Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Några frågor ang bokföring

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Startade enskild firma i december 2006 och har en del frågor. Skulle vara mycket tacksam om ni orkade svara på mina frågor.

1. Kan jag börja bokföra min mobilräkning på företaget utan att företaget äger någon mobil ännu (jag äger min nuvarande privat fortf men ringer mycket "företagssamtal")?

2. Igår beställde jag en datorväska. Vilket konto ska jag bokföra den på? Inköp av varor och material?

3. Ska köpa nya glasögon nästa vecka. Dessa kan man väl också dra av? Men på vilket konto kan jag bokföra dem?

4. Samma fråga som de två ovan fast denna gång mitt webhotell. Vilket konto?

Som ni kanske märker har jag lite problem att bestämma mig för vilka slags konton jag ska använda för övriga utgifter som datorväska, glasögon och liknande inköp som inte inträffar regelbundet. För de räknas väl inte som förbrukningsinventarier?

2. Varor och material avser sådant som du köper in för att förädla och sälja. Jag skulle snarare bokföra den som en förbrukningsinventarie.

3. Glasögon är inte alls säkert att du kan dra av, hör med Skatteverket. Jämför man med privatpersoner kan de inte alls dra av för glasögon även om de behöver dem för att kunna jobba. Däremot kan arbetsgivaren ge arbetstagaren speciella glasögon (t.ex. terminalglasögon) utan att det förmånsbeskattas.

/Erik

  • Medlem
  • 2007-01-12 08:47

1. Mindre belopp borde inte vara några problem men allra bäst är ett abonnemang i företagets namn.

2. Förbrukningsinventarie konto 5410 (det mesta under 5 tkr)

3. Om det är terminalglasögon (arbetsredskap) är det avdragsgillt. Skulle boka det på konto 5410. Om det är vanliga privata glasögon skall det förmånsbeskattas...

4. Webhotell skulle jag boka som IT-tjänst konto 6540.

1
Bevaka tråden