Köp av beg ibook g4

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Södertälje
  • 2007-01-21 22:29

Tjenare, syrran behöver ny dator och efter att ha sett min macbook så vill hon ha en mac. Men hennes pengar räcker bara till en ibook G4 och har hittat en med 800mhz och 640mb ram för riktigt bra pris, men vet inte om den kommer fungera åt henne.
(Är inte så kunnig på mac datorer innan intel kom).

Så nu undrar jag om den kommer fungera utan probelm åt henne.
Hon ska ha den till vanliga saker som word, msn, internet och sånna basic grejer som nog funkar utan problem. Men kommer den klara av att lekas med i photoshop och sådant eller kommer hon bara bli besviken? Kommer hon kunna köra 10.5 på den trot ni?

//David Frick

10.5 Leopard kommer att fungera utmärkt på en sådan iBook. Även Photoshop fungerar fint, men naturligtvis får hon räkna med att den inte är lika kraftfull som en ny dator. Det största problemet tror jag hon kommer att uppleva är att skärmen i iBook kan upplevas som lite vissen. Skärmen är inte dålig, men inte heller en av de bästa. Dock fullt godkänd.

Jag har själv en iBook 1,2 GHz med 1,25 GB RAM, och just när det gäller PS skadar det inte med lite extra minne (megahertzen är det inte lika noga med). Men visst kommer det att fungera.

I ditt fall sitter det nog 128 MB fastlött och en 512-modul i den enda öppna minnesplatsen. Ditt enda alternativ för att uppgradera blir därför att slita ut 512-an och stoppa i 1GB (ca 1000 kr). Räkna inte med att få många kronor för den gamla stickan. Frågan är om det är värt priset i ditt fall där budgeten är tajt.

Trådar i ämnet: http://www.99.se/ibook-macbook/105791-minne-till-ibook-g4.html?highlight=ibook+minne

Ingår trådlöst nätverk i priset? Airport var inte alltid installerat från scratch på det lite äldre ibookarna. Och trådlöst nätverk är ju alltid trevligt...

• Medlem
  • Södertälje
  • 2007-01-22 21:49

Tror jag ska kolla efter en 1.2 Ghz åt henne i stället för 800mhz ibooken går vell bara att ha max 640 ram minne?
Men den jag hade kollat på hade airport, max ram och allt sånt. Men tror inte den räcker i längden kanske då hon redan sitter på en riktigt seg dator och gärna så vill hon nog slippa det.
Sedan så räcker vell en 1.2 Ghz längre rent framtidsmässigt om jag inte misstar mig?
För datorn ska hon nog behålla ett tag är det tänkt, så skulle bli ganska tråkigt om hon måste byta ut den ganska snart igen.

Mvh David Frick

En annan 99macare säljer sin 1,33 GHz-book nu: http://www.99.se/mac-saeljes/209945-ibook-g4-1-33-ghz.html

Men en rejäl Powermac med skärm blir nog betydligt billigare: http://www.99.se/mac-saeljes/209951-power-mac-g4-saeljes.html

Annars så står sig en 1,2 GHz iBook ganska långt - använder min till allt från CS2-sviten till ArchiCAD. En hel del kan vara öppet på en gång tack vare OSX utmärkta förmåga att hålla många bollar i luften. Har just nu InD, PS, Graphic Converter, Safari, Entourage, Word, Acrobat och Google Earth uppe utan att något känns segare än vanligt.

Tyvärr är grafikkortet ATI 9200 med 32 MB lite klent för en ultimat upplevelse av Google Earth eller ens Exposé. Och senaste versionen av ArchiCAD kräver 64MB grafikminne vilket för att texturer på 3D-modeller ser ut som ankskit... (Jämrans! Får hålla mig till ver 8.1 ). Men för det du räknat upp tidigare räcker den utmärkt. Inga problem att skriva böcker i Word som tryckta blir mer än 1100 sidor. Öppna och jobba med 100 MB bildfiler går också finemang - fast en del filter tar ju en liten stund att applicera.

1
Bevaka tråden