Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MWSF 2007: Apple lanserar iPhone

Tråden skapades och har fått 279 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Man ska kanske inte gnälla på AB i detta sammanhang...

Jo... det ska man...

I tidningens web-TV-inslag om iPhone, så heter företaget APPLES...

  • Medlem
  • 2007-01-10 14:18
Ursprungligen av Mondo:

Jag har naturligtvis beställt en. Macotekets artikelnummer är IPHONE. Jag är nummer 1 på listan...

Ursprungligen av Jan-Åke N:

Jag bör också ligga rätt bra till på listan... *S*

Vad hittar ni den? Jag är så köpsugen att jag har svårt att uppskatta ironien ifall ni bara skämtar... Jag vill ha! Usch.

3G? Skitsamma - jag tycker att det viktigare med riktig WiFi så att man äntligen kan surfar bekvämt hemma utan stora powerbooken...

Hejhopp. Ralp

"The Apple reps at MacWorld are telling people that you won’t be able to install your own software on the iPhone." (macdevcenter)

  • Oregistrerad
  • 2007-01-10 18:02
Ursprungligen av Hagelin:

"The Apple reps at MacWorld are telling people that you won’t be able to install your own software on the iPhone." (macdevcenter)

Någon kommer garanterat att hacka spärren. Man kan ju egentligen inte köra tredjepartsprogramvara på en vanlig iPod, men det hindrar inte folk att lägga in Linux och spela Doom.

och min sgh-300 som håller på att ge upp... jaja... ok... cashing!

  • Medlem
  • 2007-01-10 10:33

Tycker inte den känns riktigt okej designmässigt. Inte tillräckligt clean. Men man kanske ändrar sig. Innehållsmässigt så verkar den fantastisk.

För de som undrar hur man svarar så sitter det en knapp på sladden.

Håller med många andra , första intrycket blir ....WOW .... Häftigt ...Vill HA !

Men sen kommer frågetecknen

1. Ingen 3G

2. Ganska stor och klumpig

3. Pris 599$ med två års bindning lär bli rätt dyrt obundet i sverige (mitt tips 7.995:-)

4. Hackvänlighet ? Kan man installera egna apps ?

5. CPU ? Kommer den att vara extrem långsam ? jmfr en del tidiga Nokia symbian telefoner.

6. Multi Touch finger styrning kommer det att fungera i praktiken eller kommer det att driva en tillö vansinne ?

se där lite bränsle på brasan

Ursprungligen av Martin Wikstrand:

Men sen kommer frågetecknen

Tillåt mig räta ut dom lite

Ursprungligen av Martin Wikstrand:

1. Ingen 3G

Se tidigare kommentarer. 3G är meningslöst i USA och vem vet vad som lanseras här om tre kvartal?

Ursprungligen av Martin Wikstrand:

2. Ganska stor och klumpig

Stor ja, klumpig nej. Trenden bland mobiler just nu är ju större men tunnare mobiler (kolla det senaste från SE och Samsung t.ex.) så jag tror formatet är rätt optimalt (för en produkt som kräver stor skärm).

Ursprungligen av Martin Wikstrand:

3. Pris 599$ med två års bindning lär bli rätt dyrt obundet i sverige (mitt tips 7.995:-)

Det är en bra fråga faktiskt. Hur mycket sponsrars telefonerna med i USA? Jobs tog ju ett exempel på en telefon för 299$ med två år, hur mycket kostar den annars? Fast i USA säljs nästan inga olåsta telefoner har jag förstått.

Ursprungligen av Martin Wikstrand:

4. Hackvänlighet ? Kan man installera egna apps ?

Ja, än så länge har det kommit lite negativa svar på den fråga, men jag tror det kommer att lösa sig. Folk är rätt uppfinningsrika och kan man köra Linux på en iPod så skulle det väl vara tusan om man inte kan köra åtminstone egna widgets på iPhone.

Ursprungligen av Martin Wikstrand:

5. CPU ? Kommer den att vara extrem långsam ? jmfr en del tidiga Nokia symbian telefoner.

Det såg väldigt kvickt ut på keynoten. En gissning är att det finns hårdvarustöd för att accelerera Core Animation vilket gör att allt grafiskt blir rätt kvickt i alla fall (viktigt för den subjektiva hastigheten).

Ursprungligen av Martin Wikstrand:

6. Multi Touch finger styrning kommer det att fungera i praktiken eller kommer det att driva en tillö vansinne ?

Har du använt en bärbar mac av senare modell? Apples "tvåfingersscroll" är bland det smartaste de gjort gränssnittsmässigt på senare år vågar jag påstå. Det fungerar otroligt bra, man lär sig det snabbt och sen blir man tokig när man sitter vid en äldre modell som saknar det.

Jag skulle gissa att Multi-touch kommer att fungera lika bra.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-01-10 17:56

Uppskruvad iPhone

Väntar på bilder på första nöten som skruvat upp sin telefon för att få en bättre insyn.

har hört att det pratas om GPS i iPhone, men det måste väl ändå vara osant?
Kanske de trodde att "wow, google maps.. must be a GPS in the phone"?!

för visst är det ingen GPS på iPhone, för det hade ju skjutit till extra i priset och
sagts mycket mer om på keynoten i så fall

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-01-10 12:06

stora frågan för mig är om de kommer finnas gps eller möjlighet till de på iphone, de skulle vara underbart. slippa ännu en win baserad produkt, jag älskar apple!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-01-10 12:34

Jag skulle tippa på att Apple har använt Intels Xscale CPU. Om man jämför renderingstiden för en html sida jämfört med random palmtop med windows mobile och xscale så känns det igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-10 14:39

Jag undrar om den funkar som ip telefon? gör den det så är det en skön bonus.

Ursprungligen av Fredric:

Jag undrar om den funkar som ip telefon? gör den det så är det en skön bonus.

Tänkte samma tanke, detta borde inte kunna bli ett problem, fast frågan är vad Cingular tycker om det.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-01-10 20:40
Ursprungligen av draags:

Tänkte samma tanke, detta borde inte kunna bli ett problem, fast frågan är vad Cingular tycker om det.

Som sagt... troligen kommer någon knäcka skydded för att installera egna program rätt fort.. och då är det ju bara en tidsfråga innan skype kommer till den... Spelar det någon roll vad Cingular tycker då?

Ursprungligen av zmurf:

Som sagt... troligen kommer någon knäcka skydded för att installera egna program rätt fort.. och då är det ju bara en tidsfråga innan skype kommer till den... Spelar det någon roll vad Cingular tycker då?

Men ni... ALLVARLIGT NU!.. FINNS det idag ens någon smartphone som har skype? isf vore ju det fett men har iaf inte sett någon sådan mjukvara...

Edit: kikade och jo det fanns juh... Skype here we come.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-01-11 19:38
Ursprungligen av northernlight:

Men ni... ALLVARLIGT NU!.. FINNS det idag ens någon smartphone som har skype? isf vore ju det fett men har iaf inte sett någon sådan mjukvara...

Edit: kikade och jo det fanns juh... Skype here we come.

Precis som du säger... jag har skype på min nokia 9300i... ringer inte med något annat när jag är där det finns 801.11b/g nät... spara svinmkt pengar på det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-11 01:15
Ursprungligen av draags:

Tänkte samma tanke, detta borde inte kunna bli ett problem, fast frågan är vad Cingular tycker om det.

Jag har för mig att jag läst att Cingular är typ USAs störst Wifi operatör, har även för mig att jag sett deras logga på en massa flygplatser i USA, jag kan ha fel..

Har någon lyssnat på keynoyen ännu? Alla klagar om 3G, men han säger ju snabbt att en 3G version kommer att komma "senare". Det blir väl antagligen Q4. Varför ska dom göra en 3G version i USA när knappt nån (ingen?) använder det?

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-01-10 23:18
Ursprungligen av wunderbaren:

Har någon lyssnat på keynoyen ännu? Alla klagar om 3G, men han säger ju snabbt att en 3G version kommer att komma "senare". Det blir väl antagligen Q4. Varför ska dom göra en 3G version i USA när knappt nån (ingen?) använder det?

Vart i keynoten säger han det, jag hörde inget om det men kan ju ha missat... kikade på den inatt.. typ 5min efter att den kom upp o kan ju hända att jag va lite trött.

Gärna min:sekunder så man kan snabbspola dit isf

Personligen vill jag inte ha 3g... vad e fördelen, jag förstår inte? en större telefon?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-10 14:57

Den kommer säkert att ha 3G när den kommer till Europa. Förmodligen förbättrad på ett antal punkter också. Den är ju inte riktigt klar ännu.

Hejhopp på dig själv Ralp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-10 20:05
Ursprungligen av Konrad:

Den kommer säkert att ha 3G när den kommer till Europa. Förmodligen förbättrad på ett antal punkter också. Den är ju inte riktigt klar ännu.

Hejhopp på dig själv Ralp.

Precis, den släpps ju inte förrens i juni och då kan mycket ha ändrats...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-10 14:59

Vet ni om det går att använda penna på den typen av pekskärm? Ett rit/skissprogram till iPhone hade varit fantastiskt bra.

Förresten, dom måste ju bara låta tredjepartstillverkare göra applikationer. Varför köra OS X annars?

Tänk en miniversion av Painter eller liknande.. mums.

99.se lanserar ett iPhoneforum: http://www.99.se/iphone/

Hörde Pogue från nytimes på MacBreak Weekly. Han har fått leka med den en stund och enligt honom så är flera av programen som inte visades av Jobs inte färdiga än, utan var bara jpeg-bilder. Så ja, en del arbete återstår...

Ursprungligen av Hagelin:

Hörde Pogue från nytimes på MacBreak Weekly. Han har fått leka med den en stund och enligt honom så är flera av programen som inte visades av Jobs inte färdiga än, utan var bara jpeg-bilder. Så ja, en del arbete återstår...

Något säger mig att Apples utvecklare inte kommer att se sina familjer på de nästkommande 6 månaderna heller (syftar på Jobs avslutande ord på keynoten igår)

Nån mer än jag som tror att den blir försenad och inte lanseras i USA i Juni? Ganska mycket teknik som ska lira ihop och fungera bugg fritt.

Vad gör man när batteriet är dåligt och behöver bytas?

Kommer skaffa en snarast när de kommer ut.

Nån som vill ha en SE K800i till bra pris då ?

Konstigt, när apple lanserar en sån här grym pryl så finns det alltid såna där typer
som skall basha prylen ifråga. Förmodligen samma dryga jävlar som om de vann en miljon skulle gräma sig över tian de satsade....

Surputterösten påkopplad: Nja, (harkel), tror inte den är för mig, den har ju inte inbyggd GPS, micro eller stöveltork. Näe, fy, fy, usch.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-01-10 20:11

Jag tycker iaf den verkar uppfylla mina förväntningar... bara den släpps med 3g så kommer jag antagligen byta min nokia communicator 9300i mot en iphone.

bortsett från att iphone:en inte har 3g ännu och har lite dåligt med batteritid så är det precis en sådan telefon som jag har väntat på de senaste 4 åren.

Senast redigerat 2007-01-10 20:38
Bevaka tråden