Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dålig bild (fonter) med extern LCD till MacBook

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-01-16 10:38

Jag har precis köpt en 21" LCD (HP F2105) för att använda till min MacBook. Problemet är att fonter inte ser bra ut. Linjerna i tecknen blir liksom olika tjocka, tex två små "L" bredvid varandra kan vara olika tjocka. Det hela ger ett intryck av att text blir taggig och oskarp. På MacBookens display ser det perfekt ut. Jag har testat med alla varianter av "typsnittsutjämning" i systeminställningar men utan tillfredställande resultat. Det är inget fel på skärmen då den fungerar perfekt samt återger knivskarp text när den är kopplad till en PC med windows.

Jag har googla:t mig fram till att andra har upplevt samma sak, men jag har inte hittat någon lösning. Finns det någon Mac-expert som har något tips?

Skärmen är kopplad via DVI med mini-DVI -> DVI adapter.
/pokke

  • Medlem
  • 2007-01-16 10:54

Måste bara ställa frågan: har du rätt upplösning inställd i Systeminställningar för skärmen?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-01-16 14:08

Absolut, jag kör 1680x1050 vilket är skärmens native upplösning, glömde skiva det.

Jag har precis beställt en likadan skärm som jag ska använda med min MacBook. Vill gärna veta hur det har gått med dina textproblem, har sett att flera klagat på det. Är det katastrof, kan man leva med det eller borde man ångra köpet?

Har du provat att köra någon form av "Auto Adjust" på skärmen? Jag har en Benq 19" på kontoret som behöver "Auto Adjust"-as när jag byter mellan PC och Mac.

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-01-23 18:09
Ursprungligen av staed:

Har du provat att köra någon form av "Auto Adjust" på skärmen? Jag har en Benq 19" på kontoret som behöver "Auto Adjust"-as när jag byter mellan PC och Mac.

Ska ju inte behöva köras om man kör digitalt.. Alltså DVI..
Går väl inte ens att autojustera..

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-01-23 22:28

Nej precis, auto-adjust funktionen finns inte när skärmen är kopplad med DVI.
För att svara på frågan om man kan leva med det:
Jag hade möjlighet att skicka tillbaka skärmen men gjorde det inte. Tror nämligen inte att det beror på skärmen eftersom den fungerar klockrent i windows. Jag har provat lite olika font-utjämnings-apps med blandad framgång. Jag kan leva med det. Har väl egentligen inte så mkt val eftersom jag vill ha en extern skärm.

Var inne på en Mac-affär här om dan och inspekterade fonterna på en iMac. De var nog lite bättre men inte bra! Fonter ser helt enkelt inte lika bra ut i macos som i windows. Punkt.

Kan också vara att man uppmärksammare det mer på en 21" som kör samma upplösning som en 20" eftersom allt blir lite större.

Om någon kommer med en lösning som får det att se ut som i windows så är jag hemskt tacksam!

Ursprungligen av widde:

Ska ju inte behöva köras om man kör digitalt.. Alltså DVI..
Går väl inte ens att autojustera..

Sant. Tänkte inte på att det gällde DVI.

1
Bevaka tråden