Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använder du Handelsbanken Internet på Mac?

Tråden skapades och har fått 1051 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vi söker feedback från användare av Handelsbankens Internetbank på Mac OS X

Jag försöker samla ihop feedback från användare av Handelsbankens Internetbank på Mac OS X. Min avsikt är att sammanställa och överlämna informationen till ansvariga på Handelsbanken med målet att förbättra tjänsterna.

Jag tycker att det måste ju vara ett bra & kraftfullt sätt att använda 99.se och alla våra Mac-besökare?

Nedan finner du en översikt där man snabbt ser att Firefox 1.5 krävs (men inte Firefox 2) för oss som kör Mac OS X 10.4 av senaste version i kombination med Handelsbanken e-legitimation. Den som använder privattjänsterna kan köra Safari 1.3 eller 2.0.

Detta vill vi veta:

- Hur tycker du Handelsbanken Internet fungerar på OS X idag?

- Använder du e-legitimation eller inte?

- Vad skulle du vilja förändra?

Tidigare diskussioner om Handelsbanken Internet på Mac:
Hur får jag Handelsbanken Internet att fungera på Mac?

Handelsbankens OS X lösning närmar sig

Förtydligande: Formuleringen av detta inlägg har ändrats något för att förtydliga att initiativet till denna tråd kommer från teamet på 99mac.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-01-23 21:19

Jag använder Handelsbanken med Netscape 7.1 och E-legitimation på Mac OS X 10.4 idag. Vore ju smidigt om man kunde hålla sig till en webläsare (Firefox t.ex.). Tyvärr tänker jag absolut inte installera en _gammal_ version av Firefox (1.5.0.6) som har kända säkerhetshål.

Bra initiativ att även stödja Firefox, men det räcker inte ändra fram..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-23 21:41
Ursprungligen av johanf:

Jag använder Handelsbanken med Netscape 7.1 och E-legitimation på Mac OS X 10.4 idag. Vore ju smidigt om man kunde hålla sig till en webläsare (Firefox t.ex.). Tyvärr tänker jag absolut inte installera en _gammal_ version av Firefox (1.5.0.6) som har kända säkerhetshål.

Bra initiativ att även stödja Firefox, men det räcker inte ändra fram..

Funkar juste med Firefox 2.0.0.1...

Jag bytte från Handelsbanken till FSB 1998 just för det dåliga macstödet och för att jag tyckte dosa är överlägset certifikat och det tycker jag fortfarande.

Jag tröttnade på att behöva använda stenålders webbläsare och certifikatprogram. Skraplotter är jobbigt och dessutom mindre säkert.
Bytte till SEB, som fungerar i alla webläsare och har dosa.

  • Medlem
  • Öland
  • 2007-01-23 21:40

Använder skraplotterna nu med Handelsbanken eftersom jag annars måste ha en speciell webläsare "bara" för handelsbanken (har inte heller fått igång det med Firefox)..

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-01-23 21:45

Det enda raka är att göra följande hålla sig till standarder (dvs xhtml1.0 eller dyligt) och dosa för autenticering annars gillar jag SHB tjänster på nätet, men som sagt man funderar någon gång i månaden på att byta bank

//Daniel

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-01-23 21:52

Det är väldigt dåligt av Handelsbanken att stänga ut Opera. Jag har varit i kontakt med Handelsbanken åt Operas vägnar och erbjudit sammarbete för att fixa till deras internetbank vilket de såklart avvisade - väldigt dåligt Handelsbanken! Nu har jag bytt till SEB och kommer aldrig att titta tillbaka.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-23 22:02

Jag bytte från handelsbanken till SEB eftersom jag föredrar dosa.

Men jag kämpar för att få Handelsbanken att fungera på min mors mac, dock utan framgång. Har testat alla versionerna av Firefox, Netscape osv. Installerat om, gjort ny användare och hållit på. Följt trådarna här på forumet, men det vill bara inte fungera.

Hon ger nog upp snart och kastar antingen ut Handelsbanken eller Macen.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-01-23 22:06

Har gjort tappra försök att få det att funka med Firefox 2 men icke... När Netscape motvilligt sparkats igång så är inte ens det utan bekymmer. Eftersom jag har flera certifikat på burken så blir säkerhetsprogrammet villrådigt och frågar, i tid och otid, vilket certifikat det är jag vill använda. Tror det är 3 år sedan som supporten påstod att de jobbade på att lösa det problemet... Det jag vill är att tjänsten ska fungera smärtfritt i en modern läsare, helst Safari men Firefox 2 är också ok. Skraplotterna känns meckiga, så de vill jag helst slippa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-23 22:10

Om man laddar ner senaste versionen av säkerhets programmet så funkar SHB juste med FF 2:
http://www.handelsbanken.se/shb/inet/icentsv....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-01-23 22:12

Jag använder både certifikatslösningen och skraplotterna eftersom det är enda sättet att använda tjänsten på ett hyffsat smidigt sätt. Innan dom införde skraplotterna så var jag tvungen att utföra allt på kvällstid när jag var hemma.

- Skapa en lösning som är lätt att använda på olika plattformar och om man håller fast vid certifikatet, gör det då kompatibelt mellan olika plattformar.
- Skippa skraplotterna och ersätt dom med en säkerhetsdosa.
- Gör alla tjänster tillgängliga oavsett inloggningsmetod om man fortsätter med två olika sätt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-01-23 22:37

Det fungerar...

Men det skulle kunna vara bättre. För närvarande använder jag engångskoderna i Safari, men det vore smidigare dock mindre säkert att använda certifikat. Dessutom är det idiotiskt att man inte kan få BankID:n utfärdarde på ett enkelt sätt, utan jag fick använda Nexus personal på en PC för att sedan kopiera BankID:t till Macen.

Vad jag skulle vilja ha gjort:
1. Fixa certifikat-grejen till Safari
2. Uppgradera engångskoderna till samma autentiseringsniva så man kan göra samma saker med båda säkerhetslösningarna
3. Se till att man kan få ett Bank:ID utfärdat på en Macen på ett enkelt sätt.

  • Medlem
  • 2007-01-23 22:24

Sen jag gick över till macen har jag använt skraplotterna. Det tycker jag funkar smidigt plus att det känns säkert med en ny kod varje gång. Det är ju samma princip som de elektroniska dosorna. Det kändes lite osäkert med certifikat när jag körde det på min Dell, dessutom är det oflexibelt iom att det bara funkar på just den datorn. Använder alla möjliga webbläsare och det funkar bra (när man kör med skraplotter alltså). Det enda jag saknar är möjligheten till Direktbetalning (Ticnet körde med Direktbetalning som enda alternativ när jag skulle beställa biljetter nån gång, dåligt av Ticnet iofs).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2007-01-23 22:37

- Hur tycker du Handelsbanken Internet fungerar på OS X idag?

Med skraplott fungerar det ju okay men med e-legitimation är det ett stort skämt.

- Använder du e-legitimation eller inte?

Skraplott p.g.a. stora problem med e-legitimationen.
Varför inte ha som i Windows versionen så man reggar sig för en ny e-legitimation direkt i programmet eller är det ochså bort ?
- Vad skulle du vilja förändra?

Skrota skraplotten och helt gå över till det systemet SEB har så kan man logga in på banken oavsett om vilket Operativsystem eller Webbläsare man kör med.

Kommer det ingen förändring innan året 2007 slut kommer även jag byta bank

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2007-01-23 22:34

Jag använder Handelsbanken privat med skrapkoder, funkar fin-fint!
Mamma använder Handelsbanken både privat och för företag med säkerhetsprogrammet, funkar nästan felfritt.. Där är några småsaker som inte funkar som det ska

Håller med nilrog här:
- Gör alla tjänster tillgängliga oavsett inloggningsmetod om man fortsätter med två olika sätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-23 22:35

- Hur tycker du Handelsbanken Internet fungerar på OS X idag?
Bra med skrapkoder, men gränssnittet är rörigt, krångligt och dåligt utformat. Måste göras om!

- Använder du e-legitimation eller inte?
Nej, det använder jag inte. Numera använder jag uteslutande skrapkoderna, eftersom jag dels vägrar att ha ett säkerhetsprogram installerat (fast kodnyckel är osäkrare, eftersom endast lösenordet krävs för att utföra banktransaktioner för den som har fysisk tillgång till datorn), dels vägrar använda något annat än Safari, eller i nödfall senaste versionen av Firefox.

- Vad skulle du vilja förändra?
• Stöd för alla webbläsare, oavsett datorplattform.
• Ett funktionellt, logiskt och enkelt gränssnitt.
• Elegant och estetiskt tilltalande.
• Alla knappkommandon ska ha verb i imperativform (Godkänn, Utför, Visa, Spara, Skriv ut, Avsluta osv), inte texter som OK, Ja eller Nej à la Windows.
• Det aktiva kommandot, alltså (Logga in, Godkänn, Visa osv) ska vara till höger som i Mac OS, inte till vänster på Windows-manér. Knappen Avbryt ska vara till vänster.
• Gränssnittet och språket - gränssnittstexter samt dokumentation och hjälpsystem - ska vara utformade ev en person som är bevandrad i hur man skapar riktiga Macintosh-program och en språkmänniska.

Ursprungligen av Mondo:

- Hur tycker du Handelsbanken Internet fungerar på OS X idag?
Bra med skrapkoder, men gränssnittet är rörigt, krångligt och dåligt utformat. Måste göras om!

- Använder du e-legitimation eller inte?
Nej, det använder jag inte. Numera använder jag uteslutande skrapkoderna, eftersom jag dels vägrar att ha ett säkerhetsprogram installerat (fast kodnyckel är osäkrare, eftersom endast lösenordet krävs för att utföra banktransaktioner för den som har fysisk tillgång till datorn), dels vägrar använda något annat än Safari, eller i nödfall senaste versionen av Firefox.

- Vad skulle du vilja förändra?
• Stöd för alla webbläsare, oavsett datorplattform.
• Ett funktionellt, logiskt och enkelt gränssnitt.
• Elegant och estetiskt tilltalande.
• Alla knappkommandon ska ha verb i imperativform (Godkänn, Utför, Visa, Spara, Skriv ut, Avsluta osv), inte texter som OK, Ja eller Nej à la Windows.
• Det aktiva kommandot, alltså (Logga in, Godkänn, Visa osv) ska vara till höger som i Mac OS, inte till vänster på Windows-manér. Knappen Avbryt ska vara till vänster.
• Gränssnittet och språket - gränssnittstexter samt dokumentation och hjälpsystem - ska vara utformade ev en person som är bevandrad i hur man skapar riktiga Macintosh-program och en språkmänniska.

Jag instämmer helt med Mondo! Kunde ha sagt det bättre själv!

Fast jag tycker inte att skraplotter känns särskilt roligt, men det är inte så roligt att sitta med Mozilla 1.4 heller..

Jag ska inom kort byta till SEB. Min flickvän har är kund hos dem så jag har redan testat deras internetbank med dosa. Handelsbanken känns som en bakåtsträvande stenåldersbank i jämförelse. Jag byter bank enbart p.g.a. internetbanken.

Här är ett mail jag skickade till Handelsbanken 2004, strax efter bytte jag bank till SEB, jo, jag var förbannad.

Jag vet inte hur mycket av detta som faktiskt är kvar, det var som sagt ett tag sedan jag bytte. Men om något är kvar så kan ni ju nämna det i era inlägg, även synpunkter på handhavande, pedagogik och användarvänlighet borde vara med i en utvärdering och inte bara teknikaliteter som att det inte fungerar med en viss webbläsare. Eller?

Citat:

Den 04-08-13 19.58 skrev internetsupport.foretag@handelsbanken.se ([email protected]):

> Hej Ola,
>
> Om du har fått in en transaktion som syns under Transaktioner där avsändaren
> inte har lämnat något meddelande till dig som mottagare så måste du kontakta
> ditt kontor för att få information om avsändaren.
>
> Eftersom det inte är du/företaget som har genomfört transaktionen så finns det
> inte något 'arktiv' för din del motsvarande 'Utförda' under t. ex. Svenska
> Betalningar.
>
> Med vänliga hälsningar
> Handelsbanken Kundsupport
>
> // Henrik
>
> Ärendenummer/Ticketnumber: CALL00800265

Jo, jag förstår att det jag söker INTE finns.

Men alla som håller på med bokföring (en bank borde väl falla i den kategorin) borde väl begripa att jag måste kunna få fram en verifikation på en insättning som jag inte har gjort själv, med all information (eller brist på sådan) som finns om den, _utan_ att springa ner på mitt lokala kontor om och om igen. Det är väl liksom därför jag faktiskt har skaffat en internet-lösning, för att slippa göra just det. Den funktionen bör ni alltså lägga till bums.

Det är den funktionen som saknas i er lösning, som med förlov sagt, är ganska usel. Det tar tex SEX klick att få reda på dagens saldo. På vissa ställen så måste jag fylla i dagens datum _för hand_ om och om igen. Jag måste nästan alltid _välja_ det enda kontot jag har om och om igen. Den killen eller kommitté som har tänkt ut det där borde kölhalas och tvingas skriva på en svart tavla: "Jag skall inte hitta på mödosamma och korkade användargränssnitt för att jag är en dum latmask som inte begriper bättre och jag skall anställa duktigare människor än mig själv för att hålla på med det". Sedan att den fungerar dåligt på Macintosh är faktiskt bara det skäl att byta bank, för det är alltid enklare att byta bank än dator.

Jag räknar med att dessa synpunkter framförs till den det vederbör.

/Ola

Senast redigerat 2007-01-23 22:55

Jag har använt Handelsbankens internettjänst under flera år och det har varit en resa med många besvärligheter. Ett uråldrigt Netscape som hängde sig när man skulle använda direktbetalning (vilket ledde till debiteringar som leverantörerna sedan måste kreditera) och BankID som måste beställas med IE på en PC och sedan flyttas till Macen.

Nu kör jag med Firefox 2.0.0.1 och det fungera för det mesta bra inklusive direktbetalning. Skönhetsfläckar finns som t ex knappen "Fortsätt" (se bild). Ytterligare ett problem är att när inloggningstiden har gått ut får man ibland ett felmeddelande (se bild) och Firefox måste startas om. Om BankID numera fungerar att beställa i Firefox har jag inte testat ännu, men enligt instruktionssidan på Handelsbanken måste det vara PC (ej Mac). Detta är naturligtvis en stor brist för en heltäckande Internetbank. Däremot har alla sidor som kräver BankID fungerat när man väl har fått det installerat.

Annars gillar jag den sparsmakade designen som kräver liten bandbredd. När jag var på semester i 4 veckor använde jag en GPRS-telefon i Frankrike och ställde in Firefox att inte visa bilder och det var faktiskt fullt användbart = räkningarna blev betalda.

När det gäller omläggning av lån fungerar det utmärkt tekniskt men i praktiken oanvändbart eftersom Handelsbanken tillämpar personlig förhandling av alla räntor. Det innebär att man ändå måste ha en personlig kontakt för att inte få den "officiella" räntan. Jag vill dock tillägga att den personliga servicen är utmärkt.

Handelsbanken har också ett säkert epost-system som kunderna kan använda genom internetbanken om man vill slippa skicka "vykort" om sin personliga ekonomi. Man slipper också att leta epostadresser eftersom alla hemkontorets anställda kan väljas direkt från adressboken.

Sedan funderar jag lite på hur Handelsbanken ställer sig till säkerheten. Man erbjuder tre inloggningsalternativ.

  1. E-legitimation med speciell programvara och id-fil

  2. Engångskoder på skraplott

  3. Förstärkt inloggning med 1+2

Följaktligen undrar man om det är mitt fel om någon knäcker E-legitimationen. Borde jag då ha använt "Förstärkt inloggning"?

Att kunna betala till IBAN i utlandet är också något jag gillar. Skönt att slippa fylla i karbonblanketter för hand och betala i kassan.

Helst skulle jag vilja ha e-faktura på allt men alla företag är ju inte anslutna. Dessutom är det inte längre möjligt att få e-faktura till mig om min fru står på räkningen. Det borde vara möjligt för henne att lämna medgivande. Men jag tror det är någon generell bestämmelse som inte Handelsbanken råder över.

Slutligen saknar jag möjlighet att exportera utförda betalningar ett år bakåt till en excelfil som underlag för budget.

- Hur tycker du Handelsbanken Internet fungerar på OS X idag?
* Använder både certifikat och skrapkod, funkar bra, men känns inte så säkert - hade föredragit dosa som gör att jag kan göra bankärenden från fler datorer utan att behöva installera säkerhetsprogram
* Ok, det är långt ifrån bra, men inte alls dåligt
* Internetbanken är översiktbar, jämfört med andra Internetbanker jag använt (Bank of Ireland och National Irish Bank (samma system som Danske Bank)) känns Handelsbankens system överskådligt, hyfsat lätthanterligt, men ganska basalt och tunnt

- Använder du e-legitimation eller inte?
* Ja, men ytterst sällan. Eftersom inga utländska system accepterar det för inloggning eller fakturering så har jag begränsad använding av det. De svenska system som accepterar e-legitimation har ofta alternativa funktioner som är motsvarande och lika smidiga.

- Vad skulle du vilja förändra?
* Mer extrafunktioner, som; skapa nya permanenta eller temporära konton, skapa virtuella betalkort, m.m.
* Smidigare gränssnitt
* Dynamiska alternativ, t.ex.; automatisk överföring av procentuella belopp till konton (bra för sparande)
* Möjlighet att få större överblick över mina pengar, sortera utgifter efter typ (antagligen satt av mig själv), m.m.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-23 23:41
Ursprungligen av William WM:

* Mer extrafunktioner, som; skapa nya permanenta eller temporära konton, skapa virtuella betalkort, m.m.
* Smidigare gränssnitt
* Dynamiska alternativ, t.ex.; automatisk överföring av procentuella belopp till konton (bra för sparande)
* Möjlighet att få större överblick över mina pengar, sortera utgifter efter typ (antagligen satt av mig själv), m.m.

BRA idéer tycker jag! Tillfälliga konton och virtuella kort... Lysande om man vill handla säkert över internet. Ett konto med tillhörande virtuellt betalkort skulle kunna leva några få dagar bara och innehålla just den summa man ämnar spendera. Briljant!
Dina övriga idéer är också bra.

Handelsbanken och de andra bankerna borde samarbeta med när det gäller standardisering och säkerhet, i synnerhet när det gäller handel över internet. Det borde kunna ge stora besparingar för bankerna och bättre system för kunden.

Jag vill avsluta med att säga att Handelbankens service alltid har varit hundraprocentig, och de sköter verkligen sina affärer - och därmed mina - ypperligt!

Ursprungligen av William WM:

- Vad skulle du vilja förändra?
* Mer extrafunktioner, som; skapa nya permanenta eller temporära konton, skapa virtuella betalkort, m.m.

JAAAAAA tack!

Jag använder engångskoderna med Safari. Den gamla lösningen med uråldrig Netscape och e-legitimationen känns lika förlegat nu som det gjorde när det först kom. Det jag framförallt saknar är ett enkelt sätt att skaffa BankID på Macen. Jag har inga andra datorer än Macar...

jag kör handelsbanken med skrapkoder... kanonbra och smidigt...

MEN: William WM har skitbra ideer för förändringar... kör på dom handelsbanken.

Jag har haft SEB i fyra år och bytte för ett tag sen till Handels banken då mor fick en bra deal och då så flyttade både jag och syrran med. Nu har jag dock bytt till mac och tycker att det hållier inte längre. Jag tyckte det redan var lita lagom knackigt med windows och nu med mac är det om än värre! Jag vet dock inte vad jag ska byta till för bank men det lutar åt östgöta enskilda eller SEB. Jag vill gärna ha ett kontor där jag kan, om så är fallet, bege mig till då det skulle behövas och att det finns nära mig där jag bor.

Om däremot Handelsbanken får för sig att byta till koddosor så kommer jag raskt att å tillbaka till dem och åter vända mig till Västertorps Handelsbanks kontor där jag fått mycket bra service. Men som sagt. Det är internet tjänsten som inte håler måttet...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-24 00:03

Jag håller med om att knappen nedan ser för bedrövlig ut... Hur kan man missa att åtgärda en sådan sak? (Skärmdump tagen i Netscape 7.1. Knappen visas korrekt i andra webbläsare.)

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-01-24 09:28

Nöjd och med extra synpunkter

Jag tror att jag skiljer på de tekniska och de funktionella synpunkterna:

Tekniskt
Jag kör Intel Mac'ar med 10.4.8 av OS X
Det har fungerat bra för mig med Netscape 7.1 och SmartTrust Personal 3.5 (samt kodbricka när man når sin bank från andra datorer under semester etc).
Enligt den publicerade listan först i tråden skulle alltså denna kombination INTE fungera... men det kan jag bevisa att den gör.

Har faktiskt provat lite med Frefox, men precis som man kan läsa i ett par trådar här på forumet, så hamnar man snabbt i det jag kallar "mozilla-träsket" - en hopplös röra av på/om-installationer och en ändlös versionskarusell som i längden bara är instabil och mycket varierande från Mac till Mac.
Som önskemål på den tekniska sidan vill jag helst se att det räckte med en browser, dvs Safari. Och att Handelsbanken behåller möjligheten att vi kunder kan komma åt alla viktiga tjänster från publika datorer där man inte kan installera något program (dvs. kodbrickan eller motsvarande)

Slutligen önskar jag bara att Handelsbanken investerar tillräckligt mycket i sin säkerhetsmiljö att man håller sig över branschens lågvattenmärke, dvs. Nordea, som nu dansar runt i fackpressen som internetbankernas "enfant terrible".

Funktionellt
Som både privatperson, kassör i bostadsrättsförening och egen företagare använder jag Handelsbankens alla tre tjänster och har förvånats över de stora skillnaderna. Eller snarare, att "företags-banken" är så mycket omständligare än det privata alternativet.
Jag önskar att mycket av den avancerade funktionaliteten (motvärde vid saldoförfrågningar, valutadag/reskontradag/bokföringsdag och annat finlir) gick att stänga av för oss som som bara har några få konton och jobbar med kontantmetoden i en valuta.

Min starkaste synpunkt gäller det personliga certifikatet ( filen som heter xxxxxxx.p12).
Det känns utomordentligt fånigt att jag inte kan använda mitt BankID-certifikat (som jag måste ha för att deklarera, redovisa moms etc. till de statliga myndigheterna)
Nä, för Handelsbanken fungerar endast deras eget certifikat och extra frustrerande är ju att detta certifikat INTE duger för Skatteverker!!??!!

Bortsett från certifikats-soppan är jag nöjd med Handelsbankens funktioner.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-24 10:28

Jag vet inte varför Nordea skulle vara lågvatten märke. Men iofs är jag i Finland och Nordea hette Merita. Merita hade redan då det begav sig tjänster ljusår före vad de svenska bankerna erbjuder. I sverige använder man ju ännu flitigt postgirot. Hur 1800 tal kan det vara? Skulle vilja påstå att Nordea har ett säkert system. Ni tycks kalla det skraplotter men säkrare system får man ju leta efter. Eftersom även om man får datorintrång så spelar det ingen roll. Säkerhets bristerna finns hos användaren.

Men aldrig att jag skulle haft problem med någon som helst bank pga vilken Web läsare jag använder. Nåja IE 5 har väl blivit blokerad men det är långt efter att Mac folk började använda Safari.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-24 10:54
Ursprungligen av juanito:

Jag vet inte varför Nordea skulle vara lågvatten märke. Men iofs är jag i Finland och Nordea hette Merita. Merita hade redan då det begav sig tjänster ljusår före vad de svenska bankerna erbjuder. I sverige använder man ju ännu flitigt postgirot. Hur 1800 tal kan det vara? Skulle vilja påstå att Nordea har ett säkert system. Ni tycks kalla det skraplotter men säkrare system får man ju leta efter. Eftersom även om man får datorintrång så spelar det ingen roll. Säkerhets bristerna finns hos användaren.

Men aldrig att jag skulle haft problem med någon som helst bank pga vilken Web läsare jag använder. Nåja IE 5 har väl blivit blokerad men det är långt efter att Mac folk började använda Safari.

Skrapkoder är bland det säkraste system som finns. Du loggar in med ditt användarnamn och lösenord, och skrapar fram en kod. Dessutom får du skrapa fram en ny kod för varje transaktion. Vi pratar om engångskoder här, koder som bara används EN GÅNG och som skickas med säker kryptering under någon mikrosekund.

En certifikatsfil, däremot, ligger fast installerad på datorn. Ditt enda skydd då är användarnamn och lösenord. Om en person får fysisk tillgång till din dator, t ex en bärbar maskin som blir stulen, och lyckas knäcka lösenordet, kan han länsa kontot snabbare än du kan säga "blåst".

Om du arbetar i en miljö med många datorer, t ex en skola, tidningsredaktion eller reklambyrå med många frilansare, kan någon installera en keylogger på din dator, fiska fram inloggningsuppgifterna och senare stjäla datorn. Då är du rökt. Men inte om du använder engångskoder.

För några år sedan var det en doktorand på Handelshögskolan (han hade iranskt namn tror jag) som demonstrerade hur enkelt det var att knäcka Handelsbankens gamla system för några år sedan. Resultatet publicerades i en avhandling och är därför en odffentlig handling alla kan ta del av. Plötsligt fick Handelbanken eld i baken och tog fram den betydligt säkrare engångskodslösningen...

Jag vill tillägga att jag är mycket nöjd med Handelsbanken i övrigt: bra och snabb service, trevlig personal, finfina affärer, men tyvärr har banken en inkompetent IT-avdelning med slöa soffpotatisar som inte klarar av att ta fram en väl fungerande internetbank. Bristerna gäller inte bara Mac-användare utan är i stort sett identiska på Windows-sidan. Handelsbanken ligger långt efter några av sina konkurrenter när det gälelr internetbankens utformning.

Senast redigerat 2007-01-24 12:57
Bevaka tråden