Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac och Hitachis projektorer - lirar de ihop

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skall köpa en projektor till mitt lilla företag, och efter att ha gått igenom marknaden har jag kommit fram till att Hitachi CPX1 är den som mest motsvarar mina behov. Jag reser runt och håller föredrag och möjligheten att kunna ha bilderna till föredraget på ett USB minne lockar mig särskilt.

Jag har en MacBook Pro 15" - den nya versionen med Intelprocessor - och kör OSX 10.4.2. Frågan är nu om någon på forumet vet om Hitachin lirar ihop med Mac. Är t.ex anslutningarna kompatibla eller är det risk för strul. (Jag vet att det låter nyböraraktigt, men jag har aldrig försökt koppla ihop min Mac med en projektor tidigare - så alla råd tas tacksamt emot)

I ett produktblad om projektorn jag hittat på nätet står det under "Computer Compatibility": IBM Compatible VGA, SVGA IBM Compatible VGA, SVGA XGA, SXGA/SXGA+,UXGA Compressed, MAC 16".

Tyvärr säger det här mig ingenting. Vad menas t.ex. med Mac 16". Varför 16 tum? är det olika för olika macar?

Om någon prövat projektorn skulle jag också vilja ha lite upplysningar om hur det här med att ha presentationen på ett USB minne fungerar. Jag förmodar att systemet bygger på nån slags programvara som omvandlar en PowerPoint presentation till ett format som projektorn hanterar. Är det någon som vet om det går att använda för KeyNote utan att man behöver omvandla det till Powerpoit först?

En annan fråga - Ljudnivån skall vara 29 dB. Är det högt eller lågt i såndana här sammanhang?

Tacksam för svar - ni har hjälpt mig förut

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-16 12:28

Är det inte enklare att läsa på tillverkarens hemsida? Eller kontakta en återförsäljare, till exempel Dustin.

Tack mondo

Tyvärr blir inte jag klokare av vare sig Hitachis hemsida eller Dustins. Ingen stans sägs det något om projektorn är kompatibel med Mac OS eller inte. Inte heller ges någon information om hur det här med USB lagring av info fungerar.

Jag har också prövat att ringa Dustin för att tala med en säljare, men han kunde heller inte ge några vettiga svar. Samma sak när jag ringde Hitachis support. De sa att produkten var så ny att de inte lärt sig den än, och de kunde tydligen inte heller ladda ned någon information om den via sitt intranät.

Det handlar ju om så mycket pengar - 9000 - att man vill vara säker innan man slår till. Så nu står hoppet till att någon på forumet känner till projektorn eller liknande

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-16 15:12

Har du kollat i dokumentationen för projektorn? Jag hittade den här länken som innehåller allt du behöver veta. Bilderna lägger du på ett USB-minne (formaterat i FAT32), och då funkar det väl med vilken dator som helst.

Ursprungligen av Crister:

Tyvärr säger det här mig ingenting. Vad menas t.ex. med Mac 16". Varför 16 tum? är det olika för olika macar?

För ett par årmiljoner sedan, innan multisync fanns, var skärmen låst till en given upplösning. Det som menas är att projektorn förstår kommunikationsprotokollet och synksignalerna Apple använde innan DDC slog igenom, och att den då identifierar sig som en 16" (800x600?). Kan kanske vara bra om man ska koppla in en 15 år gammal Mac.

Ursprungligen av Crister:

Om någon prövat projektorn skulle jag också vilja ha lite upplysningar om hur det här med att ha presentationen på ett USB minne fungerar. Jag förmodar att systemet bygger på nån slags programvara som omvandlar en PowerPoint presentation till ett format som projektorn hanterar. Är det någon som vet om det går att använda för KeyNote utan att man behöver omvandla det till Powerpoit först?

Det låter extremt osannolikt.

Ursprungligen av Crister:

En annan fråga - Ljudnivån skall vara 29 dB. Är det högt eller lågt i såndana här sammanhang?

Beror helt och hållet på vilken dB-skala som används och ljudets frekvensfördelning, så det går inte att avgöra bara genom att titta på siffror. Men den kan nog vara riktigt tyst.

Tack för upplysningen

Nu har jag fått ett mail från Hitachi med lite mer information.

USB visningen bygger tydligen på att man gör om presentationen till en serie JEPEG bilder, och det är något som jag sett att Keynote klarar. Man kan t.om. få varje steg i uppbyggnaden av en bild som en egen JPEG bild, vilket gör att det bör att komma ganska nära den urprungliga uppbyggnaden av en visning. (Frånsett såndana "eye-catchers" som snurrande kuber och annat)

Det skulle behövas en VGA kabel med adepter, men de var osäkra på vilken. Är det någon som vet vilken som behövs till en halvåret gammal MacBook Pro 15"?

Ursprungligen av Crister:

Jag skall köpa en projektor till mitt lilla företag, och efter att ha gått igenom marknaden har jag kommit fram till att Hitachi CPX1 är den som mest motsvarar mina behov. Jag reser runt och håller föredrag och möjligheten att kunna ha bilderna till föredraget på ett USB minne lockar mig särskilt.

Jag har likartade behov och undrar om Crister köpte någon projektor och vilken? Samt eventuella erfarenheter? Finns fler projektorer som kan visa bilder från ett usb-minne?

Det är inga problem att koppla in en projektor till en Mac. HDMI/DVI/VGA är ju standard och det är bara att skaffa rätt kabel och tuta å köra!

Speciallösningar som USB eller WiFi kanske inte funkar lika bra ifall det krävs speciell programvara. USB-lösningen känns inte så kul eftersom man blir så begränsad.

Mycket nöjd med Hitachin

Ja, jag köpte en Hitachi projektor, och jag är mycket nöjd med den. Den lirar fint med Macen, är relativt tyst och mycket ljusstark.

Hitills har jag kört den direkt mot min PowerBook Pro, så jag har inte använt varianten med att ta med bilderna på ett USB minne. Den funktionen har jag faktiskt inte testat, men vad jag förstår av manualen skall det funka om man gör om sin presentation till en serie JPEG bilder. (Skall nog ta och göra det i veckan....)

Crister

Ursprungligen av Crister:

Ja, jag köpte en Hitachi projektor, och jag är mycket nöjd med den. Den lirar fint med Macen, är relativt tyst och mycket ljusstark.

Hitills har jag kört den direkt mot min PowerBook Pro, så jag har inte använt varianten med att ta med bilderna på ett USB minne. Den funktionen har jag faktiskt inte testat, men vad jag förstår av manualen skall det funka om man gör om sin presentation till en serie JPEG bilder. (Skall nog ta och göra det i veckan....)

Crister

Jag väntar med förväntan på ditt test. Från Powerpoint kan man under Alternativ -> Spara välja upplösning på sparade bilder och kan få en mapp med bilderna från Powerpoint som separata bilder. Hitachi CPX1 kan enligt manualen läsa bilder med max 8176 x 8176 pixlars upplösning så teoretiskt sätt borde det fungera utmärkt.

Jag skulle gärna höra hur mycket "relativt tyst" låter, hittade du något ställe där den fanns framme och kunde provas?

Undrar också hur bra den är att visa film hemma med. Jag vet att den inte är avsedd primärt för det men det går, frågan är hur bra det blir?

1
Bevaka tråden