Ny grön iPod användare ... mina första intryck...

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-05-06 07:23

Hej!

Skaffade min nya iPod video 60Gb här i Bangkok för snart två veckor sedan och tänkte berätta vad jag tycker hittills...

Först, jag är helt GRÖN på iPod, allt jag visste hadde jag hört bara i andra hand, det närmaste jag kommit en själv tidigare var att känna på dem lite i butik och kort provat en iPod mini i typ 2 minuter!
Jag är dessutom 100% windows (och linux i jobbet) användare, jag har inget imot Mac:ar eller så, bara så det blivit... däremot har jag använt och gillat iTunes skarpt! bra filtrering, playlists etc
Det jag visste om iPod gjorde mig dock sugen och jag gillade design:en etc

1, Packa upp och känna på den
Cool! sexig! ganska lätt att komma igång att använda.

2, Första synkning...
Öh? oj, vad seg datorn blev (min laptop + USB1.1) ... hmmm lite knöligt i iTunes... kan jag inte bestämma själv nånstans vad som exakt skall ligga på den?
Och "Do not disconnect"... det låter farligt och iTunes är hyffsat seg ibland... anar redan nu att jag kommer att bryta mot det en hel del (vem orkar vänta på ett program som är segt/hänger sig)
Ok, men i viss mån är synkningen ganska smidigt, men det känns lite omständigt ibland.
Varför ser jag ingen progress i iPod:en? typ transfer i % eller vad den gör just nu? har ju ingen aning om det kommer att ta 1 minut eller 1 timme till!! inte användarvänligt i min mening...

3, Dags att ANVÄNDA...
Första eldprovet, en bussresa till Kambodja och tillbaka...
Musik... kanon!!! enkelt att använda lätt att spela, saknar lite bättre översikt dock... man tittar ju iofs inte så mycket på skärmen, men NÄR jag gör det skulle det tex vara intressant att se direkt vilken nästa sång är etc
Podcasts... också kanon, lyssnar en hel del på SR:s radio-podcasts, väldigt trevligt så här på resa!
Video... helt OK kvalitet (testar Valiant, konverterad DVD) hmmm som jag hört så var ju dock batteritiden lite kort... KAN gå att se på två filmer, men då ligger jag nog på gränsen...
Dock, när jag tittar på film så är det ofta intressant att se hur mycket som är kvar? lite knepigt att ta reda på just nu, varför?
Och varför kan man inte justera nivån på bakgrunds-belysningen? skulle nog kunna spara lite batteri...
Sedan, klickhjulet är trevligt många gånger... ljudnivå-justering... kanon! menyer ok... men ibland saknar jag faktiskt 1 eller två knappar till, men så är jag windows-användare också, med 3-knapparsmus och scrollhjul...

4, Första "problemet"...
Ok, tidigare i veckan köpte jag ett PCMCIA-kort med USB2, ganska skönt och hastigheten på synk är bra mycket bättre, dessutom är det otroligt trevligt med USB-minne (som jag använder mycket i jobbet), de går raket-fort nu! (OK, jag vet, min laptop är dum som har 1.1, men den har 1,5 år på nacken...)
Inatt lämnade jag dock iPod:en inkopplad för att synka, ladda och ladda ned en ny film.... i batteri-symbolen lyser blixtsymbolen som bör betyda att den laddar/går på nätström...

I morse, vaknade jag, försökte slå på iPod:en... hmmmm... monokrom batteri-symbol??
Ok, läser på apple att om den är totalt urladdad så kan det hända... men hur hände det? KAN vara så att mitt nya fina USB2-kort kanske inte fungerar bra med USB-ström, men iPod:en hadde ju laddnings-symbolen???
Sagt och gjort... laddar den med extern laddare ett tag och sedan kan jag starta den... och synka den... trodde jag!! Öh, iTunes säger att jag måste reset:a den???
Hmmm... har den raderats för att den laddats ur??? nej, när jag kopplar in den så dyker den upp som extern disk och allt data ser ut att ligga där... vafan, om den nu blivit korrupt, kan inte iTunes reparera den åtminstone??? det är ju skit!! skall jag behöva tömma den och ladda om allt?? tydligen... suck o stön...

Hmmm... i stort sett är jag ganska nöjd med den, men jag har nog fått min känsla av Apple:s kvalitet lite nedtagen på jorden....
SÅ stor skillnad är det i slutändan nog tyvärr inte mellan andra märken (Creative, Archos) mm i termer av kvalitet och användarvänlighet...
Så där blev jag nog lite besviken, hade förväntat mig en lite mer "polerad" upplevelse... i viss mån stämmer det kanske på själva spelaren, men ärligt talat, en mp3/media-spelare är ju rätt värdelös utan PC-kopplingen så den är ju nästan 50% av upplevelsen i slutändan...

Någon annan som har erfarenheter att dela? kanske tips för nya användare?

• Medlem
  • 2006-05-06 07:27

Ett litet tillägg...

Nån som sett detta:

Just nu synkade jag min iPod, iTunes sade "iPod update complete" och på iPod:en står det "Charged"...

När jag kopplar ur iPod:en så är batteriet tok-tomt!!!
Hur i h-e kan det gå till???

• Medlem
  • 2006-05-06 12:16

Om du vil kunna bestämma själv vilken musik du vill ha på iPoden får du gå till Redigera->Inställningar->iPod pch kryssa i "hantera spår och spellistor manuellt", då måste man sedan mata ut iPoden manuellt i windows med knappen nere till höger i aktivitetsfältet (säker borttagning av maskinvara).
Man kan se uppe i vänstra hörnet på iPoden om den "arbetar", det är då två pilar som snurrar runt (på iPod mini iaf, kan hända att det är en annan symbol på iPod G5).
Under filmuppspelning kan man trycka in mittenknappen för att se hur långt filmen är gången.
Angående laddningsproblemet är jag lite osäker, använder man laptop måste man ha nätkabeln i(vilket du gissningsvis har eftersom att du laddade över natten), men det kan kanske också vara så att USB 1.1 inte fungerar lika bra när man ska ladda iPoden. (Jag har ingen erfarenhet av att ladda med laptop så jag bara gissar nu).

Ifall du får något problem med iPoden, att den hänger sig eller buggar, så kan man göra en "soft reset" som är en omstart av iPoden. Du tar och håller inne Menu+mittenknappen(select) i 6-10 sekunder (eller tills äpplet syns) Man förlorar ingen information eller liknande med en sånhär "reset". De flesta problemen med iPod kan lösas med denna enkla knappkombination.

1
Bevaka tråden