Har ett poblem och en potentiell lösning som jag skulle vela få feedback på.

Problem:

Jag och min (blivande) fru håller på att gå över från en gemensam, stationär dator till varsin bärbar dator. Jag har köpt en Powerbook, och vår iMac G4 ska ersättas med en Macbook så fort pengar finnes. Vi delar givetvis allt, som kära gör, inklusive foton och musik. När vi haft en stationär dator har det varit lungt, vi har ett användarkonto speciellt för musik och foton. Men nu när vi ska ha två bärbara funkar inte riktigt det, då den av datorerna som musik och bilder finns på kanske inte är hemma när man vill njuta av musik/importera senaste fotona. Därför måste vi lagra musik/foton någonstans centralt.

Potentiell lösning:

En Airport Extreme införskaffas, med en 750GB (eller mindre om pengarna tryter...) extern hårddisk. Dessa två slängs in i valfri garderob där de inte stör nämnvärt. Med hjälp av iPhoto Library Manager skapas ett gemensamt bibliotek som sparas på denna Airport Disk. När man väl vill fippla med de gemensamma bilderna öppnar man det biblioteket, och allt är frid och fröjd. Eventuella privata bilder (vad nu det skulle vara för några?) kan sparas på respektive dator.

Frågor:

Några frågor/funderingar dyker dock upp:

  • Någon här med erfarenhet av iPhoto Library manager? Funkar det bra? Idiotsäkert?

  • Finns det någon liknande lösning för iTunes? Alternativet för musiken som jag ser det är att vi blir tvungna att ha varsin uppsättning på våra datorer, eventuellt med en gemensam "buffert", lagringsplats på externa, men detta vore inte optimalt... Ett till alternativ vore att ha musiken enbart på den externa, och ge fan i att lyssna på musik via datorn när man är hemifrån.

  • Någon annan lösning som ni kan komma på? Tänkt tanken att köpa en Mac mini och ha som server, men det blir dyrt, och man måste ha en extern skärm för att kunna redigera foton på den, och då kan vi lika gärna behålla iMacen. Något vi inte vill för den tar plats...