Förlorar jag garantin om jag byter minne själv i min Mac?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2007-01-10 02:10

Hej fick just en polare att beställa 2gb till sin macbook. Han vill då sälja sina 2x512 för att få in lite pengar..

Men säg att datorn går sönder och den måste skickas på garanti, kommer dom då neka det om inte orginalminnerna finns i?

Någon som har kunskap och kan hjälpa oss.. Känns ju verkligen jobbigt att behöva ha kvar två minnen som man inte kan använda bara för 'försäkring' ifall den går sönder..

Tacksam för svar.

• Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-01-10 12:21

Jag ställde samma fråga till en kontaktperson på Apple och hon sa att så länge man använder kompatibla minnen (RAM/HDD) så är det inga problem om det är korrekt utfört och alla försiktigthetsåtgärder utförda!

Däremot vet man ju aldrig hur lipig en servictekniker kan vara. Man kan ju hamna hos vem som helst och man kan knappast förutspå vad denna kan hitta på.

Jag har nya minnen från komplett i min och hade den inne på Service förra veckan då daton inte laddade batteriet. datorn är helt nytt och de bytte hela moderkortet utan att säga något!:cool:

• Oregistrerad
  • 2007-01-10 13:32

okey tack för svar, då hoppas jag inget händer med datorn och om det händer att dom inte bråkar med mig..

Garanti om man byter minne själv?

Hur går det med garantin på min Mac Mini om jag öppnar upp den och byter minne i den själv?

Likaså om man skulle få för sig att stoppa i en Core 2 duo?

Tack på förhand!

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-01-13 18:29

Jag tror att garantin gäller om man inte förstör nånting. Sätter man skruvmejseln genom moderkortet så kan du nog inte förvänta dig det på garantin.

Om du ska skicka macen på garantiarbete så bör du byta tillbaka till de gamla delarna då det inte är säkert att du får samma dator tillbaka.

Nä det förstår jag att om jag förstör något under bytet så går det inte på garantin, tänkte mer om den gick sönder senare!

Så man behöver inte vänta tills garantin gått ut då innan man kan feta till den lite!?

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2007-01-13 20:51

Tänkte precis ställa samma fråga men då slapp jag det

Men måste man verkligen sätta i de gamla delarna ifall nu det skulle sig riktigt illa och man måste skicka in den ?

Dessa minnen bör väll passa eller är det andra som man ska ha ?
http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=1024SOKDDR667

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-01-13 20:51

Nej jag tror inte det. Är inte 100% säker men jag har gjort det innan slutet på garantin.

Jo tyvärr måste man det. Det är inte säkert man får samma dator tillbaka, bara en med de spec. som står under macen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-13 20:54

Varför inte helt enkelt lämna in datorn och få minnet utbytt? Då gäller garantin fortfarande.

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-01-13 20:57
Ursprungligen av Mondo:

Varför inte helt enkelt lämna in datorn och få minnet utbytt? Då gäller garantin fortfarande.

Detta fungerar nug inte om man vill ha processorn utbytt. Dessutom har jag säker 10mil till närmsta apple store och jag inget körkort och definitivt ingen lust att åka så långt.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2007-01-13 20:58
Ursprungligen av Mondo:

Kostar 3400 kr på offic i Karlstad när jag hörde efter...

Tycker personligen att det är rätt mycket pengar för 2 GB minne inklusive arbete

Jag stod brevid och såg på när de bytte minne i en mini. Man plockar fullständigt ner den lilla maskinen i beståndsdelar. Kräver ett särskilt nerslipat sickelstål bara för att öppna den.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-13 22:26

Jag har installerat mer minne i Mac mini fyra eller fem gånger, men det är inte speciellt roligt. Som Örjan skriver använder man en liten spackelspade, en s k japanspackel, med avfasade kanter, när man öppnar maskinen. Det går med lite tålamod, men det är en rysare att med trycka ihop datorn igen. En urbota dum konstruktion egentligen.

Att öppna och stänga är inte så svårt när man har gjort det några gånger. Däremot är det lite jobbigare att komma ner till botten där minnena sitter. Trots allt måste du lätta på 4 skruvar, rycka några kablar ur dess kontakter och därefter trycka in i minnesportarna i botten.

Japanspackeln är för mjuk, det måste vara ett sickelstål som är nerslipad.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2007-01-14 10:02

Hmm ja det är ju en del pillande att bytta minnen så får väll bli att lämna in den så man inte pajar något...

1
Bevaka tråden