Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ha ha ha ha , Dvorak är den största skojaren av alla!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-28 23:17
  • Medlem
  • 2003-03-29 01:02

Jo tjena!

Nej, det blir väll bara mer och mer osanolikt att Apple skulle gå över till x86 i någon form. Även om jag såg det som sanolikt för nått år sedan. Allt verkar ju luta åt ppc970. Vilket vi borde kunna se Apple datorer med tidigast i sommar. Men möjligvis först i början av nästa år.
Så herr Dvorak är nog lite fel ute nu, även om jag haft liknande åsikter tidigare.

Dvorak tangentbord är däremot trevliga...

Hrm... just det ja. Apple lär ju verkligen vilja byta från en utskrattad processor till en annan. Powerbook med 130 watts strömförbrukning bara för processorn, någon?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-29 12:56

Apple har ju redan beställt PPC 970 från IBM, och IBM kommer såvitt jag förstår att använda samma 64-bitarsprocessor i sina egna Linux-arbetsstationer. Det skulle bli dyrt för Apple att bryta det avtalet.

Jag kan ha fel, men PPC 970 verkar bli billigare, kraftfullare, svalare och betydligt strömsnålare än Itanium 2 eller någon annan processor från Intel eller AMD.

Dessutom är PPC 970 bakåtkompatibel med 32-bitarsprogram för PPC G3 och G4. Däremot är det ju alltid möjligt att IBM Microelectronics samarbetar med AMD när det gäller själva tillverkningen.

Nej, John Dvorak verkar inte vara särskilt insatt, detta trots att han skriver för USA:s största datortidning och har arbetat i över 25 år som it-journalist. Det är märkligt när somliga når sin inkompetensnivå.

Här är förresten Dvorak på ett möte med BMUG 1988. Och här kläcker han ur sig fler dumheter.

Senast redigerat 2003-03-29 13:17

jävla popup!!!!!!!:mad:

Killen är ju ute och cyklar. OM nu Apple skulle byta till iTanic (f´låt, Itanium) så kommer det ju inte att betyda att Windows-användarna gör strömhopp över till MacIntel.

Varför skulle de? Bara för att det är en ny 64-bits-processor som snart ändå kommer att sitta i alla PC-burkar? De får inget försprång bara för att de går till Apple! Apple behöver ett år för att få ut en färdig 64-bits iTanic-version. Och då är XP också 64-bitars. Det var det försprånget...

Dessutom har Dvorak (är inte det en tangentbordslayout?) fullkomligt glömt bort kompabiliteten. Om Apple byter till iTanic så står de plötsligt helt utan program. Men det gör ju inget eftersom de är snabbast, eller hur Qwerty, förlåt Dvorak!

Intel kommer inte att hoppa på tåget med Apple för att sitta säkert i kampen mot MS samarbete med AMD. Intel är stort nog och har tillräckligt med inflytande på MS för att kunna vara med i 64-bits-leken för XP också.

Och MS kommer heller aldrig acceptera att Intel jobbar intimt med Apple. De hotar då med att bara köra AMD.

Vad tror ni Intel väljer? 5% av marknaden eller 95% (eller hur stor del nu Intel har av PC-försäljningen).

Jag säger: Apple, kör på med PPC970. Snart kommer även dess efterföljare och då kan PC-sidan stå där med sin fyrtioelva-gigaherz-processor, som slukar mer ström än ett mindre samhälle och som behöver Norrlands alla älvar rätt i på kylflänsen för att hålla sig under kokpunkten.

3,2,1...

Jag tycker Dvorak på den där bilden ser ut som Steve Jobs feta storebror.

1
Bevaka tråden