Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad vi kan vänta oss i iWork'07

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-01-13 12:18

Som tidigare är Steve Jobs keynotes oftast den bästa platsen att få reda på nyheter från nästa version av programmet Keynote. Så även under MWSF07 där ett gäng nya typer av övergångar visades under presentationen. Utifrån dem kan man sen spekulera lite i vad som kommer att ingå i nästa version.

Den första övergången är en sorts animering av en kub, där man kan lägga separata bilder på kubens sidor, och sedan snurra den för att visa nästa bild. Antagligen funkar det på samma sätt som "builds" gör idag i KN. Här är två bilder från en sån snurr:

Nästa är en variant på övergången "flash" som finns idag, men här rör den sig i sidled. Nästan som en kombination av "flash" och "move in" skulle man kunna säga. En komet som åker över bilden och byter ut den:

Det verkar också vara en mer avancerad kombination av "character move in" och "caracter move out" där bokstäverna flyger in för att bilda orden glidandes över skärmen, och sen flyger ut åt andra hållet. Mycket snyggt, måste jag tillägga:

Slutligen finns en fyrverkerieffekt där bokstäverna sprängs i ett pixelregn eller som att de brinner upp som en stubin.

Det verkar också vara möjligt att animera mycket noggrannare och mer detaljerat än tidigare, vilket är välkommet av mig.

Det jag själv saknar, i egenskap av daglig användare av programmet, är i första hand animeringsfunktioner för att kunna beskriva förlopp bättre. Sen skulle jag vilja ha en bättre överblick över alla "build stages" på en bild. När man gör lite mer komplexa bilder med kanske ett tiotal "builds" är det nästan omöjligt att gå in och redigera dem efteråt. Man måste komma ihåg exakt hur man gjort dem, eftersom det enda man ser är första "builden" på en ruta.

Bättre möjligheter att spara färgrutor i temat (istället för i systemets färgblandare) skulle vara mycket välkommet också.

Jag skulle också gärna se en funktion där bilder som släpps in automatiskt nedsamplas till den bredd och höjd som angetts i programmet. Eller i alla fall i närheten. Drar man in en bild från en digitalkamera och förminskar den, eller släpper in en PDF som är tryckbar så bromsas övergångarna upp markant eftersom bilderna samplas ner on-the-fly. En cashningsfunktion där hade hjälpt mycket.

Slutligen skulle jag gärna se att man inte kommer ur visningsläget om man trycker fram ytterligare en bild när man står på sista rutan, utan att inget händer om man inte aktivt trycker esc eller något liknande. Finns inget tristare än att visa ett programfönster och en massa skrivbordsunderlägg och ikoner efter en snygg och proffsig föreläsning.

Rent tekniskt tror jag att KN kommer att ha stöd för Core Animation, med allt vad det innebär. På övergångarna verkade det vara den motorn som användes. Eller jag gissar det iaf. Om så är fallet så kördes 10.5 under hela SJ keynote också. Ha!

I övrigt vet jag att övergångar verkligen ska göras försiktigt. Det är budskapet som är det viktiga, inte övergångarna. En rolig sak är att kör man Salling clicker så har jag, varje gång, alltid någon som frågar om och hur jag styr presentationen. Kul!

Vad tror ni andra vi har att vänta i Keynote'07?

Min lilla önskelista till iWork '07 innehåller Wordart (konceptet, inte utförandet), möjlighet att ha border på text och att kunna invertera bilder.

Men en tydligare kontroll över vad som händer i animationer, kanske till och med en tidslinje, låter inte helt omöjligt. Speciellt om det kommer ett nytt gränssnitt.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-01-15 14:20

Stavningsprogram

Keynote och pages har ett rätt stort försprång mot powerpoint och word i användarvänlighet och effekter. Det som Word är bättre på är stavningsprogramet. För en person som jag som inte är så duktig på varken grammatik eller stavning är det vesäntligt..

MVH
/Jetmoon

1
Bevaka tråden