Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spekulationer inför Leopard-event.

Tråden skapades och har fått 175 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu får det allt snart komma en Leopard visning som jag hoppas kommer bli lika överraskande som när iPhone kom.

Det är kanske då möjligt att Apple har bestämt sig för ett enhetligt utseende på OSX och då även iLife.

Börjar bli rejält sugen på en visning.

hoppas att finder och macos blir lite tydligare åtskiljda - jag gråter inombords varje gång jag tvingas trycka på en mac-gubbe för att öppna ett filbläddrarfönster...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-02-03 23:59

Va?

Ursprungligen av Adzam 1:

Va?

vad jag menade är att apple borde bestämma sig om findern är en filbläddrare eller en 'fasad' till div funktioner i mac os som de inte anser vara 'värda' att vara en egen/'riktig' app. (spotlight exempelvis)
detta manifisterar sig exempelvis i den totalt efterblivna 'gubben-i-docken' som man verkligen kan fråga vad han har för sig...

den är inte en praktiskt användbar symbol för findern som filbläddrare - ty inga av de funktioner man skulle vänta sig av den i egenskap av filbläddrare är närvarande, exempelvis möjlighet till att öppna nytt filbläddrarfönster eller att dra filer dit (med spring-loading och hela den biten)
den är inte användbar som något annat heller egentligen, jag vågar tom påstå att den saknar funktion öht!

därför - ta bort gubbjäveln eller ge honom något vettigt att göra!

Ursprungligen av gabriela:

vad jag menade är att apple borde bestämma sig om findern är en filbläddrare eller en 'fasad' till div funktioner i mac os som de inte anser vara 'värda' att vara en egen/'riktig' app. (spotlight exempelvis)
detta manifisterar sig exempelvis i den totalt efterblivna 'gubben-i-docken' som man verkligen kan fråga vad han har för sig...

den är inte en praktiskt användbar symbol för findern som filbläddrare - ty inga av de funktioner man skulle vänta sig av den i egenskap av filbläddrare är närvarande, exempelvis möjlighet till att öppna nytt filbläddrarfönster eller att dra filer dit (med spring-loading och hela den biten)
den är inte användbar som något annat heller egentligen, jag vågar tom påstå att den saknar funktion öht!

därför - ta bort gubbjäveln eller ge honom något vettigt att göra!

Det ligger något i det du säger. Symbolen har inget direkt med finder att göra. En rest från tiden innan OS X. Vi får se det som nostalgi.

Jag säger också Va?

Sen tror jag att Apple har bråda dagar och mycket att leva upp till inför Leopard eventet.

Läste någonstans att man i Leopard kommer kunna lägga Widgets på skrivbordet, Någon som hört detsamma?

Om man tittar på Vista´s Sidebar så är det självklart så att det ser trevligt ut och är enklare att direkt se info. Kommer Apple med något liknande för att kunna se info direkt utan att starta Dashboard?

Är detta bra?

För min del vill jag ha ett så rent skrivbord som möjligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-05 10:59
Ursprungligen av draags:

Läste någonstans att man i Leopard kommer kunna lägga Widgets på skrivbordet, Någon som hört detsamma?

Om man tittar på Vista´s Sidebar så är det självklart så att det ser trevligt ut och är enklare att direkt se info.

Nu kanske jag misuppfattat gadgets, men...

Det verkar ju som de flesta Windows-användare gärna kör med maximerade fönster. Och switchar med alt-tab. Hur gör man då för att se sina gadgets om de ligger på skrivbordet? Om man måste göra någon manöver för att se sina Windows-gadgets, hur är detta bättre än dashboard?

Precis - väntade på att någon annan kunde säga detta så att jag slapp.

Däremot tror jag att om gadgets visas i sidebar så läggs det ovanpå programfönstret - men här är jag osäker hur det egentligen är.

Men så länge man ser infon utan att behöva göra en extra manöver så är detta självklart bättre, men verkligheten kring gadgets och sidebar tror jag är en annan och då blir summan att Dashboard är ett trevligare sätt.

sidebar ligger vid sidan i Vista. så - när du maximerar fönster så ser du fortfarande gadgets. men - det vore nice om jag som användare kunde välja själv om jag till exempel ha en widget på skrivbordet. att man kan docka av den liksom. läste en artikel för ett tag sen om "brister" i OSX och en kille som hade förslag på detta.

Jo dessa ligger ovanpå som ett eget lager ungefär som dockan i OSX. Jag antar att man även kan välja att program maximerar till sidebaren sida - om man vill ha ett mindre fönster.

Jo det vore bra med en möjlighet att kunna lägga en Widget på skrivbordet eller på annan plats - kanske i dockan som dessvärre då är för liten.

Fast styrkan i Sidebar är i stort enbart att man ser gadgets hela tiden. Men detta tror jag faller på att man tröttnar på att denna tar plats - därför kör man att den gömmer sig - och då kan man lika gärna köra Dashboard knappen eller ett aktivt hörn.

Men visst vore det bra med ett alternativ.

precis. någon enstaka widget kanske man alltid vill ha på topp (ftp-widget när man jobbar med webb) men en del vill man bara starta någon gång ibland (vädret).

Jag kan vara helt fel ute, men jag har för mig att det skall gå att få en widget att hamna ”utanför” dashboard. Kommer dock inte ihåg hur eller var jag läst det.

Någon annan som vet?

/ Jerker

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-02-06 14:18
Ursprungligen av jolander:

Jag kan vara helt fel ute, men jag har för mig att det skall gå att få en widget att hamna ”utanför” dashboard. Kommer dock inte ihåg hur eller var jag läst det.

Någon annan som vet?

/ Jerker

Det kan man. Jag kan dra widgets utanför skrivbordet, men jag minns inte hur jag fick det så...:p

Ursprungligen av lobStar:

Det kan man. Jag kan dra widgets utanför skrivbordet, men jag minns inte hur jag fick det så...:p

Så här, kanske:
http://www.macosxhints.com/article.php?story=20050422172929402

Även jag har vetat ett sätt (fick reda på det här på 99mac). Kommer dock inte ihåg det nu, jag heller.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-02-05 22:06

Finder-gubben får man inte ta bort! Den ikonen som känns mest Mac genom alla tider! Don't kill him!

Ursprungligen av Adzam 1:

Finder-gubben får man inte ta bort! Den ikonen som känns mest Mac genom alla tider! Don't kill him!

glad gubbe i mac plus-holk = bra kod!
smetig mac os-gubbe från nittonhundranittonånting = performa, copland och Gil Amelio = teh horror!

Lönt om det inte kan bekräftas...

Det funkar bra sålänge du aldrig mer använder Dashboard

Hoppas inte man behöver vänta tills dess innan man får se några nyheter kring Leopards hemliga funktioner/ utseende.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-02-07 08:58

Så Leopard WWDC 2007 kommer alltså den 11-15 Juni.

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-02-07 18:54
Ursprungligen av boris91:

Så Leopard WWDC 2007 kommer alltså den 11-15 Juni.

Vafan?! JUNI?! Det är ju aplångt dit

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-02-07 16:49

Bilden säger mig vart gränssnittet kommer att gå. Eller?

Ursprungligen av Adzam 1:

Bilden säger mig vart gränssnittet kommer att gå. Eller?

Bakåt i tiden?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-02-07 17:09

Förhoppningsvis framåt. ;p

Jag tror inte att bilden säger något om hur det kommer att se ut.

Ja det är minst en Orangutangs armlängd dit.

Vi kan dock hoppas på något smakprov innan dess.

Så här tror jag idag: Det blir ett Leopardevent innan juni. WWDC handlar om iPhone.

Bevaka tråden