Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra alternativ till iMovie?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-21 13:19

Någon som har ett bra alternativ till iMovie?

...det är jättetrevligt på alla sätt å vis förutom att det är INSTABIIIIILT och krashar hela tiden...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-21 13:23

Final Cut Express

iMovie ska absolut inte vara instabilt och krascha hela tiden. Om du tycker att iMovie är ett bra program tycker jag att vi istället försöker komma fram till varför iMovie kraschar.

Öppna verktygsprogrammet Console (jag tror att det översätts till Systemmeddelanden på svenska). Till ävnster i programmet som öppnas visas en lista med logg-filer. Om den inte visas kan du välja att visa den från menyn View.

Gå in bland loggarna under ~/Library/Logs => CrashReporter och välj iMovie i listan. Undersök vad som står i loggen. De nyaste händelserna står normalt längst ner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-20 08:50

Jag håller med. Fixade med det igår för första gången och redigerade en hel del med ljud och film. Ett väldigt enkelt och bra program, men det krashar emellanåt, man behöver starta om det när vissa funktioner slutar fungera, ljudet går inte att höja eller sänka hur mycket man än drar till ett ljudklipp (startar man om igen funkar det dock) etc. mycket frustreande. som tur är försvinner inget man gör eftersom allt ligger i iMovies papperskorg. men sjukt störigt.

finns inget som är lika enkelt? final cut är väl ett proffsverktyg och väldigt dyrt?

Final Cut Express är ett inte alltför dyrt alternativ.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-20 11:23

jag tycker 3000 är ett ganska dyrt alternativ till ett som är gratis. och dessutom står det att det är för avancerad videoredigering.. och jag menade ngt enkelt i stil med iMovie..

Jag har flyttat frågan om hastighet på HD-film till en egen diskussion.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-22 21:30

Aktualiserar tråden..

Vad rekommenderas för alternativ till iMovie?

(har iMovie '11 nu men vid export komprimerar den så fult; se tidigare inlägg.)

Mina "krav" är att det ska vara enkelt att
- lägga till text
- ändra/lägga till ljudspår
och att man kan jobba effektivt/snabbt; jag har t.ex. 500 klipp från förra vinterns långresa som jag ska ta tag i...

(Adobe Premiere Elements 10 har fått en del kritik när jag läser om den)

Att arbeta i iMovie HD är en ren fröjd till skillnad från FCP (vet inte vilken version det var) som är så fruktansvärt tungt och slött. Men mitt problem med iMovie är att bilden blir distad/förvrängd om jag inte använder en förinställning.

Det är helskumt men jag har hållt på hela dagen för att begripa vad jag ska ta mig till. Ett nytt program börjar kännas aktuellt. Versionen är 6.0.3. Man kanske ska kika på en senare version av iMovie istället? Jag vill pröjsa så lite som möjligt.

Senast redigerat 2012-01-26 17:01

VideoCanvas (f.d. Norrkross Movie) kanske? Se exempelvis post #4 och #5 här: http://www.99.se/videoproduktion/284416-sla-ihop-kamerafeeds-i-redigering.html. Billigt (10USD).

VideoCanvas gjorde ett väldigt bra jobb med exporten. Imponerad. Har inte testat att jobba i det än och flödet är viktigt tycker jag så jag ska vänta lite innan jag slår till.
Det konstiga för mig är att om jag exporterar samma material från iMovie, men bara 30 sekunder av det så ser det också bra ut. Jag är lite orolig över att det är som Zimmerman säger att en dålig exportering kan bero på grafikkort snarare än mjukvara.

1
Bevaka tråden