Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tappat kontakten med andra datorer i nätverket.

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tidigare har jag utan problem hittat mina datorer och kunnat koppla upp till dem både genom finder och Remote Desktop. Förra veckan skaffade jag en FON-router som ersatte min mini som tidigare delade ut internet genom Airport. De första dagarna funkade det bra (till och med bättre än tidigare). Fick sedan fick jag hem en iBook som varit på reparation i ett halvår och då började problemen.

Höll på och strulade med uppkopplingen genom FON-routern som helt plötsligt inte fungerade som det skulle på någon av mina tre datorer (Mini, 2xiBook). Lyckades sedan fixa till det så att det nu fungerar. Däremot går det inte längre att hitta mina datorer på nätverket som tidigare.

Från min ena iBook hittar jag inte någon annan vakren i Finder eller med Remote Desktop.

På Minin hittar jag ingen annan dator i nätverket i Finder. Däremot dyker iBooken upp i Remote Desktop men jag lyckas inte koppla upp mot den. Vid försök så får jag efter en stund upp ett felmedelande som säger att den misslykade att koppla upp.

Jag antar att det finns en hel del ställen som felet kan finnas, men har ingen aning om var jag ska börja leta. Har någon något förslag?

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2007-01-21 11:19

Inte mitt specialområde, men...

Själv har jag haft två problem när det gäller att hitta och kunna koppla upp sig mot andra datorer i nätverket hemma. Jag har en D-link-router med fast lina till en dator och en lina till Airport Express, som servar tre datorer.

Det ena felet var att både router och Airport Express var inställda på att dela ut dynamiska IP-adresser. Slog av Airport Expressens utdelning och då funkade det.

Det andra felet var att en av våra iMacs inte gick att hitta. När vi slagit av och åter startat Personlig fildelning hittades maskinen genom Rendevou igen. Som sagt inte mitt specialområde, men två förslag till felsökning.

1
Bevaka tråden