Köpa en Mac Mini? Med Intel?!!

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tja

jag vete katten vart jag ska skriva detta (Alla moderatorer och admins får gärna flytta runt diskussionen men jag visste inte vart jag skulle skriva... men jag vill ha hjälp och många av er på forumet har ju en MAC vill ha lite tips då jag funderar starkt på att byta ut min 2 år gamla P4, 2.8 Ghz, 512 Ram till nya Intel Mac Mini....

Jag vet att jag bör använda sök funktionen men jag vet inte riktigt hur jag ska söka detta här jag vill fråga om.

Nu är det såhär att jag är en gammal trogen PC användare (Gammal och gammal jag är bara 20 år gammal) Och jag funderar på byta upp eller ner ja hur det nu blir (därför jag frågar er här) till en Mac Mini.

Så jag tänkte ge er utmaningen att ge mig lite svar på hurudvida jag ska göra eller ej.
Ska jag behålla min PC och lida med dess brister eller ska jag satsa på att helt å håller ersätta den med en ny Mac Mini med Intel?

Jag är oehört trött på Virus Updateringar, Windows Update, Diskrensningar, Degragmenteringar, Formateringar, Spyware, och alla dessa jobba "Denna produkt är ej kompatipabel med Win Xp" bla bla bla...... alla jäkla varnings meddelanden som kommer upp bara man stoppar in sin jäkla Digitalkamera i datorn.

Så nu tänkte jag ha lite tips från er:

Jag har idag en P4 2.8 Ghz, 512 MB ram minne och 128 MB ATi grafikkort, 120 GB HD

För att göra min behov lite mer tydliga så är de följande:

1. Jag har en dator för att kolla min mejl, surfa och chatta på msn.
2. Ladda ner lite musik och filmer (lagligt dock ) "Säger vi"
3. Ordbehandling.
4. Spela upp musik med iTunes, titta på någon enstaka film då och då man har laddat ner.
5. Koppla in sin iPod (Vilket inte bör ta något minne, för det gör det på en PC tydligen)
6. Eventuellt börja använda de flesta funktioner i iLife 06 såsom iPhoto, videoredigering och dylikt
7. Jag spelar ALDRIG spel på datorn

Min hårddisk är typ fylld till 40% (Ingen stor användare av DC++ precis)
Jag spelar som sagt aldrig, vill bara ha en bra maskin och surfa på som inte går för jäkla söligt.

Nu vill jag veta om det är värt att byta till en Mac Mini från min nuvarande dator?
GIvetvis ska jag behålla min P4:a men det blir syrran eller nån av syskonen som lär ta den.

Men jag är så himla sugen på Apples Macar nu pga dess design, deras operativsystem verkar vara helt underbart, tanken på att man slipper allt vad Spyware och virus heter och att Mac Minin är så liten och snygg plus att den kommunicerar med ens iPod bättre än en PC gör.

Så innan jag beställer vill jag veta för och nackdelar med att byta från PC till MAC (Har dock bara hört positivt reaktioner från de som har bytat till MAC) Men då är det också frågan om vilken Mac man använder.

Har länge funderat på en iBook men nu när Mac Minin har släppts är den ett mer självklart val för en betydligt mindre peng

Har redan en mycket bra 17" TFT från Samsung, tgb och mus så jag behöver ju inte köpa till sådant.

Vad är JAG i behov av om jag skulle köpa en MAC? 1.5 Ghz? Eller den andra på 1.67 eller vad den nu låg på?
512 mb ram ? Eller 1 Gb ram?

60 GB räcker dock för mig (Har en extern på 160 GB för övrigt i hemmet)

Alla svar uppskattas!!!

Med Vänlig Hälsning
Nicolai

Ha en trevlig dag!

• Medlem
  • Torsby
  • 2006-03-01 13:46

Har själv gått i funderingarna om man skulle skaffa en mini som komplement. Till skillnad från dig, anjuna_beats så använder jag min windows-burk till att spela på en hel del, och då försvinner tyvärr alternativet att helt gå över till mac som jag ser det.

Flickvännen har en mac (globen, inte mini), och jag kan bara stämma in i kören av positiva omdömen från andra switchers - os x är helt underbart.

Hårdvarumässigt är det alltid bra med mycket internminne, så om plånboken ska styra lite så tror jag att du ska satsa på 1,5GHz med 1GB ram, 512 känns för lite tycker jag.

Ursprungligen av Spyder:

Har själv gått i funderingarna om man skulle skaffa en mini som komplement. Till skillnad från dig, anjuna_beats så använder jag min windows-burk till att spela på en hel del, och då försvinner tyvärr alternativet att helt gå över till mac som jag ser det.

Flickvännen har en mac (globen, inte mini), och jag kan bara stämma in i kören av positiva omdömen från andra switchers - os x är helt underbart.

Hårdvarumässigt är det alltid bra med mycket internminne, så om plånboken ska styra lite så tror jag att du ska satsa på 1,5GHz med 1GB ram, 512 känns för lite tycker jag.

Så du menar då med tanke på att jag aldrig spelar att Minin är ett självklart val för min del? Om jag nu har uppfattat det rätt så som du förklarade. :rolleyes:

Men 1.5 Ghz räcker? Och ja givetvis ska den ha 1 GB minne !

Tackar för svaren!!

Mvh
Nicolai

• Medlem
  • Torsby
  • 2006-03-01 18:57
Ursprungligen av anjuna_beats:

Så du menar då med tanke på att jag aldrig spelar att Minin är ett självklart val för min del? Om jag nu har uppfattat det rätt så som du förklarade. :rolleyes:

Men 1.5 Ghz räcker? Och ja givetvis ska den ha 1 GB minne !

Jodå, du uppfattade mig rätt. Jag bör dock tillägga att jag inte testat nån mini själv, men vill du höra från nån med riktig erfarenhet av minin så föreslår jag att du kollar på vårt systerforum 99mac, där borde det finnas flera diskussioner om minin.

Om det räcker med 1.5GHz? Det är förstås bättre ju mer kraft du stoppar i datorn, det jag menade var ifall ekonomin satte några begränsningar. I så fall är det bättre att satsa på mer minne och något lägre klockfrekvens på processorn än tvärtom.

Ska jag behålla min PC och lida med dess brister eller ska jag satsa på att helt å håller ersätta den med en ny Mac Mini med Intel?

Ersätt med en mini. Alla program finns, även om alla säger att det inte gör det.

Nu vill jag veta om det är värt att byta till en Mac Mini från min nuvarande dator?

Ja.

GIvetvis ska jag behålla min P4:a men det blir syrran eller nån av syskonen som lär ta den.

Jaså, till vilken mening.

Men jag är så himla sugen på Apples Macar nu pga dess design, deras operativsystem verkar vara helt underbart, tanken på att man slipper allt vad Spyware och virus heter och att Mac Minin är så liten och snygg plus att den kommunicerar med ens iPod bättre än en PC gör.

Jag köpte mac för samma anledning. Mini är väldigt snygg.

Vad är JAG i behov av om jag skulle köpa en MAC? 1.5 Ghz? Eller den andra på 1.67 eller vad den nu låg på?
512 mb ram ? Eller 1 Gb ram?

Jag har 1Ghz mini, 512 mb ram och jag har aldrig haft problem med det. Men att tänka på här, när du är på iPod forumet är om du rippar film. Om du gör det är det bra med en stark processor. Min är lite seg med rippning.

Vad jag har läst av dig i forumen är att du är en skitstövel, du bara bråkar och nedvärderar.
Sluta med det,
speciellt när du får så här fina svar av mig.

Så man behandlar andra blir man behandlad själv.

Ursprungligen av martin_stenmark:

Ersätt med en mini. Alla program finns, även om alla säger att det inte gör det.

Ja.

Jaså, till vilken mening.

Jag köpte mac för samma anledning. Mini är väldigt snygg.

Jag har 1Ghz mini, 512 mb ram och jag har aldrig haft problem med det. Men att tänka på här, när du är på iPod forumet är om du rippar film. Om du gör det är det bra med en stark processor. Min är lite seg med rippning.

Vad jag har läst av dig i forumen är att du är en skitstövel, du bara bråkar och nedvärderar.
Sluta med det,
speciellt när du får så här fina svar av mig.

Så man behandlar andra blir man behandlad själv.

Hmm jag bugar och bockar för de svaren jag har fått av dig Martin_stenmark

Och för att tillägga ber jag så mycket om ursäkt för de besvären jag har åstadkommit dig och andra tidigare i detta forum. Jag råkar bara vara en person som säger vad han tycker och tänker utan att tänka på dess konsekvenser, Men ja jag håller med "En skitstövel" har jag varit mot dig och många andra :rolleyes: Jag erkänner mina misstag dock!

Hoppas dock att det lär bli lugnt mellan oss då jag har bett om ursäkt nyss! Har haft bråk med andra här på forumet tidigare och den ena är Daniels, men han och jag har blivit vänner idag och chattar med varandra på msn i stort sett var dag Så tja.... jag är inte omöjlig.... inte du heller antar jag? och ni alla andra här

Men som sagt i'm sorry!! Won't do it again!!

Tack än en gång för dina kloka svar!!

Du har nog övertalat mig till att köpa en Mac Mini

Jag är i ungefär samma sits som du, anjuna förutom att jag spelar spel ibland på min p4 och funderar på en intel ibook ("behöver" egentligen ingen bärbar...). Jag tvivlar kraftigt på att det är värt att köpa ny dator eftersom den jag har är kraftfullare än den jag tänker köpa (kan ev bli en imac kanske)...

jao men eftersomjag int espelar bör den vara mer än duglig för min del liksom? om man förutsätter att den har 1 GB ram

Om du nu köper en mac mini tycker jag att du skall ta den Dyrare Processorn.. tror du får ut mer av macen då..

Fattar inte riktigt det här.. I USA kostar den dyra Mac mini 799 $ och valutan ligger väll på under 7.50 kr / $
799$ x 7.50 kr = 5999 kr Så den borde kosta runt 6000 kr i Sverige.. men NEJ... Den kostar visst 8500 kr

BARA JAG SOM TYCKER DET ÄR JÄVLIGT DÅLIGT.. 2500kr mer i SVERIGE?? lol det är nästan komiskt den borde i alla fall inte kosta mer än 7500kr

Ursprungligen av allebaggen:

Fattar inte riktigt det här.. I USA kostar den dyra Mac mini 799 $ och valutan ligger väll på under 7.50 kr / $
799$ x 7.50 kr = 5999 kr Så den borde kosta runt 6000 kr i Sverige.. men NEJ... Den kostar visst 8500 kr

BARA JAG SOM TYCKER DET ÄR JÄVLIGT DÅLIGT.. 2500kr mer i SVERIGE?? lol det är nästan komiskt den borde i alla fall inte kosta mer än 7500kr

well om du kollar på alla tekniska pryllar så är priserna lägre i USA
så mac är inget undantag. finns många anledningar skulle gissa att vissa är att de produceras i USa, så mindre händer på vägen mellan tillverkning och kund.

men helt ärligt vet jag inte exakt varför det är som det är men tyvärr gäller det nästan samtliga teknik produkter apple eller inte.

senn finns det juh skatter och sådant som påvärkar, så om du importerar en så kan du åka på tullavgifter så det är mycket som står utanför företagens befogenheter somn spelar in

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-01 17:41
Ursprungligen av allebaggen:

En dollar kostar faktiskt runt 7.90. Sedan tillkommer svensk moms. Så 799 * 7.90 * 1.25 = 7,890. Så det det blir ca 600:- mer som den kostar i Sverige.

• Medlem
  • Torsby
  • 2006-03-01 18:58

Som svar på mitt föregående inlägg kan jag iofs säga att det ju är enklare (och billigare) att uppgradera minne i efterhand än att uppgradera processorn... Hm, det blev ett svårt val, och jag lyckades nog inte råda dig till nåt, hehe!

tja du!! Jag är lite osäker, jag var och testade Mac Minin idag på Apple Store i Malmö....

Jag är inte riktigt nöjd, min kompis blev förtjust men njäe, jag förstod inte något utav operativsystemet, allting var så himla komplicerat, vissa saker som är jättebra men vissa saker är helt obegripligt

Men jag tror att datorn är perfekt för den som bara surfar och dylikt och ska uppgradera sig från sin gamla EMac osv... Men eftersom jag redan sitter på en mkt bra PC och sen går neråt till nåt "mindre kraftfullare" kanske inte är så smart? Jag tror nog att jag väntar ändå, för innerst inne vill jag ha en iMac 17" och köper jag den vet jag om att jag får en riktigt bra dator utan tvekan.

Varför jag är så pass inne idag på en Mac Mini är pga att jag vill ha en ny dator (och vi behöver en till dator hemma i huset plus att ja jag e svin trött på PC o alla problem..) och det är det enda jag har råd att köpa just nu (i den prisklassen då) 7000-8000 kr mer har jag inte för tillfället, trots allt en fattig student.

Och jag tycker att Minin är dyr ändå, för det lilla den har är den för dyr, jag kan få en riktigt bra Intel Celeron 2.6 ghz (Minst) dator med XP, 512 ram minne och 160 GB HD inklusive en 17" TFT för mindre än 6000 kr helt ny och då komplett paket... (Jo det kan man) Men å andra sidan är inte Celeron nåt att hurra för direkt, men det duger absolut också för att bara surfa med.

Men jag tackar för alla svar. men jag väntar nog tills jag har råd med att köpa en iMac tror det är ett mycket bättre val? Inte sant!

tja du!! Jag är lite osäker, jag var och testade Mac Minin idag på Apple Store i Malmö....

[...]
Varför jag är så pass inne idag på en Mac Mini är pga att jag vill ha en ny dator (och vi behöver en till dator hemma i huset plus att ja jag e svin trött på PC o alla problem..) och det är det enda jag har råd att köpa just nu (i den prisklassen då) 7000-8000 kr mer har jag inte för tillfället, trots allt en fattig student.

Och jag tycker att Minin är dyr ändå, för det lilla den har är den för dyr, jag kan få en riktigt bra Intel Celeron 2.6 ghz (Minst) dator med XP, 512 ram minne och 160 GB HD inklusive en 17" TFT för mindre än 6000 kr helt ny och då komplett paket... (Jo det kan man) Men å andra sidan är inte Celeron nåt att hurra för direkt, men det duger absolut också för att bara surfa med.

Ja, jag köpte min PC för ~7000 och då fick jag P4 2,93 Ghz, 1024mb ram, 160 gb och NVIDIA GeForce 6200 256mb. Ändå är jag så sugen på att byta ut den mot en Mac Mini. Om det inte vore för att jag spelar...:(

jag lovar, du behöver inte oroa dig för att du inte ska trivas med operativsystemet. Det är självklart att första gången man använder det känns det konstigt men efter ett tag känner du dig mer hemma där än du nånsin gjort i xp.

Det finns ett program som heter Virtual Pc.. Så då kan man spela spel som funkar på windows - Tror jag O.o

Ursprungligen av MacAeger:

Det finns ett program som heter Virtual Pc.. Så då kan man spela spel som funkar på windows - Tror jag O.o

Glöm det. Förutom urusla prestanda så stöds inte DirectX under VPC. Och det är ett grundkrav för de flesta moderna spel.

1
Bevaka tråden