Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MWSF2007 klockan 18.00

Tråden skapades och har fått 388 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tycker att telefonen är hur cool som helst. Egentligen inget nytt jämfört med andra märken, förutom en underbar skärm som det verkar. Men så mycket bättre utformat!

Och megapixlar i mobilkameror är häftigt överskattat. 0,3 megapixlar räcker egentligen utmärkt med de där förkrympta objektiven. Allt över 1 megapixel är fullständigt onödigt och kan åstadkommas med digital uppblåsning till samma kvalitet, i alla fall de mobilfoton med "hög upplösning" som jag sett.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2007-01-09 23:33

öhhh

Ursprungligen av eternit:

Och megapixlar i mobilkameror är häftigt överskattat. 0,3 megapixlar räcker egentligen utmärkt med de där förkrympta objektiven. Allt över 1 megapixel är fullständigt onödigt och kan åstadkommas med digital uppblåsning till samma kvalitet, i alla fall de mobilfoton med "hög upplösning" som jag sett.

Flåt jättemycket men...det där var nog det mest okunniga och kvalitetsfientliga inlägg på rejält länge.

Efter duglig optik kommer ordentlig upplösning. Även i mobilkameror. Digital "uppblåsning" skulle inte få finnas eftersom det inte tillför en bild ett enda något förutom att det gör bildens detaljer suddiga. Det är precis allt digitalzoom gör - inget mer. Eller...du kanske bara var ironisk. Nu när jag läser ditt inlägg igen så är det nog så. Jag gick på det. Så dum jag känner mig

Anekdot: Radiohandlaren på min ort kom in på mitt jobb och såg A3-utskrifterna som jag hade skrivit ut. De föreställde flugsvampar från en höstvandring. Han fattade själv inte hur det var möjligt att bilderna kom från mobilen han hade sålt till mig. Så nu hänger ett gäng bilder i butiken för att visa kamerans kapacitet (Ericson K800i).

Se bild
Se annan bild

Och som de säger, i och med att allt går via mjukvara (och pekskärm) så kan de ändra och förnya den med hjälp mjukvaru-uppdateringar på ett helt annat sätt. Apple behöver inte på samma sätt ta hänsyn till ett gammalt menysystem som måste uppdateras med försiktighet som andra tillverkare.

Ska bli spännande att läsa recensioner när den släpps i USA. Så mycket prestige som Apple satsat på den så tror jag inte att de kommer att släppa en halvfärdig produkt. (Även om det säkert är en bugg eller två i den)

//Stefan

  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-01-09 22:54

Undrar i vilken utsträckning man kommer att kunna köra andra program i luren... kommer skype att släppa en iPhonerelease så blir det grymt schysst att planka på öppna wifis på semestern o ringa hem...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-09 23:13

Försöker se det positiva i att det dröjer ända till hösten innan jag kan köpa mig en...

1. Hinner spara pengar
2. Amerikanarna får hitta buggarna
3. Apple har säkert hunnit uppdatera den tills dess

iPhone med EDGE

Den som är ledsen över avsaknaden av "3G" (d v s UMTS) kan trösta sig med att EDGE (eller EGPRS) ger hyfsade bithastigheter jämförbara med UMTS om operatören (och telefonens plattform) stödjer det.
Exempelvis Telia utlovar bra EDGE-stöd, utbyggnad pågår (har inte kollat de andra operatörerna). Dessutom bättre täckning än UMTS ute i det gröna. För videotelefoni är det dock UMTS som gäller.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-01-10 13:40
Ursprungligen av Kubist:

Den som är ledsen över avsaknaden av "3G" (d v s UMTS) kan trösta sig med att EDGE (eller EGPRS) ger hyfsade bithastigheter jämförbara med UMTS om operatören (och telefonens plattform) stödjer det.
Exempelvis Telia utlovar bra EDGE-stöd, utbyggnad pågår (har inte kollat de andra operatörerna). Dessutom bättre täckning än UMTS ute i det gröna. För videotelefoni är det dock UMTS som gäller.

UMTS är inte direkt så upphetsande i vanligt utförande längre, det är HSDPA som gäller för min del. Tror det blir svårt för EDGE att komma i närheten av 3,6Mbit/s i nedladdning och 384kbit/s i uppladdning!

Tex. så kommer "tre" att ha byggt ut sitt nät till 70% med HSDPA under 2007, redan idag är hela Stockholmsområdet klart!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-01-09 23:38

Nån som fått igång videon från Keynoten än?

Ursprungligen av gunek:

Nån som fått igång videon från Keynoten än?

Den tycks inte vara uppe än.

EDIT: My bad. Vilken länk?

EDIT2: Här var den visst: http://events.apple.com.edgesuite.net/j47d52oo/event/ Alldeles för segt för att vara användbart dock. Imorgon...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-01-09 23:44

Nu har jag fått igång videon från Keynoten!!!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-09 23:52

För mig rullar Keynoten på fint!

går väldigt segt att titta på keynoten.. godnatt så tar vi det imorgon

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2007-01-10 00:10

Beställt en A-TV, kommer att passa fint till min 40" LCD, och det blir en iPhone när den kommer hit och blir det först till hösten torde den både ha uppdaterats och prissänkts

Intressant artikel om Steve Jobs och iPhone:
http://www.time.com/time/business/article/0,8599,1575410,00.html

Ursprungligen av Capeman:

Intressant artikel om Steve Jobs och iPhone:
http://www.time.com/time/business/article/0,8599,1575410,00.html

Ja, särskilt det där om att det kom ur en Tablet... Jag glömde också min Tablet-önskan litet grand när jag såg iPhone tror jag

Den här iPhonen kommer att ändra mycket, det är min gissning. Just på grund av ett nytänk i gränssnitt och mer (ingen slump att de har en 'head of Platform Experience'). Men det kräver en del operatörsintegration, t ex i voicemailen. Så frågan är när vi kommer att se en fullblown iPhone här i Sverige... Kan nog dröja är jag rädd. Och man kommer sannolikt att behöva byta operatör. Så transitionen blir inte helt lätt. Men ge det ett par år till, så kommer alla att undra var de där SonyEricsson P990-telefonerna tog vägen.

Håller med en tidigare talare om att iPhone är ett underligt namn. Jättekonstigt faktiskt.

Rekommenderar Times-artikeln, mycket intressant.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-10 02:13

Efter att precis sett hela Keynoten ser jag ut som jag sovit med en galge i käften!!

John Mayor se de så bra; " Apple gör världen till en roligare plats"...

Den som inte ser "IPhone" till en mindre teknisk revelution har verkligen inte fattat
hela konseptet med Apple å Mac....

Klockan är nu 02.12 och jag tänker gå å lägga mig med ett larvigt brett smajl på läpparna!!

Har ni problem med att se keynoten den testa här:
http://stream.qtv.apple.com/events/jan/j47d52oo/m_8848125_350_ref.mov

Funkar fin fint atm.

Ursprungligen av anarkovidar:

Har ni problem med att se keynoten den testa här:
http://stream.qtv.apple.com/events/jan/j47d52oo/m_8848125_350_ref.mov

Funkar fin fint atm.

Tack för keynote-länken, funkade utmärkt!

Började lossna, men nu försvann ljudet istället

Fattar ni hur mycket alla trailers som Steve visar måste vara värt, som Heroes tex.

Quarken: Nejdå, ingen ironi här inte. Hög upplösning leder till en massa problem om optiken är liten. Så det så! Jag har en 7 år gammal Sony-kamera som använder diskett som lagringsmedia. Den tar mycket bättre bilder i 0,3 megapixel än min Qtek 9100 som är inställd på 1,3 megapixel.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2007-01-10 12:02

Öhh 2

Ursprungligen av eternit:

Quarken: Nejdå, ingen ironi här inte. Hög upplösning leder till en massa problem om optiken är liten. Så det så! Jag har en 7 år gammal Sony-kamera som använder diskett som lagringsmedia. Den tar mycket bättre bilder i 0,3 megapixel än min Qtek 9100 som är inställd på 1,3 megapixel.

Jo, men nu pratar vi om mobiltelefonkameror och inte om alla digitala kameror som finns på marknaden.

Låg upplösning på mobilkameror är sämre än hög upplösning på mobilkameror.
Låg upplösning på iPhone är sämre än hög upplösning på iPhone.

..oavsett vilken optik som råkar sitta i mobilkameran.

När kommer Vista att köras ut till kund?

Antar att Leopard troligtvis kommer demas då, eller?

Har sedan Apple slutade direktsända väntat med att läsa nyheter och rapportering till efter jag har sett keynoten. Jag tror inte att det någon gång har varit så här lite att läsa, tog max en kvart att ta sig igenom alla relaterade trådar här på 99mac och alla artiklar i min RSS-läsare.

Ursprungligen av Hagelin:

Har sedan Apple slutade direktsända väntat med att läsa nyheter och rapportering till efter jag har sett keynoten. Jag tror inte att det någon gång har varit så här lite att läsa, tog max en kvart att ta sig igenom alla relaterade trådar här på 99mac och alla artiklar i min RSS-läsare.

Jag tycker också att det varit ovanligt lugnt.
Kanske många som gjort som du, men inte sett Keynoten än, och alltså inte kunnat kommentera?
Vad vet jag...

Det stog på aftonbladet att den ska komma i 3G med. Och att dem lätt i och med att dem kan lägga till nya knappar med uppdateringar kan lägga till nya funktioner så som 3G.

  • Medlem
  • 2007-01-10 14:15
Ursprungligen av Lé Contemplator:

Det stog på aftonbladet att den ska komma i 3G med. Och att dem lätt i och med att dem kan lägga till nya knappar med uppdateringar kan lägga till nya funktioner så som 3G.

3G (UMTS) är en helt annan radiostandard än GSM. Det krävs med andra or annan radiohårdvara inne i telefonen. Så lätt som att uppgradera mjukvaran är det tyvärr inte.

Bosse

Flipp eller flopp Keynote 2007

Tankarna runt keynote är följande!
En TV kan jag se som en bra produkt, däremot är jag mer tveksam till iPhone på grund av flera skäll.
Nr 1 : Priset utan bindningstid ( typ 6000 – 7000 ink moms )
Nr 2 : Ingen 3G och dålig kamera bara 2 MP.
Nr 3 : Tveksam till Apples möjlighet att uppdatera iPhone hårdvara vilket sker väldigt fort och ofta inom mobilbranschen. Det räcker inte med att uppdatera telefonen hårdvara 1 gång per 12 – 18 månader period.

Bevaka tråden