Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fick tredje Macbooken idag..

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Motala
  • 2007-01-22 22:34

Japp, då har jag fått min tredje Macbook. De andra skickade jag tillbaka på grund av döda pixlar.
Detta exemplar har inte några döda pixlar iaf.

Däremot flimrar skärmen -lite- när man sänker ljusstyrkan på skärmen. Annars märks det inte. Jag har prövat att bränna två skivor (av märket Verbatim (bra skivor som fungerar riktigt bra i min stationära brännare)) och båda ger urkassa speedkurvor i Nero Burning room (testat på en annan dator med en annan dvd-rom)

Jag vet att skärmflimret är ett vanligt problem, som man ser här på forumet då och då.. Blir flimret värre med tiden?

Vad tycker ni jag ska göra? Detta är min tredje Macbook, och om jag väljer att lämna tillbaka den nu så får jag pengarna tillbaka.
Störigt som fan att man inte kan få en Macbook som fungerar som den ska

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-22 22:46
Ursprungligen av widde:

Störigt som fan att man inte kan få en Macbook som fungerar som den ska

Visst är det? Jag ska också få min tredje MacBook den här veckan, men jag har inga stora förväntningar. Förhoppningsvis kan jag få pengarna tillbaka om även den strular.

Jag tycker du ska lämna tillbaka den, inte ska man vara nöjd med en dator med flimrande skärm. Har samma problem på min nuvarande MacBook (utöver annat), väldigt irriterande.

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-01-22 23:00
Ursprungligen av annan:

Visst är det? Jag ska också få min tredje MacBook den här veckan, men jag har inga stora förväntningar. Förhoppningsvis kan jag få pengarna tillbaka om även den strular.

Jag tycker du ska lämna tillbaka den, inte ska man vara nöjd med en dator med flimrande skärm. Har samma problem på min nuvarande MacBook (utöver annat), väldigt irriterande.

Hur uppenbarade sig ditt "flimmer"? Vissa säger att backlighten praktiskt taget "blinkar", men det gör inte min.. Utan det är mer om man har skrivbordet uppe så ser man på bakgrunden som finns där att skärmen ger ifrån sig ett litet flimmer. Inte mycket, men lite. Syns inte särskilt mycket om man har andra program uppe. Eller nästan inget alls då rättare sagt.
Flimret syns heller inte när man kör på högsta ljusstyrka, utan det är typ när den är på lägsta ljusstyrkan som det uppenbarar sig. (Eller ja, näst lägsta ljusstyrkan.. Vid lägsta så släcks ju skärmen helt)
Hur uppenbarade sig ditt problem?

Brände även en tredje skiva nu av annat märke och även den gav en skitdålig kurva i nero cd-dvd speed. Kurvan börjar bra, accelererar uppåt för att sedan avta och fruktansvärt hackigt gå upp och ner.. Kan visa bild imorn..

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-22 23:05

Mitt flimmer uppenbarar sig som ditt, syns t.ex. väldigt tydligt mot den gråa bakgrunden när man startar upp datorn. Jag kör sällan på högsta ljusstyrkan, och tycker att flimmret stör när jag surfar. Men jag har fortfarande inte fått en MacBook som inte ger ifrån sig ett jobbigt högfrekvent ljud, hur är dina erfarenheter?

Är det förresten inte rätt känt att Apple använder skitdåliga brännare i sina MacBooks/MacBook Pros?

Ursprungligen av annan:

Är det förresten inte rätt känt att Apple använder skitdåliga brännare i sina MacBooks/MacBook Pros?

Nej, Apple använder samma brännare som de flesta andra tillverkare.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-22 23:34
Ursprungligen av Simon Templar:

Nej, Apple använder samma brännare som de flesta andra tillverkare.

Betyder det att de är bra?

Ursprungligen av annan:

Betyder det att de är bra?

Vore dom inte bra så skulle de knappast användas, problemet ligger nog inte så mycket i brännarna i sig utan mer att många användare/transportörer är oförsiktiga med sina bärbara datorer. Brännarna är ju mekaniska och tål t.e.x. inte för mycket av snabba temperatursvängningar och slit och slänghantering..

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-23 10:00
Ursprungligen av Simon Templar:

Vore dom inte bra så skulle de knappast användas, problemet ligger nog inte så mycket i brännarna i sig utan mer att många användare/transportörer är oförsiktiga med sina bärbara datorer. Brännarna är ju mekaniska och tål t.e.x. inte för mycket av snabba temperatursvängningar och slit och slänghantering..

Varför skulle de inte användas menar du? De är ju billiga.

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-01-22 23:57
Ursprungligen av annan:

Mitt flimmer uppenbarar sig som ditt, syns t.ex. väldigt tydligt mot den gråa bakgrunden när man startar upp datorn. Jag kör sällan på högsta ljusstyrkan, och tycker att flimmret stör när jag surfar. Men jag har fortfarande inte fått en MacBook som inte ger ifrån sig ett jobbigt högfrekvent ljud, hur är dina erfarenheter?

Är det förresten inte rätt känt att Apple använder skitdåliga brännare i sina MacBooks/MacBook Pros?

Ingen av mina tre Macbookar har gett ifrån sig något ljud, de har varit väldigt tysta överlag. Jag är väldigt känslig mot sådana ljud också, då jag har en gaamal bärbar PC som ger ifrån sig ett irriterande ljud när nätsladden sitter i. Dock inget jag märkt från mina Macbooks. Däremot idag på morgonen har jag uppmärksammat ett litet pipande från min senaste Macbook :/ Det försvinner när man startar photobooth..
Har heller inte märkt av något flimmer med skärmen på tidigare Macbookar heller. Bara på denna, och att den bränner skitdåliga skivor.. Trist som faen.

Det blir nog att skicka tillbaka denna också.. Men vad ska jag köpa istället då?
Känner inte för att köpa en PC med Windows. Jag vill ha en Mac! En Mac som fungerar!

EDIT:
Kan även tillägga att skärmen blixtrar till på något sätt varenda gång man startar datorn, eller låter datorn gå ur sin vila. Det är inget jag uppmärksammat på mina två andra Macbookar..

Senast redigerat 2007-01-23 09:57
  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-23 00:08
Citat:

Det blir nog att skicka tillbaka denna också.. Men vad ska jag köpa istället då?
Känner inte för att köpa en PC med Windows. Jag vill ha en Mac! En Mac som fungerar!

Jag vet faktiskt inte. Men jag vill inte hålla på och bråka över trasiga datorer hela tiden. Jag vill ha OS X, men inte om priset är en halvtrasig dator.

Citat:

Kan även tillägga att skärmen blixtrar till på något sätt varenda gång man startar datorn, eller låter datorn gå ur sin vila. Det är inget jag uppmärksammat på mina två andra Macbookar..

Det var det första jag la märke till när jag startade den här MacBooken. Min gamla gjorde inte så vad jag kan minnas, och inte heller flimrade skärmen på den. Jag undrar vad det kan bero på.

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-01-23 00:15
Ursprungligen av annan:

Jag vet faktiskt inte. Men jag vill inte hålla på och bråka över trasiga datorer hela tiden. Jag vill ha OS X, men inte om priset är en halvtrasig dator.

Det var det första jag la märke till när jag startade den här MacBooken. Min gamla gjorde inte så vad jag kan minnas, och inte heller flimrade skärmen på den. Jag undrar vad det kan bero på.

Mycket lustigt. Jag är tvärsäker på att ingen av mina andra två Macbookar gav ifrån sig ett sånt här blixtrande när man startar datorn eller när den går ur vila.. Det blinkar vitt helt enkelt.. Har heller inte uppmärksammat något flimrande på mina andra Macbookar, och jag är jefligt känslig när det gäller sånt, så jag bör ha sett det. (Jag uppmärksammade ju det på den här..)
Men men, jag får väl lämna tillbaka även denna och vänta tills kvaliteten blivit bättre eller så får jag köpa en PC igen.. Faen, vill köra OSX, speciellt när Leopard kommer..

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-23 00:33
Ursprungligen av widde:

Mycket lustigt. Jag är tvärsäker på att ingen av mina andra två Macbookar gav ifrån sig ett sånt här blixtrande när man startar datorn eller när den går ur vila.. Det blinkar vitt helt enkelt.. Har heller inte uppmärksammat något flimrande på mina andra Macbookar, och jag är jefligt känslig när det gäller sånt, så jag bör ha sett det. (Jag uppmärksammade ju det på den här..)
Men men, jag får väl lämna tillbaka även denna och vänta tills kvaliteten blivit bättre eller så får jag köpa en PC igen.. Faen, vill köra OSX, speciellt när Leopard kommer..

Det jag ville ha sagt är att min nuvarande MacBook blinkar, precis som du beskriver, när man startar den/väcker den ur vila, och skärmen på den flimrar. Jag la aldrig märke till att min gamla MacBook varesig blinkade eller flimrade, så vi verkar ju ha råkat ut för precis samma sak. Eller har jag helt misstolkat det du nyss skrev?

  • Medlem
  • 2007-01-22 23:38

Tillbaka säger jag bara! börjar tveka på ett köp ännu mer när jag läser detta!

Har ni riktiga problem så stå på er mot Apple. De ska kunna leverera datorer som fungerar (och i de flesta fall gör dom också det, men ibland verkar det lite si och så med kvalitétskontrollerna).

Undrar hur vanliga problemen är? Är man redan inne på en tredje modell så är det inte som det ska. Å andra sidan hör man ju oftare av de som har problem än de som är nöjda.

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-01-23 00:46
Ursprungligen av Adrian B:

Har ni riktiga problem så stå på er mot Apple. De ska kunna leverera datorer som fungerar (och i de flesta fall gör dom också det, men ibland verkar det lite si och så med kvalitétskontrollerna).

Undrar hur vanliga problemen är? Är man redan inne på en tredje modell så är det inte som det ska. Å andra sidan hör man ju oftare av de som har problem än de som är nöjda.

Jag har inte haft några som helst problem med att få byta ut mina datorer, så där har Apples kundtjänst varit riktigt bra. Å andra sidan har jag alltid ringt till dem innan mina 14 dagars ångerrätt gått ut, så man har ju lite hållhake på dem där.

Med den senaste Macbooken har jag nu då uppmärksammat följande "fel":
* Skärmen blixtrar till när den startas. Ett vitt sken över skärmen sker. Går väldigt fort.
* Skärmen flimrar vid låg ljusstyrka (jämför med en CRT som kör för låg uppdateringsfrekvens, fast kanske inte riktigt så illa)
* Datorn piper lite, men försvinner när man startar Photobooth. Dock inget jag störs något särskilt av..

EDIT:
Ber om ursäkt, lokaliserade felet med dåliga speedkurvor till min pc :/
DVD-spelaren var inte aktiverad i Bios och därför, av någon lustig anledning, visade den detta sympton. Har dock märkt att datorn piper lite, fast väldigt tyst..

Senast redigerat 2007-01-23 09:39
Ursprungligen av widde:

* Skärmen blixtrar till när den startas. Ett vitt sken över skärmen sker. Går väldigt fort.

Det är så det är (och ska vara) när man startar Mac OS X. Alla datorer som jag har kört med X har iallafall varit så på. Både privat och testkört i butiker.

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-01-23 17:40
Ursprungligen av ztaafen:

Det är så det är (och ska vara) när man startar Mac OS X. Alla datorer som jag har kört med X har iallafall varit så på. Både privat och testkört i butiker.

Hmm syftar vi på samma sak?
Precis när jag trycker på powerknappen så blixtrar skärmen till i någon millisekund.. Efter det kommer den grå bilden med äpplet i mitten.
Är det det du menar?

Ursprungligen av widde:

Hmm syftar vi på samma sak?
Precis när jag trycker på powerknappen så blixtrar skärmen till i någon millisekund.. Efter det kommer den grå bilden med äpplet i mitten.
Är det det du menar?

Ja, det är det som jag menar.

iMac G3, iBook G3, Powerbook G4 (12', 867MHz), Powerbook G4 (15', 1,5GHz), iBook G4, Mac mini G4, Macbook (CD och C2D), Macbook pro (CD & C2D), iMac intel (CD & C2D) är de som jag vet att jag har använt (även fast bara ett fåtal har varit mina) och det har varit så på.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-24 17:16

Fick just min tredje MacBook. Den piper fortfarande otroligt irriterande. Återigen, Apple har verkligen hög kvalitet på sina MacBooks.

Vissa har extrem otur verkar det som. Trist för er som drabbats. :/

Grattis, då har vi avverkat lika många MB's

Min första började äta upp batterier, min andra (första Core2Duo) hade grafikfel o KP:ade lite hur som, lämnade tillbaks efter 10min, min 3e nu är inte heller helt felfri, dels har vi det här med dåligt isatta skruvar i sidorna. Något dom 2 andra inte hade, däremot flera av mina vänners MB's. Dessutom har den vid 2-3 tillfällen startat om sig själv när jag lagt igen locket, väldigt mysko men ingen stor grej än så länge..

Kvalitén är ju verkligen inte var den var en gång i tiden, el vad den borde va. O andra sidan spottar dom ju ut burkar så antalet fel är ju nog ganska statiskt. Synd att man alltid får måndagsexen, skulle jag inte va en Mac-evangelist skulle jag nog inte varit en nöjd Apple kund.
Trots detta är min MB den absolut bästa Mac jag haft, o då har jag haft rätt många sen början på 90-talet.

Vad gäller grafikfel med flimmer o märkligheter så kan det vara relaterat till minnesproblem, så var fallet med min 2a felande MB (se ovan), fick jag reda på i efterhand, då hade jag redan fått en ny dock

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-01-23 10:01

Jag är kluven. Vet inte hur jag ska göra. De saker jag upplever som problem är att skärmen flimrar vid låga ljusstyrkor. Jag kör gärna på låga ljusstyrkor när jag kör på batteri, men jag vill inte ha ont i huvudet på köpet. Skärmen blinkar till vid uppstart, vilket jag inte ser som normalt beteende, eftersom jag inte har sett det förut på någon Macbook.
Övriga saker kan jag leva med.

Ursprungligen av widde:

Skärmen blinkar till vid uppstart, vilket jag inte ser som normalt beteende, eftersom jag inte har sett det förut på någon Macbook.

Min MacBook Core Duo blinkar också till vid uppstart, vet dock inte hur pass normalt beteende det är.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-23 10:18

Jag sålde min iBook i september 2005 för att jag ville ha en bättre bärbar Mac. Sen dess har jag väntat och varit utan OS X, och när MacBook C2D kom skulle jag äntligen komma tillbaka. Känns verkligen trist att man nu möts av så dålig kvalitet på datorerna.

Kan du leva utan datorn någon vecka? Ring Apple och kräv att dom tar in den för lagning/utbyte.. alt om du har möjlighet själv att byta minnena på den och se om den beter sig annorlunda.

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-01-23 10:09
Ursprungligen av Jürgen B:

Kan du leva utan datorn någon vecka? Ring Apple och kräv att dom tar in den för lagning/utbyte.. alt om du har möjlighet själv att byta minnena på den och se om den beter sig annorlunda.

Jag är inne på min tredje Macbook nu, så nu är det pengarna tillbaka som gäller om jag väljer att lämna tillbaka den. Och det är nog det bästa, jag är ganska trött på alla problem med Macbook nu :/
Jag får helt enkelt vänta tills de fixat till problemen och ökat kvaliteten på deras datorer.

Aha du menar så.. redan bytt in den 3 ggr.. mm lite som mig då, fast jag har inte så allvarliga problem som du har på min 3e.. (se ovan). Ja då kan det nog vara en idé att häva köpet, lägg in lite allmäna klagomål att du trodde kvalitén skulle vara bättre, att du är en besviken fd PC ägare som verkligen inte tycker Apple uppfyllt dina krav osv.. då kan dom vara snällare

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-01-23 13:15
Ursprungligen av Jürgen B:

Aha du menar så.. redan bytt in den 3 ggr.. mm lite som mig då, fast jag har inte så allvarliga problem som du har på min 3e.. (se ovan). Ja då kan det nog vara en idé att häva köpet, lägg in lite allmäna klagomål att du trodde kvalitén skulle vara bättre, att du är en besviken fd PC ägare som verkligen inte tycker Apple uppfyllt dina krav osv.. då kan dom vara snällare

Njae, kommer nog inte vara några problem att lämna tillbaka och häva köpet. Har ju 14 dagars ångerrätt. De sa till och med sist att de ger mig pengarna tillbaka ifall jag inte är nöjd med den tredje som nu kom. Kan ju även tillägga att Apple varit väldigt tillmötesgående när jag velat byta dator.. Det har aldrig varit något snack, det har gjorts direkt. Sist frågade till och med tjejen om jag ville ha pengarna tillbaka eller en ny dator.. Jag sa att jag kan ju pröva en dator till och se om den fungerar som den ska. Visst sa hon, det fixar vi.
Sen tillade hon att om nästa inte heller var till belåtenhet så väljer dom nog att ge mig pengarna tillbaka istället för en till ny dator. Fair tycker jag.

Senast redigerat 2007-01-23 13:35
  • Medlem
  • 2007-01-23 14:39
Ursprungligen av widde:

Njae, kommer nog inte vara några problem att lämna tillbaka och häva köpet. Har ju 14 dagars ångerrätt. De sa till och med sist att de ger mig pengarna tillbaka ifall jag inte är nöjd med den tredje som nu kom. Kan ju även tillägga att Apple varit väldigt tillmötesgående när jag velat byta dator.. Det har aldrig varit något snack, det har gjorts direkt. Sist frågade till och med tjejen om jag ville ha pengarna tillbaka eller en ny dator.. Jag sa att jag kan ju pröva en dator till och se om den fungerar som den ska. Visst sa hon, det fixar vi.
Sen tillade hon att om nästa inte heller var till belåtenhet så väljer dom nog att ge mig pengarna tillbaka istället för en till ny dator. Fair tycker jag.

Beror förmodligen enbart på att det är inom ångerrätten.. har helt annorlunda erfarenhet efter att den gått ut.
Dessutom, man kan väl få pengarna tillbaka första gången man ångrar sig?

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-01-23 15:01
Ursprungligen av ptr:

Beror förmodligen enbart på att det är inom ångerrätten.. har helt annorlunda erfarenhet efter att den gått ut.
Dessutom, man kan väl få pengarna tillbaka första gången man ångrar sig?

Jodå, det kan man. Jag är ju inne på min andra dag med Macbooken nu .. Så jag har ju gått om tid att bestämma mig hur jag ska göra. Jag vill verkligen ha OSX, men inte till bekostnad av en flimrande skärm. Alltså, den flimrar ju inte hela tiden, utan ibland och när man kör på låg ljusstyrka. Dessutom blixtrar den till varenda gång den startar, antingen när man startar datorn eller när den går ur vila. Det känns heller inte normalt.

Jag tror jag kommer häva köpet och vänta med att köpa en Mac tills det märks att kvaliteten är bättre. Tillsvidare får jag väl leva utan bärbar dator, eller köpa en pc eller nåt i den stilen. Tråkigt, men jag vill inte betala nära 14000 för något jag stör mig på.

Skärmen är enligt mig en enormt viktig komponent i en bärbar dator, då den förmedlar alla information som händer i datorn och det man gör med den.

Bevaka tråden