Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka hårddiskar bör man undvika?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tänkte skaffa en ny hårddisk till en G4 MDD som jag tagit hem från jobbet.

Jag antar att det är ATA100 i den modellen och då är det ju rätt billigt (tillskillnad från den nya mac pro:n på jobbet).

Enda är att jag hört att de flesta billiga hårddiskar är skit.
Jag har tittat på en Western Digital eller en Seagate. Kan man lite på de märkena?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-19 19:16

Köp ett SATA-kort och en SATA-hårddisk istället!

  • Medlem
  • 2007-01-19 22:41

Seagate är bra!

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-01-19 22:44

Seagate är bra och tysta, dessutom 5års garanti på alla diskar.
Nästan alla andra har max 3år på konsumentdiskarna.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-01-21 22:30

Är väl egentligen bara maxtor man ska undvika.

Som Bijan säger, stay away from Maxtor. Seagate & Hitachi har funkat fint för mig.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-21 23:21

Namnlösa hdd. Jag har haft grym otur med mina senaste Seagate 7200.10 (perpendicular). Enligt ett test som Macuser här i the UK utfört är Western Digital 500GB 16MB cache bäst.

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-01-22 12:30

Hmm .. Jag har två stycken Maxtordiskar (160 GB, 7200RPM)här hemma, 1 Seagate (120 GB, 7200RPM), 1 Western Digital (320 GB, 7200 RPM) och en Samsungdisk (250 GB, 7200RPM).
Om man ska utvärdera dom så fungerar alla utmärkt (och har gjort i flera år). Maxtor väsnas något mer än Seagate (dock marginellt) och Samsung. Westerndisken blir något varmare än de andra. Samsungdisken är klart tystast och absolut den kyligaste. Seagaten är tyst, men presterar inte riktigt lika bra som Maxtorn (dock marginellt). Detta är 3,5" HDD:er..

Själv håller jag mig borta från IBM / Hitachi då de hade en känd serie för flera år sen där i stort sett alla diskar rasade, och har märkt av det hos flera som har IBM, flera år senare. Däremot har jag aldrig märkt något dåligt med Maxtor?

jag har en hitachi 7k160 i min burk då min gamla deskstar (80GB) började låta nervöst. (jag blev nervös av lätet alltså...)

den nya är hur trevlig som helst i jämförelse, med endast en enda platta i så är den både tyst och sval. 160GB-modellen är dessutom rapp på ett mycket trevligt sätt.
enda plumpen i protokollet är att jag härledde det nervösa ljudet till min kontorsstol efter bytet... (better safe than sorry)

edit: deskstar på den tiden ibm skötte spakarna är verkligen ingen höjdare. jag har flera trasiga själv. (samt en simulant)
men jag har aldrig sett några statistiska belägg (eller logiska anledningar) att tvivla på driftsäkerheten för hitachi-diskarna.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-01-22 20:03

Jag har haft två LaCie som kraschat på relativt kort tid så de rekommenderar jag inte.

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-01-22 20:41

Akta dig för Maxtor och LaCie...
Själv har jag kört seagate länge... bara bra saker att säga om dessa diskar

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-01-22 22:11

Lacie har ju stoppat maxtor diskar i sina brandade grejer, därför grejer inte håller.
Iomega kör med seagate i sina produkter.

Och angående deathstar serien så var det länge sen. Idag är hitachi bra grejer.

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-01-23 10:15
Ursprungligen av Bijan:

Lacie har ju stoppat maxtor diskar i sina brandade grejer, därför grejer inte håller.
Iomega kör med seagate i sina produkter.

Och angående deathstar serien så var det länge sen. Idag är hitachi bra grejer.

Stammer bra det.
Jag har en iomega bigger disk (eller vad dom nu heter) hemma (640gb).... och i den sitter det 2st seagate sata II diskar

nog har lacie en hel del western digital i sina burkar?
kanske maxtor för budgetprodukterna och wd för high-end?

Vet någon vad för diskar som finns inuti LaCies nya d2 Ethernet Big Disk?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-01-24 15:52

Nöjd med min LaCie Porsche, missnöjd med min Maxtor One touch. Fick min WD My Book i måndags och den verkar bra såhär långt iaf...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-01-26 19:58

Maxtor 6Y160M0, jag har förbrukat 2 stycken i min G5:a (dual 1.8, june 2004), har kört 2 internt, den 2:a disken hade jag monterad som extra volym och använde enbart då och då som backup, det är alltså den som gått 2 ggr, första gången fick jag ut ny på garantin, andra gången den gav upp så kopplade jag ur den, har inte orkat byta
Jag har alltså kvar 1 internt och ämnar nu fixa en extern firewire disk för backup m.m. ..

jag har två olika maxtor en sata den andra sata 2 kör windows xp på både i olika pc lådor men
det ser ut om maxtor är kass dom är sega och måste defragmanteras offta

så undvik maxtor

mvh hanibal

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-27 11:58

LaCie använder hårddiskar från många olika tillverkare. Det kan sitta en Seagate, Hitachi eller Western Digital i dem.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-01-28 16:50

SJälv har jag haft en Western Digital som pajat och en Maxtor som gav upp efter bara 6 månader...

Har en polare som köpte en likadan WD disk ungefär samtidigt, och den höll inte heller.
Tydligen är det vanligt att hela serier pajar. Vilka det är vet man inte förrän efteråt.

Som sagt, undvik alltför billiga diskar. Min Maxtor var billig och höll inte speciellt länge.
titta på garantin -den säger en hel del om hur länge tillverkaren tror att prylen håller.
och framför allt, ta backup regelbundet så slipper du stå där med all data förlorad den dag disken ger upp.

Eftersom jag reparerar i runda slängar 15-20 datorer om dagen kan jag bara säga att Maxtor måste vara det fabrikat med högst felfrekvens. Mitt val av hårddisk är Seagate. Det är sällan man byter de diskarna, till skillnad från Maxtor. WD brukar också fungera skapligt.

1
Bevaka tråden