Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koss spark plugg/Sennheiser CX300

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ett par spark plugg till min ipod G5 nu,
undrar om det är värt att byta upp till ett par Sennheiser CX300 .. (heller andra hörlurar i samma prisklass) . Eller är det overkill till en iPod?

Ja det är värt, spark plug är en förskräcklig iem, byt bort den asap. CX300 är inte heller nån hit dock, jag skulle satsa på etymotic er6 eller shure e4c istället. Vad menar du med "overkill" för ipod?

ska kolla upp dom, tack för tipset.

overkill ,,.. alltså att ljudkvaliten på ipoden inte gör dom dyrare hörlurarna rätt.

//Gabriel

Äh, finns inget som heter overkill, shit jag har lurar som kostar 3500 till min ipod

Men seriöst man kan få riktigt bra ljud från ipods, faktum är att den absolut bästa spelaren ljudkvalitemässigt just nu är en rwa moddad 4g ipod.

En 5g ipod som spelar FLAC med rockbox och ett riktigt bra lurar låter ruskigt bra.

kan du förklara alla termer du använde..?:confused:
vill gärna veta hur jag ska maxa min ljud-upplevelse

allt jag hört var att G5 skulle ha bättre ljud än G4... det var en ganska stor anledning till att jag uppgraderade.. men det var en miss alltså?

//Gabriel

  • Medlem
  • 2006-08-07 23:04
Citat:

Äh, finns inget som heter overkill, shit jag har lurar som kostar 3500 till min ipod

Men seriöst man kan få riktigt bra ljud från ipods, faktum är att den absolut bästa spelaren ljudkvalitemässigt just nu är en rwa moddad 4g ipod.

En 5g ipod som spelar FLAC med rockbox och ett riktigt bra lurar låter ruskigt bra

håller med.. rockbox rockar
installera det, Följ anvisningarna här: http://www.99pod.se/itunes-oevrig-mjukvara/54416-rockbox-installationguide.html

Tack!!
men vad menas med "FLACK" ???

//Gabriel

  • Medlem
  • 2006-08-07 23:36

det vet jag däremot inte.. lite för Hi-tech för mig

prova sök

EDIT: inte mycket lycka märkte jag.

FLAC är ett sätt att komprimera ljud UTAN att förstöra det, som tex mp3 gör.

Mp3 tar bort 11/12 av musiken, medan FLAC (och APE tex) inte tar bort något alls! Hur bra ljudet låter är HELT upp till hårdvaran! Stödjer ipod FLAC?

Ja, Ipod stöder FLAC om du har rockbox installerat. Du får också mycket bättre ljudkvalite och bakgrunds oljudet som finns på apples firmware försvinner, det enda negativa med rockbox är att batteritiden är lite kortare än med apples fw, men det är det lugnt värt.

Man kan skicka in ipod 4g's för en mod där de bland annat tar bort ipodens inbyggda förstärkning och bygger om hörlurskontakten till en line-out. Självklart så måste man använda en extern amp då, som tex SR-71 etc. Mer info: Red Wine iMod

I orginalutförandet så är det i princip ingen skillnad mellan 4g och 5g ljudkvalitemässigt, möjligt att 5g har lite bättre ljud pga bättre inbyggd förstärkning dock.

1
Bevaka tråden