Köpa Nano?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag hittade inget mer lämpligt ställe att lägga in detta på. Passar det inte här så flyttas det väl antar jag...?

Hur som helst så ville jag bara höra från lite olika håll om Ipod Nano och vad folk har för uppfattning. Kanske är detta att "kasta sten i glashus", men är jag ensam om att tycka att ljudet är helt kass i nano?!?! Kanske hela iPod-serien?
Jag köpte senaste nanon, 4 Gb och samtidigt ett par "koss"-lurar. Men vad hjälpte det?! Heeelt kasst ljud! och varför är jag den enda som tycker detta?:mad:

Kort om mig - jag lyssnar väldigt gärna och ofta på musik och jag tar gärna på mig lurarna och promenerar nån timme el dyl. Men med nanon så var det inte kul alls! Konstig känsla.
Jag sålde snart min nano till nån nöjd stackare för en billig penning och som tur var/ÄR så återkom den där känslan när jag ganska nyss köpte en annan spelare istället (samsung Z5). Vilken skillnad!!! Jag lovar. Ni som påstår att det är bra ljud i nano ljuger ju! Det gör mig lite fundersam att folk envisas med att vilja ha denna, när den faktikst är kass! VARFÖR!?!?

Nåja, det var min historia. Kom gärna med synpunkter!

Tjena. Jag igen...

Kontentan av föregående inlägg är alltså - KÖP INTE EN NANO!

Det finns fler än du som tycker att ljudet är "dåligt". De flesta med iPod är ju inte audiofiler och för dem (oss) räcker ljudet i iPoden gott och väl.

Jag fick hem min nano (4GB) för några dagar sedan och är grymt nöjd. Ljudet är sådär i lurarna man får med iPoden, men med ett par andra är ljuder bra.
Tips: Gå in på inställningar på din iPod och välj sedan EQ, där kan man välja olika "genre". Pröva dig fram

• Medlem
  • 2006-11-12 14:49

Jag vet att originallurarna inte är någon höjdare, själv kör jag med Sennheiser PX200 (ett par stängda mini-lurar) och EQ:n inställd på "Acoustic" då tycker jag att man får bra ljud.

Edit: Kan tillägga att jag använder en iPod mini, och om jag inte har helt fel så har de uppgraderat ljudchipet till naon, så den borde ha bättre ljud.

kul med lite respons!
Jag förstår att jag framstår som värsta "audiofilen", men mina synpunkter var lika mycket ett tips till alla som har tänkt att köpa nano. Jag vet inte om ljudet skiljer sig i en större modell av iPod. Jag pratar bara om nano.
Så, innan ni köper... Gå ut i butiken och testa en annan spelare - med samma lurar - och ni ska se att upplevelsen är väldigt mycket annnorlunda. Till det bättre! Även om man inte är audiofil. Som jag nog är...

Det är mest jag själv som kommenterar i denna tråd, men låt gå...
Jag reagerar bara på att det finns de som tänker så, som nämndes tidigare - "det duger åt oss" - Vad handlar det om?! OM folk får välja (vilket de faktiskt får i detta fall) så varför VÄLJA det sämre?! Det är ju jättekonstigt!
Det är ju faktiskt inte så att det är dyrare med det bättre, utan i detta fall tvärtom! Betala mer för det konstaterade sämre.
Jag är förbryllad...:confused:

Ljudet i iPodsen är ju inte helkasst (inte som att jämföra Åtvidaberg med Chelsea direkt). Det finns spelare med bättre ljud, och spelare med sämre ljud.
Det jag tror är anledningen till att många väljer att köpa iPod är dess smidighet och design. Ljudet är ju inte helt åt helvete och jag tror att många faller för tillgängligheten och enkelheten hos iPod.

Som sagt bara vad jag tror...

• Medlem
  • 2006-11-12 23:21

Det kan vara så (jag tycker så) att man tycker om iPods programvara, synkning med iTunes och hela faderullan. Jag är helt körd när det gäller iPod och iTunes, finns inget bättre :). iPoden slår de flesta andra spelare i design och användarvänlighet med hästlängder, och iTunes likaså.
Det finns såklart grejer som borde förbättras, inget är nångonsin fullständigt, det hade t.ex. varit grymt gött med en manuel EQ i iPoden.

Men detta är bara min vrängda, hjärntvättade uppfattning, smaken är som baken...

/Måns

Jag har provat några olika mp3-spelare och jag tycker att nanon levererar helt ok. Frågan är dock om man skall köpa nya varianten och pensionera den gamla, eller är det lite väl?

Ok. Jag ger mig... Jag erkänner också såklart att det finns en hel rad faktorer som gör ipoden till ett skönt val. Såsom programvara, synk med itunes, dess smidighet och inte minst dess design.
MEN jag blir bara så besviken när man ger ut en så het pryl och det visar sig att den inte mäter sig med de andra vad gäller det mest fundamentala - Ljudet!
Mitt tips är ändå att köpa en annan spelare med bättre ljud (för de finns i mängder) eftersom jag anser att man BORDE vilja lyssna på bra ljud.
För det är - tyvärr - ENORM skillnad!

1
Bevaka tråden