Ska jag köpa en iPod video?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej alla glada iPodanvändare!

Jag är en hängiven använadre av iPod..
Mina frågor är de som följer:

Skall jag köpa en iPod video? Hur bra är den? För- och nackdelar?
Jag äger just nu en Photo 60GB.. men jag have fallen in love..
Bara tanken på att när man sitter på entimmeslånga bussfärder till träningar och skola kunna kolla på serier och filmer får mig att vilja hoppa in i en elektronikaffär och inhandla en video 60gb...
Men är det värt det? Alla ägare snälla tyck till!
MVH och tack på förhand Emil Sjöberg

• Medlem
  • 2006-03-12 02:38

Köp !! Du kommer bli hur nöjd som helst !

+ Skarp skärm, skitsnygg design, videofunktion, superb ljud, platt, väldigt lätt, stort utrymme (jag har en 30gigare och det är grovt mycket för en mp3-spelar tycker jag)

- Den enda nackdelen med iPod Video eller i princip med alla iPodar är att dem lätt blir repiga, men det är inget jag stör mej på så det gör inget !

Jag hade väntat och sett hur det blev med den nya ipoden...

Ja köp ingen ipod innan 1 aprill iallafall. Det är ju troligt att om apple lanserar en ny ipod så gör dom det då

OKej tack för alla åsikter..
VAr kan man läsa om den nya iPoden då?
Mvh Emil

Finns lite gamla nyheter på iPod.se´s förstasida om du scrollar ner lite. Annars kan du söka efter iPod AV eller G6 på Google.

• Medlem
  • International user
  • 2006-03-12 13:06

men det är bara rykten, så om du vill veta mes så får du vänta:P

haha okej tackar.. JAg ska kolla up de där..
Jepp man får väl vänta som vanligt..

• Oregistrerad
  • 2006-03-12 17:22
Ursprungligen av Emiiiil:

haha okej tackar.. JAg ska kolla up de där..
Jepp man får väl vänta som vanligt..

Mjae... Det är lite som damen med tvättmaskinen: hon tvättade i bäcken med en sten, men sparade pengar till att köpa en ny tvättmaskin. Varje år åkte hon in till byn och tittade på tvättmaskiner. Men varje år sa försäljaren: "Men om du väntar lite kommer det en ny modell och den är sååå mycket bättre!" Damen dog stenrik. Men utan tvättmaskin....

Jag tror egentligen det handlar om vad man vill ha och när man vill ha det! Visst, hade jag väntat ett år med mitt sportbilsköp hade jag fått 300 hästar istället för 280. Men skillnaden är att jag har haft jäkligt roligt ett år extra i mitt liv. Tiden går än så länge bara åt ett håll.

Ta du och titta på en iPod Video: är det vad du vill ha så skall du handla den! Dessutom börjar det nu komma både tillbehör, know how och coola program till den. En ny kommer att lanseras, när vet vi inte oavsett. Och då kanske den har sina barnsjukdomar. Och den hinner du knappt packa upp innan version 2 lanseras. Och så står det inte länge på förräns....

Jag är supernöjd med min Video-pod (i svart förstås eftersom jag mest kör PC...). Jag var lika nöjd med min förra iPod monokrom trots att iPod Photo kom bara några månader efter jag köpt den.

Det enda jag är lite missnöjd med är att den, precis som alla iPods (?), är lite repkänslig. Men jag har skyddsplast på så det går ändå. Att kolla på ABC-news med bild via podcasting är en höjdare när man är ute och reser (tåg, flyg, hotell mm). Att kolla på långfilmer tror jag inte riktigt på, men TV-serier, nyheter, motormagasin (Top Gear tex) samt musikvideos är helt perfekt. Utbudet bara växer och växer!

• Medlem
  • 2006-03-12 22:13

Jag håller klart med föregående skrivare, men vill bara tillägga att (jag tycker att) enda minuset är batteritiden.
Sedan är ju alla funktioner, användargränssnitt och utsseendet mest en fråga om smak...
Men nog är det som Apple verkligen borde förbättrat; batteritiden, håller ni inte andra med?

Och RobertSt har verkligen en poäng med att du inte ska vänta. Enda anledning till att vänta tills mitten
på april vore kanske att OM apple släpper en ny iPod, att G5:an kanske går ner i pris...
Köp.

/r

Tack så hemskt mycket för alla åsikter!
Jag förstår precis vad du menar RobertSt...
VIsst kan man inte vänta ihjäl sig jag håller helt och hållet med, det får bli att slå till snart..
Men det rod säger verkar ju onekligen väldigt smart.. kommer priset sjunka tror ni? och isf hur mycket ungefär? Någon som har egna erfarenheter av tidigare prissjunkningar?
/Emiil

• Medlem
  • 2006-03-15 22:04

Prissänkningar.
Tja... det brukar handla om 0-5% kanske, typ några hundralappar... svårt att säga.
Det är inte alltid att det kommer en nyare produkt som är avgörande för prissänkningar,
utan oftast är det efterfrågan som avgör. Slutar folk att köpa G5 bara för att G6 släpps, så
måste de ju göra något åt saken...

OKej.. aa men det är ju alltid något..
Och så jäkla bråttom har jag inte, jag klarar mig me 60gb photo ett litet tag till iaf..

• Medlem
  • 2006-03-19 12:31

Många skulle klart vänta å se hur den nya kommer att vara. men sen när du tänker köpa den så hör du att de
kommer lansera en ny i maj, å vilja vänta på den. köp bara den du tycker passar dig. man kan aldrig hinna med teknologin.

Ursprungligen av Oss3:

Många skulle klart vänta å se hur den nya kommer att vara. men sen när du tänker köpa den så hör du att de
kommer lansera en ny i maj, å vilja vänta på den. köp bara den du tycker passar dig. man kan aldrig hinna med teknologin.

Jag tror nog inte att de släpper en i maj.....

Jag skulle nog vänta och se vad som händer 1 April..

• Medlem
  • 2006-03-19 17:02
  • Medlem
  • 2006-04-13 16:49

FireWire

Hej:)

Jag undrar vad man har FireWire till? Vad gör det programet förbättar den ipod video?

Hoppas på svar.

• Oregistrerad
  • 2006-03-19 21:07

Köp den. Jag har en 60 GB video. Du blir mycket nöjd.

tack för det sista inlägget rod!
Där fanns en hel del information at hämta!

kolla på annat

Jag har själv en Video 30gb å jag är jätte nöjd. MEN om jag skulle köpa en idag skulle jag även kolla på creatives nya mp3 med video, lite större än podden men bättre batteri tid och bättre skärm (enligt tidningen M3, själv tycker jag poddens skärm är kniv skarp).

Men ipodden är klart snyggare och det är ju trots allt en ipod, man vet vad man får.

om man intre bryr sig så jätte mkt om märke och utsende storlek så är creatives spelare ett klart allternativ.

hoppas jag bara hjälpte dig med allternativ och inte bara förvirrade dig.

lycka till

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-10 11:35

Sitter också i köpplaner av en ny iPod, dock så har man läst så mycket om att det ligger en ny i Apples pipline och det vore trist att köpa en idag och nästa vecka så kommer det ut en ny.. iPod G5 har trots allt funnits sedan tidig höst 2005, så att det ligger en uppdatering inom kort är nog ganska självklart.

Vi och våra iLands problem..

jag skulle nökt med 30gb, dels för att man inte behöver mer om man inte är en seriös dj eller likande, och om du någonsinn skulle fylla 60gb film så kommer den redan var så gammal då att du vill ha en ny.
Och att du ändå bara kan se på 2-3 timmars film viket fall.
Har 60gb bättre batteri.?

nytt skal till min mini

stämmer

Ja, 60GB har bättre battier. 3h film 20h musik gentemot 2h film och 14h musik.

• Medlem
  • International user
  • 2006-04-13 16:59

firewire är inget program .det är en sorts kontakt som man kopplar iPoden till datorn med funkar bara att ladda ipod G5 med,

skapa egen tråd eller sök nåsta gång

• Medlem
  • 2006-04-13 17:04

tack
okejj tack:)

JAg kan nu meddela alla at jag inhandlat en iPod Video 30 GB...
Jag är oerhört tacksam för alla svar i den här tråden vilket underlättade mitt köp mycket!
Då har jag en liten följdfråga.. *suck* tänker ni.. menmen..
FInns det några bra iPod video converter program som är gratis? Eller skall man inhandla Quicktime Pro? Såhär i början har jag använt mig av något demo program som lämnar efter sig en text rakt över videorutan cilket inte är så himla skojj.. sen tar det år och dar att konvertera med de programet..
fortfarande tacksam för svar!
Mvh Emil Sjöberg

• Medlem
  • International user
  • 2006-04-22 23:37

moviepod är ett bra program
och handbrake är bra om du ska konvertera dvd skivor till ipod

• Oregistrerad
  • 2006-04-23 13:25

Videora är övelägset, det finns massor om det på forumet

Tack så mycket!
NU ska jag inte störa er mer..
Jag tänkte bifoga en liten bild också med hur det hela ser ut nu..
Jag ha nämligen köpt en Mac Mini nu..
BIlden är tagen med mobilen och är inte alls av högsta kvalité men ni ser nog poängen i det hela!

Bevaka tråden