Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aperture och RAW-formatet (DNG)

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Boxholm
  • 2007-01-17 22:14

Jag har fastnat för Aperture efter många om och men. Det fungerar riktigt bra, även om det kräver sin maskin. I går började jag använda Pentax K10D, och tänkte börja fota i RAW (DNG), men Aperture vill inte riktigt veta av det formatet.

Efter att installerat Digital Camera RAW Support Update 1.0.1 (Universal) från apple, så började tumnaglarna visas... En bit på väg, men inte tillräckligt.

Det sägs: "-DNG compatibility on Intel-based Macs", men misstänker att varje kameramodell gör DNG:s en aning personliga.

Så, är det någon som vet om det i dagsläget går att få Pentax K10D:s DNG-RAW-filer att fungera med Aperture, eller är det bara att vänta på en Aperture/OS X-uppdatering tro?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-18 09:40

Heter inte den senaste versionen av Aperture 1.5?

  • Medlem
  • Boxholm
  • 2007-01-18 09:52

Jo.., den senaste versionen är 1.5.2. Men RAW-uppdateringen är tydligen något som görs genom operativsystemet. Som jag förstått det. Så uppdateringen ovan gäller inte Aperture direkt liksom...

Apple påstår att Aperture har DNG-stöd problemet är bara att programet endast stödjer DNGs som kommer direkt från kameran och inte alla kameror ens. Anledningen till detta, är enligt vad jag förstått, är att Apple vill kompensera för varje kameras generella fel och alltså skapa en rawkonvertering som passar varje specifik modell. Mina DNGs som är konverterade NEFs (D70) har samma problem som dina, alltså endast en tumnagel visas.

Rawuppdateringar som påverkar OS X påverkar dock även Aperture eftersom programet använder OS X inbyggda rawkonvertering. Det släpps alltså inget separat extra rawstöd för Aperture utan Aperture stödjer endast de kameror som OS X stödjer (som jag förstått).

  • Medlem
  • Boxholm
  • 2007-01-18 10:29
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Mjo, jag såg det där, men tänkte att det kanske fanns en mer "officiell" lösning. Men ska nog prova det där och se vad som händer; undrar dock vad skillnaden är på Apples egna uppdateringar och det där "hacket" - eller varför det tar sån faslig tid innan Apples uppdatering kommer...

Bländaråterkoppling ska det också bli, tack för tipset!

  • Medlem
  • Boxholm
  • 2007-01-21 13:58

Hmmm, har kollat på det däringa tricket att lura Aperture. Men det känns ju litet sådär måste jag säga. Jag ska alltså leta reda på nån liknande inställning för liknande kamera, och sedan använda den.., men vad händer då? All information i form av obekanta siffror måste väl stå för något? Kanske till och med väsentligt för bildens egenskaper?

Jag tror jag väntar på en riktig uppdatering. Men tack för tipset i alla fall!

  • Medlem
  • Boxholm
  • 2007-01-24 18:25

Det är just det där att jag inte tycker att påminner känns tillräckligt tillfredsställande.., men det kanske bara jag som tar allt på för stort allvar...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-22 15:49

Men du ändrar ju ingenting på dina bilder, så detta blir ju en temprär lösning för att det skal fungera. Håller med om at det är skit att Apple inte är snabbare med att fixa till RAW tolkning. Det gör ju att man kvider sig för att skaffa andra kameror änn Canon och Nikon

  • Medlem
  • Boxholm
  • 2007-03-14 14:48

Men nu äntligen, med 10.4.9, så funkar både DNG och PEF!

1
Bevaka tråden