Är Apples kvalite på nedgång?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-23 23:18

Hey.

min macbook har varit på service 2 ggr för random shutdowm syndrome, och en gång för att hårddisken gav upp tidigare.

andra problem som jag hade med min macbook fram tills idag:
*webbkameran funkar inte (uppstod efter första servicen på inlife)
* micen funkar inte ( samma som ovan)
* datorn stänger av sig när det är ca 30 min kvar på batteritiden

så ikväll gav hårddisken upp igen. och en hel dags jobb försvann plus att morgondagen kommer gå åt till att tjafsa med apple och försöka fixa en ny dator.

kommer att kräva pengarna tillbaks denna gång och köpa en ny dator.

problemet är att jag MÅSTE ha en ny dator helst imorgon bitti, men absolut någon gång under morgondagen då datorn är mitt arbetsredskap i mitt enmansföretag.

vad ska man satsa på? vad jag än tycker om apple så är windows inte ett alternativ.

vill ha en dator som finns i lager i butik, mac mini går bort eftersom min mac mini jag hade fick spunk någon vecka efter garantin gått.

vilka/finns det några modeller som inte dras med en massa problem ute i handeln nu?

skulle gärna satsa på något med 3,5tums disk. känns stabilare. men att slanta upp för en mac pro känns overkligt dyrt.

eftersom jag redan har en cinema display som är hyffsat ny så vill jag itne ha en imac.

och begagnat funkar inte då jag vill kunna köra parallels.

macbook har man ju hört så mycket illa om att man knappt vågar titta på dem, dessutom i övre prisgränsen. och även om macbook borde mognat ltie sen jag köpte min så har det ju precis kommit nya modeller med c2d. som säkerligen komemr krångla en del.

vad ska man göra?`f'*n att det inte finns någon konkurrerande hårdvarutillverkare med os x.

vad sklle ni gjort? jag behöver en dator nuuuu

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-01-24 00:01

Det här låter bara för otroligt för att vara sant. Jag har haft över 50 maccar genom åren och de som har strulat är lätt mindre än 5, och strulen har varit av synnerligen liten art. En USB-port som gått sönder på en PowerBook, optisk enhet på en iMac. Mer kan jag inte komma ihåg.
Att du skulle drabbas 2 gånger med 2 datorer är redan det otroligt. Att du om du köper ytterligare en tredje dator skulle drabbas av problem återigen ser jag som så otroligt att det nog är större chans att du vinner på Lotto.
Vad jag däremot kan säga är att om du tiltat 2 hårddiskar på en MacBook på så kort tid så undrar jag lite om din användning av datorn. Kan det vara så att du "hystar" runt med datorn precis efter att du stängt locket? De nya MacBookarna tar ju ovanligt lång tid på sig att gå i vila (upp till 30 sekunder är inte helt ovanligt). Om man då flyttar runt på datorn och stoppar den i väskor eller så så finns ju en kalrt större risk för att hårddisken skall ta skada. Bara som en liten tanke...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-24 01:11

jo det känns lite bittert. datorn står dock 98% av sin tid på en icurve.
har lämnat min lägenhet kanske 3-4 ggr och jag är ytterst försiktig när jag flyttar runt den.

det enda jag kan komma på som skulle kunna tala för mer än otur är väl att jag använder datorn nästan all vaken tid. men det borde ju inte vara någon fara, kör inga tunga grejer.

kan tillägg att de 3 maccar jag hade innan minin och macbooken inte strulade alls. strulen med apples produkter känns som något som ökat med åren.

Ursprungligen av snigel1:

Hey.
macbook har man ju hört så mycket illa om att man knappt vågar titta på dem, dessutom i övre prisgränsen. och även om macbook borde mognat ltie sen jag köpte min så har det ju precis kommit nya modeller med c2d. som säkerligen komemr krångla en del.

Jag är jättenöjd med min MacBook c2d. Däremot var det stora problem med en PowerMacG5 2,0 Duo för mig. Två defekta maskiner och sedan en som posten förstörde (sic!) innan jag fick en fungerande maskin. Ljuddelen var dock aldrig tillfredsställande så när det kom ett erbjudande att byta in den mot en MacPro så nappade jag direkt. G5 hade sin egen variant av Pentiums räknefel, som jag uppfattat saken. Jag har genom åren köpt en större mängd Apple (alla är inte utrangerade!) och en något mindre mängd PC. Att Apple skulle ha större problem med kvalitet har jag inte märkt. PC-maskinerna har alla haft antingen något BIOS-knutet som i vissa fall aldrig gick att få rätt på (lev med det ...) eller så har det varit byten av grafikkort (självstekning pågår). IBM, Compaq, HP, Dell och "Noname", jag har provat det mesta.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-24 01:36

säger inteatt pc maskinerna har bättre kvalitet. utan att apple har minst lika dålig...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-24 16:53

Säga vad man vill om kvaliteten, men apples customer service kan faktiskt va rätt schyssta om man ryter i lite. Fick precis hämta ut en ny macbook, med core 2 duo i utbyte mot min felande.

Hittils inga missöden med den

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-24 17:04

Säga vad man vill om kvaliteten, men apples customer service kan faktiskt va rätt schyssta om man ryter i lite. Fick precis hämta ut en ny macbook, med core 2 duo i utbyte mot min felande.

Hittils inga missöden med den

Grattis! Verkligen trevligt..

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-01-24 17:49

Måste säga att hela datorindustrin har försämrats i kvaliteten. I stort sätt alla tillverkare har lika kass kvalitet, kanske för att det är bara några få företag som monterar dem och bygger chippen.

Men är det kvalitet man ska ha så är det Lenovo Thinkpad som gäller.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-24 18:51

jo det är säkert sant. får det intrycket med..att kvaliten på datorer i allmänhet, tillochmedprylar i allmänhet sjunkit drastiskt.

har ahft en thinkpad. grymm kvalité ja. men inte så bra bemötande närdetväl blir strul.

fick lämna in min dator typ 3 mil norr om stan, så otillgänglgit man kudne komma. dröjde 2 veckor sen ringde dom och sa att dom hittat fukt och därör gällde inte garantin (hade spillt lite kaffa på den 2 år innan den gick sönder, gått som en klocka fram tills dess).

sen spelar det ju ingen roll hur bra hårdvaran ärom den kör windows

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-24 19:43

Jag har haft två Tänkpaddor från IBM. På Tänkpadda nummer ett, en T22, havererade skärmen och blev rosa. Byttes på garantin. Det tog bara sex veckor. Någon vecka senare rasade hårddisken, som var IBMs egen ökända Travelstar... Den bytte jag själv (IBM i Greenock i Skottland skickade en till mig.) På slutet gick högra gångjärnet sönder, sen sålde jag den burken.

Tänkpadda nummer 2, en X31, var bättre, men nätverket funkade inte efter det att man väckt datorn ur vila, t ex genom att fälla upp skärmen. I och för sig ett Windows- eller drivrutinsproblem eftersom det funkade med Ubuntu och de flesta andra Linux-distributioner. Men hårddisken pajade med tiden. Enkelt att byta själv på den burken, dock.

Men Windows har jag emellertid skrotat för länge sedan.

Angående Apples kvalitet blir den bara bättre, vågar jag påstå. Däremot är det problem med supportmänniskorna ibland har jag märkt... Mycket beror på vem man pratar med.

Senast redigerat 2007-01-25 00:20
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-25 00:20

Industrin rättar sig efter vad konsumenterna vill ha, eller rättare sagt, vad de vill betala. PC-sidan har fat en sådan prispress den länge vilket medfört att det används billiga komponenter och Apple måste följa efter till viss del för att inte vara dubbelt så dyra.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-25 13:30

Min PBP C2 ligger på service för andra gången just nu, den bara tvärdör efter en vecka - 10 dagars användning. Efter en ominstallation av operativet funkar den igen,,,, i typ en vecka -10 dagar, har installerat om 6 gånger sedan jag fick den. Det roligaste är nog att den första MBP jag beställde tappade apple bort i transporten, så jag fick vänta i 2 veckor extra innan Apple ville skicka mig en ny. Så med andra ord köpte jag en dator för ganska precis 3 månader sedan och den funkar fortfarande inte....
Hade en kampanj presentation för en av Sveriges största affärskedjor härom dagen då skiten bara tok dog, hade en svart darwin/ terminal skärm a la windows blåskärm.. Fick buda över en ny dator, vilket var ytterst pinsamt, dock så lyckade vi med lite tur och slumpen lösa det ganska snabbt så dom blev hur som helst lite impade..

Men BLÄÄÄÄ för dåliga maskiner.

/Fred

"Angående Apples kvalitet blir den bara bättre, vågar jag påstå."

Har du verkligen ägt en Ibook eller en Macbook?
Om man kikar runt i det här forumet så hittar man ju så många
klagomål att vissa tom blir skrämda från att köpa en Ibook eller en Macbook.
Själv har jag fått 1 ny Ibook och en Macbook som ersättningsprodukter för
reklamerade såna.

Kan det vara så att det är sen Kina tog över produktionen som den här
kvalitetsnedgången tog vid eller?
Eller är det så enkelt att man får vad man betalar för?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-25 22:01

Jag har haft 11 apple datorer genom åren och säkert lika många PC maskiner, min MBP som nu strular är den första macen som på allvar bråkar med mig, av mina PC maskiner så känns det som de flesta har haft sin mörka perioder, kommer aldrig glömma min fujitsu simens som hade 3 hårddisk krasher på någon månad, när den dog den fjärde gången så fick den flyga från tredje våning, det var 42000:- som gick i backen men det var värt varje sekund att se skiten möta asfalten. Man skulle dock vilja se Apples siffror på hur många % som strular nu mot tidigare, fast detta är något vi aldrig kommer att få veta.

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-01-25 22:40

min macbook har varit på service 2 ggr för random shutdowm syndrome, och en gång för att hårddisken gav upp tidigare.

Det är verkligen lustigt att många tror att deras egna erfarenheter exakt motsvarar genomsnittet. Så är det inte. Bara för att just du har kvalitetsproblem just nu så innebär inte det att kvaliteten är på nedgång. Det kan också bara vara så att du haft otur.

Om fler och fler klagar på kvaliten så beror det förmodligen på att Apple säljer mer och mer.

Personligen har jag föresten både haft tur och otur med mina Apple-produkter.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-01-25 22:57

Jag har haft bara tur. Har köpt 3 iMac och 2 MB sen november-06.
Alla funkar perfekt och ett lugn har lagt sig över hela familjens "datande"

• Medlem
  • Olofström
  • 2007-01-25 23:18

Tyvärr är den nog det

Min värld håller på att gå i bitar. Jag lever med mina macar dygnet runt. Har använt Mac & Apple sen -94 både privat och i mitt företag i grafiska branschen. De två sista åren har inte varit kul med krånglande imacar, ibookar och en powerbook samt en support som är allt annat än en support. Lika bra som kvaliten var förr lika dålig har den nu blivit. Förutom att bra, lättarbetat OS har driftsäkerheten varit A och O. Senaste datainvesteringarna har slutat med två nya maskiner åt gången, jag kan inte stå stilla en sekund med företaget på grund av krånglande och i många fall stendöd hårdvara. Bor man inte Stockholm är det ju helkört med snabb service. Applecare är rena bluffen! En generell kvalitetshöjning rakt av och kicka hela supportgänget och ta ansvar för produkterna som säljs och det illa kvickt. Jag tänker inte hålla på med parallelköp resten av livet!

Hjälp!

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-01-25 23:38
Ursprungligen av mcmac:

Min värld håller på att gå i bitar. Jag lever med mina macar dygnet runt. Har använt Mac & Apple sen -94 både privat och i mitt företag i grafiska branschen. De två sista åren har inte varit kul med krånglande imacar, ibookar och en powerbook samt en support som är allt annat än en support. Lika bra som kvaliten var förr lika dålig har den nu blivit. Förutom att bra, lättarbetat OS har driftsäkerheten varit A och O. Senaste datainvesteringarna har slutat med två nya maskiner åt gången, jag kan inte stå stilla en sekund med företaget på grund av krånglande och i många fall stendöd hårdvara. Bor man inte Stockholm är det ju helkört med snabb service. Applecare är rena bluffen! En generell kvalitetshöjning rakt av och kicka hela supportgänget och ta ansvar för produkterna som säljs och det illa kvickt. Jag tänker inte hålla på med parallelköp resten av livet!

Hjälp!

Gäller inte detta all teknik idag. Från datorer till adsl-abonnemang.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-26 00:28
Ursprungligen av Sidde:

Gäller inte detta all teknik idag. Från datorer till adsl-abonnemang.

Och bilar, som numer innehåller massor av elektronik, sensorer och kablage som kan krångla...

Det finns en sak som irriterar mig som f-n, och det är detta:
Förr var macarna dyra men man fick 2 saker för de pengarna:
1) Ett underbart OS och ofta bra medföljande programvara
2) Kvalitétshårdvara

Nu är de flesta macar fortfarande dyra men man får numera bara det förstnämda för pengarna. Jag tycker inte det är ok att behöva betala 25000 för en macbook pro som det inte är något "pro" med egentligen.

Jag älskar mac os, men kvalitén på hårdvaran står inte längre i proportion till priset.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-01-27 09:30

Jag har alltid tyckt som du, tills jag började jämföra i detalj och då brukar det visa sig att skillnaden ofta är ganska liten (typ 5-12% beroende på modell)
Men då är det ju viktigt att man verkligen jämför äpplen med äpplen

Vilka maskiner och vilka specar jämför du med?

1
Bevaka tråden