Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99.se prestandauppdatering

Tråden skapades och har fått 58 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har uppdaterat våra webbservrar med lite nya cachefunktioner under eftermiddagen och redan ikväll borde vi se lite förbättrade prestanda. Märker ni någon skillnad överhuvudtaget?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-01-20 14:54

Ja Faktiskt! Den är väldigt rapp!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-20 14:56

Absolut, tycker man märker en klar skillnad mot förut. Kanon!

Det bästa är att det kommer gå snabbare och snabbare i takt med att sidorna blir inlästa i cache. Tycker också att det blev betydligt "snäppigare"

Just nu kör jag en backup så om ni tycker det går lite segt fram till 17.00 skyller vi på det

Ursprungligen av Björnström:

Det bästa är att det kommer gå snabbare och snabbare i takt med att sidorna blir inlästa i cache. Tycker också att det blev betydligt "snäppigare"

Just nu kör jag en backup så om ni tycker det går lite segt fram till 17.00 skyller vi på det

Jag upplever en klar försämring nu vid elvatiden på kvällen 22/1. Det tar ca 2 minuter att få fram varje sida... Använder senaste Safari.

  • Medlem
  • 2007-01-23 08:42

Cachningen slogs av pga problem med att posta inlägg. Här är buggtråden: http://www.99.se/feedback/209813-buggrapport-vita-sidor-naer-skapar-inlaegg.html

Kolla i vanliga bugg-tråden, det är minst en annan medlem som har samma problem.
http://www.99.se/feedback/208720-99-buggrapporter-last-post.html

Jag har nu testat en ny kombination av PHP tillsammans med en ny version av APC i drift i en vecka utan problem på en server.

Drar igång och uppgraderar alla noder i clustret. Hoppas vi slipper problem.

Server 1 av 5 aktiva är nu uppdaterad. Råkade ut för lite strul ett tag där men nu är vi tillbaka igen!

Rapportera eventuella "vita sidor" och andra problem!

Ursprungligen av Björnström:

Rapportera eventuella "vita sidor" och andra problem!

Ungefär halv tolv idag kom jag inte fram till någon av 99:orna. Jag kom inte ihåg vad det stod i Safari, men det var typiskt en sån där inget-svar-rapportera-till-apple-sida.

Ursprungligen av imported_Valfrid:

Ungefär halv tolv idag kom jag inte fram till någon av 99:orna. Jag kom inte ihåg vad det stod i Safari, men det var typiskt en sån där inget-svar-rapportera-till-apple-sida.

Jo precis, det var då jag gick över från gamla till nya uppdateringen. Sedan dess har det inte varit något va?

Gick just upp på tre av fem servrar nu. Borde rulla på rätt kvickt

2 av 5 uppe nu. Avvaktar lite buggrapporter innan jag gör något mer nu. Det är mycket svårare att felsöka när man har fem olika servrar att pilla på

Nu kör vi på fyra av fem. Den sista ska firmware-uppdateras senare idag så den låter jag vila tills vidare.

Åker in till racket i eftermiddag och byter switch (tidigare NetGear - nya är en HP) och eventuellt börjar jag uppgradera hårddiskarna på servrarna också. Har köpt ett gäng Raptor 10K som ersätter standardhårddiskarna.

Inga felrapporter ännu - känns fint!

Vi gjorde samma uppdatering 20:e Januari och då gick allt åt "#%#€"#€% men nu verkar det alltså stabilt med en fräschare kombination av PHP/APC.

  • Medlem
  • 2007-02-08 13:27

Inga problem här än vad jag har märkt. Underbart!

Ursprungligen av jgb:

Inga problem här än vad jag har märkt. Underbart!

Sjukt irriterande när allt slutar fungera och man inte förstår varför. I dagens lilla stopp (ca 10 min) var det IonCube-loadern som var avsedd för PHP 5.1.x som inte gillade uppgraderingen. Vår labbserver har identisk kombination men där finns inte några applikationer som använder IonCube så jag upptäckte inte missen förrän den var live.

Nåja - nu rullar det snabbare än någonsin iaf!

Björnström låter hälsa att han befinner sig i serverhallen just och och ska byta switch och stoppa in nya fräscha hårddiskar. Därav att det kan bli en lite ryckig resa här på 99.se den närmaste timmen. Så ni vet varför, om saker och ting inte fungerar. Sen är tanken att sajten ska kunna bli ännu lite snabbare.

99.se/mobil?

//Stefan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-08 20:31

Jag får vit sida när jag gör sökningar. Men jag kan inte säga om det beror på uppdateringen eller inte!

Ursprungligen av magnur:

Jag får vit sida när jag gör sökningar. Men jag kan inte säga om det beror på uppdateringen eller inte!

Hmm. Får du det varje gång? Eller bara ibland? Bara när du söker?

Fungerar "dagens aktiva" men inte vanliga sökningen?

Viktigt för felsökningen...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-02-08 21:57

Har också testat nu, får upp en helt blank sida.. skumt

  • Medlem
  • 2007-02-08 21:59

Vilka sökningar är det som inte fungerar? Berätta mer detaljer.

För min del så fungerar det finfint, Win XP med FF 2.0.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-02-08 22:00

Jag testade med att skriva in "mac" i sökfältet, har PC (Win XP) med FF2, inga konstiga tillägg.

[ Provat igen med samma sökning. Tom sida som resultat. Denna länken ligger i adressfältet på tomsidan: http://www.99.se/search.php?styleid=1 ]

  • Medlem
  • 2007-02-08 22:02

Samma här, då får även jag upp en blank sida. Dvs helt vitt.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-02-08 22:03

Ojdå den länken leder helt enkelt till söksidan igen så det var ju inte till nytta.. Men varför blir den blank? O:-)

För mig fungerar det fint att söka (Firefox 2, OS X 10.4.8).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-09 09:01

Nu har jag testat några vanliga sökningar. Söker jag på iTunes eller iPod eller macbook funkar det. Söker jag däremot på båda orden iTunes och iPod får jag en blank sida med samma länk som boris91.
"Dagen aktiva" funkar!

Ursprungligen av magnur:

Nu har jag testat några vanliga sökningar. Söker jag på iTunes eller iPod eller macbook funkar det. Söker jag däremot på båda orden iTunes och iPod får jag en blank sida med samma länk som boris91.
"Dagen aktiva" funkar!

Samma för mig! Vilket konstigt fel!
Ska se om jag hittar felet.

I värsta fall får vi vänta på vår blå låda som kommer på onsdag. Några trevliga herrar från Kalifornien som är rätt välkända inom sök-branschen kommer nämligen ta över sökfunktionerna i 99.se version 1.2

sökfunktionen på 99.se

Hej!

Vet inte om det är bara hos mig men kan ni söka på: apple remote
upp till höger på sökrutan? Jag får bara en vit blank sida.. alla andra sökningar går bra.

mvh,
manne

Den var vit även för mig! Jag tror att det beror på att man söker på "Apple". Testar man att söka bara på "Apple" så blir sidan vit medans enbart "remote" ger resultat.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-02-09 13:57

Det har uppsått några hemskt luriga buggar sedan cachen drogs igång igår.
Fördelen är att allt går mycket snabbare, nackdelen är dessa vita rutor i sökfunktionen.

En lösning från ett större företag kommer in under kommande vecka som kommer lösa problemet helt.

Bevaka tråden