Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Växla tangentbordsinställningar

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mycket av den tid jag lägger ner på min macbook är ändå för att tweaka och göra allt precis som jag vill ha det. Efter att ha varit pc användare i runda slängor 12 år va det dags för det stora bytet. Med i bytet följde mitt Logitech Ultra-x tangentbord som är 8 resor skönare än apples egna externa tangentbord. Men nu måste jag byta mellan alt och kommando varje gång jag stoppar in tangentbordet.

Någon som vet hur man kan göra det där automatiskt, med något applescript eller liknande? Visst, det handlar om några sekunder att gå in i systeminställningarna och ändra om, men!

on bytAlt(bytTill)
	tell application "System Events"
		tell process "System Preferences"
			click button "Specialtangenter…" of tab group 1 of window "Tangentbord och mus"
			
			if bytTill is equal to "Mac" then
				click button "Återställ förval" of sheet 1 of window "Tangentbord och mus"
				
			else if bytTill is equal to "PC" then
				click pop up button 3 of sheet 1 of window "Tangentbord och mus"
				click menu item 4 of menu 1 of pop up button 3 of sheet 1 of window "Tangentbord och mus"
				delay 1
				click pop up button 4 of sheet 1 of window "Tangentbord och mus"
				click menu item 3 of menu 1 of pop up button 4 of sheet 1 of window "Tangentbord och mus"
			end if
			click button "OK" of sheet 1 of window "Tangentbord och mus"
		end tell
	end tell
end bytAlt

set bytTill to "Mac"
display dialog "Vad ska vi byta till?" buttons {"Mac", "PC"} default button 2
if button returned of result = "PC" then
	set bytTill to "PC"
end if

tell application "System Preferences"
	activate
	set current pane to pane "com.apple.preference.keyboard"
end tell

bytAlt(bytTill)

tell application "System Preferences"
	quit
end tell

Edit:Stavfle.

Senast redigerat 2007-01-23 18:52

Startar KeyboardSetupAssistant när du kopplar in tangentbordet? I så fall borde det nog gå att göra det hela automagiskt.

Du kopierar och klistrar in skriptet antingen i Manusredigeraren och sparar det sen som ett program och kör det manuellt eller så startar du Automator och där väljer du Automator under program. Sedan väljer du Kör Applescript-manus och klistrar in skriptet där.

Spara som ett insticksprogram till Finder så kan du byta genom att kontrollklicka i Finder.

Hittade Peripheral Vision som gör så att man kan köra ett skript när man byter tangentbord.

Hmm, testade det där scriptet men får felmeddelanden som tusan.. någon som har ett fungerande för 10.4.8? Annars får jag nog försöka lära mig applescript ordentligt, hehe, tid!

Tack så mkt i alla fall!

1
Bevaka tråden