• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-02 22:51

Tänkte kort författa mina erfarenheter med Palm Recharging Hotsync Cable USB. Detta är ett originaltillbehör till Palm. Tidigare har till exempel Belkin haft motsvarande hotsync-recharge-kablar.

Pris hos Dustin: 195:- exkl. moms.

Produkten stöds endast av Palms modeller: Tungsten T, i705, m500-serien och m130.

Kabeln ligger förpackad i Palms standardmässiga platsförpackning, som de använder till deras flesta tillbehör. I paketet följer en Hotsync-kabel och en ciggarettändaradapter för att kunna ladda Palmen i till exempel bilen. Hotsync-kabeln har i ena änden en kontakt för Palmens dockningsanslutning och på kontakten en hotsynkknapp för att starta synkroniseringen. I den andra änden sitter en vanlig USB-kontakt. Ciggarettändaradaptern är en adapter utan kabel med en ciggarettändaranslutning i ena änden och en USB-port i den andra för att ansluta Hotsync-kabelns USB-kontakt.

Hotsync-kabeln laddar Palmen när man har den ikopplad till datorn, och som nämnts tidigare kan man även ladda den via ett cigarettändaruttag. Perfekt att bära med sig till den bärbara datorn och kunna synka, samt ladda Palmen på 'fältet'. Har man en bärbar dator med bluetooth och en Palm med bluetooth kan man givetvis synka den vägen, men flyttar man mycket mellan Palmen och datorn går detta segt.

Jag gjorde ett helt ovetenskapligt test, och tog tid för synkroniseringa via originaldockan till min Tungsten, Hotsync Cable USB och Bluetooth via D-Link DBT-120. Dockan och USB-kabeln var i stort sätt helt identiska tidsmässigt, medan det över bluetooth tog nästan 4 gånger så lång tid än via USB.

Den enda nackdel man kan tycka om produkten är själva kontakten som man ansluter till dockningsanslutning på Palmen. När man ansluter den till handdatorn känns det inte helt stabilt, men detta beror nog snarare på konstruktionen av själva dockningsanslutning än på Hotsync-kabeln. När man har Palmen i den vanliga dockningsstationen känns inte heller kontakten mellan handdator och docka helt stabil.