Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Få struktur på projekten

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-16 02:50

Vi är några som precis startat ett företag, vi har redan börjat få full fart på alla fronter och behöver hjälp med att få struktur på projekten redan ifrån början. Så vi skulle behöva ett program som kan ta hand om alla våra projekt, där möjligheten att syncka och bearbeta projekt mellan oss är det viktigate. Framförallt är synkning och redigering av kalendern viktig och då funkar inte ical/.mac. Har kollat lite på DAYLITE och det verkar vara riktigt bra, kanske lite lätt overkill, har även testat caltalk som synkar ical över nätverket men då krävs det att alla är på plast.

Har någon erfarenhet av Daylite, är det värt pengarna, dom har en trial som vi ska prova, eller har någon ett tips på något snarlikt program som fixar detta?

Daylite
http://www.marketcircle.com/daylite/

CalTalk
http://mac.softpedia.com/progDownload/CalTalk-Download-8656.html

annars finns ju basecamp

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-18 09:24

Det lutar åt Daylite,, vi har kört trial i några dagar och det verkar vara king!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-18 09:39

Daylite rekommenderas flitigt av mig, har kört det med mellan 5 och 12 användare i 6 månader, funkar ypperligt. Kan vara så att man behöver beställa lite utskriftsrapporter - men den jag använder kostade bara typ 100 USD.

Kalendern använder jag dagligen dygnet runt, den går att exportera till iCal och på så sätt få in den i telefon etc. Offline kopia i bärbar dator funkar enkelt och bra, synkar utan problem.

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-18 09:40

Finns inget gannt schema, men vem xxx använder det, det är bra i stoora projekt, men då finns ju OmniPLan att tillgå
/Tangen

- Hör av dig om du undrar nåt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-18 09:50

Grymt, jag kommer säkert höra av mig, ska läsa manualen en och två gånger till, kolla på filmerna på deras sida en gång till, dock så tycker jag det verkar ganska genomtänkt och logiskt byggt.. Gannt schema finns inte säger du, ingen slump att jag inte lyckats hitta den funktionen då det är iof lite dumt,, men men,, synkningen som vi eftersökt verkar funka bra i dom tester vi har gjort,, även om vi inte provat det hela vägen ännu, men det verkar helt klart lovande.

// Fredrik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-18 10:08

Kan bara fråga hur du har lagt upp det rent strukturellt? har du några bra tips på något man bör tänka på, eller något man ska undvika för att ställa till det. Hur som helst så håller vi håller som sagt på att startar upp och har precis flyttat in i vårt nya casa. Vi har en iMac på kontoret som ska funka lite som en master, med telefonsvarare mm, sedan så jobbar vi på våra bärbara. Tanken är att vi ska ha databasen i den master maskinen och att vi jobba mot den när vi är på plats eller att vi loggar in från från distans, och att vi har varsin offline version i våra bärbara och synkar i efterhand om vi inte har tillgång till le internet. Dock så har vi inte provat logga in utifrån eftersom vi inte fått igång vårt bredband ännu, rider på vår givmilda granne :).

/F

Senast redigerat 2007-01-18 10:18
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-18 10:16

Man "måste" ha ett fast IP i alla fall har jag det, det funkar bra, men jag gillar ändå offline versionen om det inte är fråga om att man är borta en vecka eller nåt.

Vår databas ligger på servern, ansluter med blandade burkar, både bärbart och stationärt.
Använder framför allt Kalendern.

Jag har gjort följande:

Erhållet uppdrag:
Lägger in Organisationen, markerar denne som client
Lägger in kontakter under org
Lägger sedan in projektet under Org
Lägger sedan in att göra uppgifter under respektive projekt
(delegerar dom som jag kan delegera)
möten låter jag ligga utanför, mest på grund av slöhet antar jag.
Notes lägger jag till under projektet
Jag namnger alla att göra grejer med en kod i början baserat på företagets namn
tex. Sony Ericsson skulle heta SOER_saken att göra

Koden innan lägger jag till för att jag sedan i min kalender vy ser mina att göra saker med företagsnamn, inte bara vad som ska göras, utan till vem. Bra om man ska ha typ som vi 30 öppna projekt samtidigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-18 10:19

Varje måndag har vi ett måndagsmöte, till dessa har jag en utskriftslista, som skriver ut projekt 1/sida, med alla möten, att göra, mål, och notes. Dessa gås igneom och justeras efter mötet. Denna rapport har jag beställt av en samarbetspartner till Marketcircle. Bluerock

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-18 10:21

okej,,
Tackar för hjälpen,, ska plugga på lite..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-18 10:24

np - hör av dig om det blir mer att tänka på

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-19 02:07

Du säger att man bör ha fast ip,, har kollar runt lite och är en ""1 fast publik IP-adress"" samma sak, hittade http://www.tdc.se/bredband/28/ .. har iof noll koll på om dom är bra eller dåliga!?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-19 12:43

Det ser ut som i(maualen) att man kan ansluta via dynamiskt, men ingen aning hur man gör?

/Tangen

Vad tror ni om detta? www.tictacmobile.com. Har precis börjat kika på detta i 30 dagars demo och tycker det verkar helt OK.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-25 11:10

Öppnar en smått gammal tråd.
Det sket sig lite senast då vi inte fick synken att funka, pga att vi inte har en egen server och hade även problem att få fast IP där vi sitter. Fick dock en liten idé, är det någon som vet om det är möjligt att synka Daylites databas via mobile me, dvs man lägger databasen i mobile me mappen och låter alla datorer köras mot den, kan det funka tro?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-25 11:17

Ingenting är omöjligt testa med en ny databas - sampledatabasen kanske?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-25 11:18

file reference on a WebDAV server - Topic Powered by eve community

om daylite och webdav - skumläste bara vet inte om det var lösningen

1
Bevaka tråden