Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

en annan 24" tillbaka efter service

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som jag har skrivit tidigare har i 99mac.se så har jag en 24" imac som strulade och fryste
sig efter 30timmars användning även om datorn har varit helt avstäng emellan. Efter de 30 timmarna
var man tvungen att rycka ut sladden och nollställa pram. Datorn gick därefter in på lagning i min närmaste certifierade
apple service agent i Sydney som mycket passande heter Nextbyte. De beställer en logik krets som efter 4 veckors vänte tid
bekräftas ha ett annat problem, 3veckor senare får datorn ett nytt logik krets och en grafikmodul (Varför vet jag inte??) och datorn rapporteras som
fungerande.

Jag hämtar den och allt är rid och fröjd och jag hamnar i min bekväma skrivbords bild, musik intakt.men när jag öppnar aktivitets monitorn, och noterar att ram minnet är 1GB istället för det ursprungliga 2GB. så tänker jag att de harhar förmodligen bara glömt att byta tillbaka minnena, men för säkerhets skull så jag öppnar system profil app och där lägger jag märke till att cpun som jag hade valt upp+piffad till 2,33Ghz är nu en standard fjuttig 2,1Ghz. - Nu börjar jag bli misstänksam att det inte äns
är min dator, och jag kollar efter de två enda möjliga edintifikationer jag kan kolla efter: serie numret på foten som visar vara densamma och den döda pixeln som jag har vant mig ochnästan till och med värmt mig vid, som sitter mitt på skärmen som jag har nämnt här på 99mac sen tidigare. Men efter flera skärm kontroller så kommer jag till slutsatsen att det är min fot på en annan dator. visst kan en "stuck" pixel komma till liv och flytta sig osv, men den här var riktigt dööööd.

Jag ringer upp och frågar efter personen som hade hand om reparationen, och frågar snällt om han kan berätta vad som har varit fel och vad han bytte ut, och enl honom så är det bara moderkortet och grafik kretsen som blivit bytt. Jag frågar vad som har hänt med ram och cpu och han kontrar kallt att det är vad som fanns i den datorn som jag lämnade. Enligt deras data bas så har min dator serie numret som passar en 2,1Ghz.

Efter mycket snack från och tillbaka ber jag och få prata med hans föreståndare som gör en nogran forskning på ämnet och får tag på riktig information.

Eftersom jag sitter i mitten av ett universitets projekt så har jag bestämt mig för att hålla kvar vid datorn som den är tills jag e klar om två-tre veckor, har något liknande hänt någon av er därute?

  • Medlem
  • 2007-02-22 16:05

Låter verkligen inte bra! klaga t apple o kräv ny dator!!! 2,1ghz är mkt billigare än 2,33ghz processorn tror d skilljer sig runt 3000 kr på appels sida! sen att du har fått 1 gig ram ist för 2 är ju också oaceptabelt!

  • Medlem
  • Krokom
  • 2007-02-22 20:54

hade det hänt mig hade huvuden rullat,,,

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2007-02-22 20:59

Verkar ju heeeelt galet!! Dom får ju komma med en ny dator till dig och hämta den du har nu så ditt arbete inte störs!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-02-22 23:51

Det är väl bara att visa dem kvittot, fakturan eller orderbekräftelsen på din dator så ser dem att du har rätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-23 01:05

Man får hålla tungan rätt i mun, inte bli alt för upprörd och förhålla sig till fakta. Visa de dina fina köpedokument på din dator. Jag antar att den kom färdig specad med 2gig minne. Serie Nr. står väll på fler platser änn den utbybara foten? Det är bara att skruva upp och kolla (eventuellt hos service killarna, men med dig närvarande)

Det har blivigt varre....

Efter projektets inlamning tog jag datorn till service igen, och de efter en vecka satte i cpun ram som de hade "glomt". Andra saker som de hade glomt var IR fjarr motagaren och en skruv pa underdelen av skarmen. For att vara saker pa att de inte byter hela datorn pa nytt sa signerar jag baksidan av datorn med tvattfast black. (; En veck senare far jag den tillbaka och allting ar frid och frojd tills jag forsoker skypa med mrorsan hemma is sverige och isight inte kanns igen, inte i front row, eller i spegeln pa dashboard heller..

Och tillbaka till service igen... Wohooo!

Beh: ang serie numret sa finns den bara registrerad pa tva stallen: moderkortet (som byttes ut) och foten. Om jag hade anvant mac sakerheten pa tradlosa routern hade man kunnat identifera den med den.

iaf kommer med uppdatering nar jag far tillbaka den... host om en vecka...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-02-23 17:13

Förfärligt dåligt service...

Hur kan Apple ha den där affärn som partner när dom ljuger för kunderna och stjäl datordelarna!?

Nu har jag antligen fatt tillbaka datorn, och inga nya problem har funnits av mig hitils. Haller tummarna denna gangen, men for sakerhetens skull har jag bestallt apple care...

Jag funderar ocksa pa om man borde ringa apple och klaga pa Next bytes kvalitet... Men skulle det gora nagon skillnad?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-03 11:54

Hemskt trist att du fick fel dator tillbaka. Men varför skriver du om det här? Varför vänder du dig inte till Next Byte i Australien?

1
Bevaka tråden