack för all hjälp.

Tror jag har en sista fråga (Som en del säkert kommer att tycka är fjantig.). Jag har bestämt mig för att skaffa en refurbished 1,83 GHz-macbook, och läste lite grand om hur garantin funkar när det gäller apples renoverade saker... Stod att om man tappar den eller om den går sönder pga klumpighet så gäller inte garantin, gäller "vanlig" försökring då? (Frågade mamma om vilka försäkringar vi har, då sa hon "Vi har bara vanliga försäkringar, inga konstigheter." Igår så antydde hon dock att vi hade någon "drulleförsäkring".) Har hört att om man har någon försäkring (Minns inte om det var drulle eller "vanlig" som menades då.) och om man t.ex tappar macbooken så måste man betala en summa till försäkringsbolaget (Typ 1500 kr.) och sedan så betalar de tillbaka summan som man köpte macbooken för, förutom -20% för varje år man har haft datorn (Vet inte om detta stämmer dock.). Stämmer detta? Om inte, någon som kan förklara utförligt hur det funkar så att jag fattar? Vet knappt någonting om försäkringar...

En annan fråga också... Stod på svenska applestores sida att renoverade saker kan ha repor eller missfärgningar eller andra märken. Jag är lite känslig för repor, men tål nog en eller två... Undrar dock ändå om de verkligen skulle sälja en macbook med väl synliga repor? Kan kan de säkert, men hur stor är risken? Står att deras renoverade saker har blivit återlämnade eller använts som demonstrationsex, alltså att de har blivit använda, men folk är väl i allmänhet försiktiga när det gäller saker som datorer? Så då borde de väl inte ha något alltförsynligt märke eller en stor repa? Tänker på datorer med jättemånga små repor, eller med en jättestor repa (Tänk typ 20 cm lång och några millimeter bred...)...

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-01-31 21:53

Försäkringsfrågan först;
I teorin är du rätt på det - Allriskförsäkringar (sk. drulleförsäkringar) ersätter just om man själv "klantar till det" exempelvis genom att sitta på balkong och slinta när man ska högerklicka så att datorn far ut över räcken och landar i betongen två våningar ner. Men (och ett stooort MEN här) villkoren varierar mellan olika försäkringsbolag. Du skall inte "tro" att en generell självrisk på 1500 spänn gäller! - Bäst är att ringa ert försäkringsbolag och fråga!

Refurbished-frågan;
Datorer kan säkert vara repade - och lika säkert är att vad som är stor eller liten repa är högst subjektivt.
Också säkert är att om du köper en refurbished Mac via Apple-shop så gäller distansköplagen. Dvs. om du inte gillar den när du packar upp den så är det bara att packa ner den och skicka tillbaka den och så måste Apple betala tillbaka dina pengar. (frakterna till dig och tillbaka får du dock betala)

OK, får fråga mamma om vilket försäkringsbolag vi har och sedan ringa och fråga....

Det där med distansköpslagen låter ju bra, saken är bara att det får bli min kompis som packar upp den. Antar att han kan kolla åt mig, en repa hit och dit gör väl ingenting...

Förresten, hur stor roll spelar cacheminnet? Vet egentligen inte ens vad det är för något... Och är 2 MB bra? För en normalanvändare alltså som inte håller på med en massa avancerade saker.

En till fråga... La först inte märke till att macbooken jag är intresserad av inte har core 2 duo processor, utan det är den tidigare modellen av macbook. Spelar det någon större roll egentligen? Är det verkligen så stor skillnad mellan de två processorerna som det verkar? Börjar bli lite bråttom nu med att beställa en macbook så att den hinner hem till min kompis i tid... Känner mig lite stressad men vill ändå vara säker på att jag gör ett bra val och inte ångrar mig efteråt.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-02-01 09:29

Nu är mitt råd:
Blunda och köp!

beställa från tyskland? det kan funka, lite billigare iaf?

Ursprungligen av Nilsson_86:

beställa från tyskland? det kan funka, lite billigare iaf?

Nej, blir japansk Macbook iaf. Verkar som att de får in ett par core 2 duo-modeller varje vardagsmorgon. Hittade faktiskt en för några timmar som verkade intressant, men någon hann köpa den precis före mig...

skit också....jaja får väl beställa en här hemma då...nån som vet nåt om norrlandsdagarna? då apple kommer vara där och visa nya produkter, om de har några fina erbjudanden då? hade nämligen tänkt att åka dit...

Nu är det bestämt. Ska skaffa 1,83 GHz modellen som ny. Man får 7% rabatt på MacBooken om man är student i Japan, som tur funkar det även om man är utbytesstudent. Och man får 17800 yens rabatt på en iPod, så ska skaffa 4 GB-modellen. Totalt: cirka 8000 kr

Verkligen jättebra!

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-03-12 21:54

Nu är det bestämt. Ska skaffa 1,83 GHz modellen som ny. Man får 7% rabatt på MacBooken om man är student i Japan, som tur funkar det även om man är utbytesstudent. Och man får 17800 yens rabatt på en iPod, så ska skaffa 4 GB-modellen. Totalt: cirka 8000 kr

Verkligen jättebra!

Det verkar ju hursomhelst jättebilligt! Kostar allting så lite i Japan? Jag menar, vi förväntas lägga ut 10.000 kronor på samma dator som du fick för 8.000 + en "gratis" 4gb Nano kan man säga. Otroligt..

Ja, 20% lägre moms gör en del. Varför skillnaden i pris här och där inte bara är 20% kan väl bara förklaras på ett sätt: företagen gillar att suga ut europa.

En Wii kostar t.ex typ 2600 kr i Sverige. När min kompis köpte sin Wii så betalade han 25.000 yen, vilket enligt oanda.com motsvarar 1498 SEK... Nu kanske någon säger att all teknik är billig i Japan, och att skillnaden i pris inte beror på att företagen gillar att suga ut just europa, men det är inte billigt bara i Japan, datorer och annat är jättebilligt i USA också.

Det är väldigt orättvist...

Nu har jag fått hem MacBooken. Blev lite dyrare än 8000 kr då kronan minskade i värde, eller om det kanske var yenen som ökade i värde. Men är ändå glad. Har aldrig haft en egen, bra dator förut och det känns väldigt bra att kunna vara online på MSN hela tiden och kunna göra läxorna på en dator uppe på rummet. Måste bara vänja mig vid tangentbordet...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-12 09:10

är det samma tangentbord om man köper en dator i Hong Kong som i Japan? någon som vet?

Nej, tangentbordet man får i Hong Kong har kinesiska tecken, eller så är det ett amerikanskt tangentbord.

Bevaka tråden