Kontakt till nätenhet, laga/göra själv?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte att detta redan diskuterats men hittade ingen tråd.

Ja, då har jag fått brott på nätdelssladden precis intill kontakten som går in i datorn. Ett vanligt fel vad jag förstår. SWjälva proppen är helgjuten och brottet är precis vid proppen så det går inte att laga på ett enkelt sätt.

Det är ju dessutom en helt unik kontakt som inte går att köpa någonstans och det enda rimliga alternativ som verkar finnas är att köpa Macallys nätdel för Powerbook, ca. 400 kr.

Snacka om dyrt för ett simpelt kabelbrott.

Men, är det någon som testat att tillverka en egen kontakt? Det är ju egentligen bara en vanlig 2,5 mm stereotele men med en extra metallring runt. Man kanske kan göra något med lim och krympslang?

Någon som provat?

Lyckas jag så återkommer jag i ämnet.

• Medlem
  • 2007-01-25 21:56

Om du kan tala om hur man tar sig in i själva transformatorn kan jag bjuda på en kontakt. jag har ett kabelbrott precis vid klumpen och kommer inte åt att skarva sladden, utan måste byta hela skiten.
Jag fick två döda laddare på jobbet, som kablarna förhoppningsvis är ok på. Det ser iaf ut så.

Tyvärr tyder mina nätsökningar på att VÅLD är enda metoden:
http://theappleblog.com/2005/08/13/powerbook-65w-ac-adaper-repair/

Men om du - på något sätt - ändå har lust att dela med dig av dina kablar med kontakter så blir jag naturligtvis en mycket lyckligare människa

1
Bevaka tråden