Ska jobba med foton, vilken dator?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska äntligen investera i min första mac men hatar teknisk information och orkar inte sätta mig i betydelsen av olika prestanda. Finns det någon som kan tipsa på ett bra köp. Jag funderar på om imac 20" är tillräcklig. Funderar också på en macbook men då ebhöver jag en extern skärm. Jag jobbar med formgivning och en hel del retusch av foton och behöver onekligen en bra skärn och snabb burk men vill helst inte hamna på mer än 20 000 kr. Vore schysst med lite tips:)

Släng i ordentligt med minne (Apple är apdyra, köp mer från nån annanstans om du vill ha en så prisvärd dator som möjligt) så ska du nog bli nöjd.

Tänk bara på att Adobe CS 2 inte finns i Universal Binary. Mao så går det inte med full hastighet. CS3-betan är UB, och snurrar på som tusan. Dock så är det en beta, och med stabilitet därefter.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-25 10:27

Man kan generellt säga att man får mer prestanda för pengarna om man väljer en stationär dator. Själv har jag en bärbar som jag har med överallt (och ansluter externa skärmar för att få yta att arbeta med då jag inte sitter på ett tåg) vilket jag tycker är smidigt.

Men om du vet att du klarar dig med en stationär dator och inte behöver flytta på den så ska du definitivt överväga det. Då får du mer kraft. En iMac ger väldigt mycket kraft för pengarna.

Sedan instämmer jag med vad alla andra säger; skaffa mer primärminne. Det betyder ofta mycket mer än hur många GHz datorn har.

Det blir nog stationär. Tänker att det är praktiskt med bärbar, då kan jag jobba på annan ort men enda gången jag befinner mig på annan ort är när jag har semester och då ska man ju inte jobba...Dessutom har jag en förmåga att ständigt ha min nuvarande bärbara i knät somtidigt som jag tittar på tv. Blir varken 100% tv-tittande eller 100% jobb. Imorgon ska jag shoppa. Vad lycklig man kan bli;) Tack för svar.

1
Bevaka tråden