Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska man skaffa Airport?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-03-25 17:56

Jag undrar hur ni som använder Airport upplever det. Är det värt pengarna och fungerar det stabilt? Jag sitter nämligen här med min nya PowerBook 12" och vill gärna surfa trådlöst. Men jag undrar lite över räckvidden och om man tex kan koppla in basstationen på nedervåningen och sedan surfa obehindrat från övervåningen. Jag bor i villa nämligen och jag har första uttaget för mitt ADSL på nedervåningen men mitt rum råkar befinna sig på övervåningen. Fungerar detta, tro? Får jag positiva svar så ränner jag förmodligen iväg redan i morgon och införskaffar ett stycke AirportExtreme med kort.

Allt är ju relativt. Har du en normalstor villa lär det nog inte vara några problem. Försök i så fall att sätta basstationen så nära taket på bottenvåningen så ska signalerna säkerligen nå upp till en eventuell tredje våning och ändå klara sig ner i källaren. Behöver jag lägga till att placeringen även bör vara någorlunda mitt i huset också?
Skulle du ändå få taskig mottagning så finns det externa antenner, och om jag inte missminner mig så har den nya basstationen även ett synligt uttag för antenn (de gamla modellerna har uttag, men innanför skalet vilket betyder håltagning).

Jag tror nästan jag kan lova att du kommer att bli beroende av trådlöst när du väl börjat. Jag skaffade ett AirPort-kort till min iBook och en wlan-router i slutet av 2001 och har inte ångrat det en endaste sekund.

Jag bor i en lägenhet och här har jag då täckning överallt, men även om du skulle ha problem någonstans i ett avlägset hörn av din lägenhet så tror jag fortfarande att du kommer att gilla trådlöst skarpt!

  • Medlem
  • 2003-03-27 10:47

Du kommer att älska AirPort.
Jag köpte en AirPort Extreme basstation för några veckor sedan efter det senaste tillskottet i Mac-familjen, en PB 12".
Nu kan jag jobba ostört med mena grejer från min PB Pismo medan tjejen har sin PB 12".
Det är sååå bekvämt och täckningen är kanon i hela lägenheten (ca 12m mellan mest avlägsen punkt och basstationen).

Mitt råd: köp.

99mac's testlabb låter i dagarna en person som alltid varit uppkopplad via en fast nätverkskabel prova och utvärdera nya Airport Extreme under några dagar.

Testet kommer i testlabbet inom kort! Håll utkik.

/M

  • Oregistrerad
  • 2003-03-27 21:30

That settles it then... jag fixar Airport så fort mitt ADSL-modem kommer tillbaka från lagning.

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-03-27 21:53

Att kommunicera trådlöst hemma är helt underbart. Jag datar i soffan, sängen och köket. Jag tar till och med mig datorn till mina grannar när vi har styrelsemöte för att sedan spara mina anteckningar på min server. Eller bara göra en utskrift som ligger utskriven och klar när jag kommer ner.

Lyx som människan aldrig skulle kunna vara lycklig utan. Så är det bara.

Med andra ord: KÖP!

D-link säljer en airport extreme för 1500 kronor inklusive. Här finns den hos JME data

  • Medlem
  • 2003-03-28 14:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
D-link säljer en airport extreme för 1500 kronor inklusive. Här finns den hos JME data

Det är väl knappast en AirPort Extreme! Det är en D-Link med samma standard (54 Mbps, 802.11g).

  • Medlem
  • 2003-03-28 14:42

För vilken av nedanstående prylar är du beredd att betala 500-600 kr. extra?

AirPort Extreme eller D-Link?

  • Oregistrerad
  • 2003-03-28 15:29

Jag bor i en gammal villa med en rejäl murstock i mitten av huset. Jag kör en D-link 713p som står på övervåningen. Signalen från D-linken passerar rakt igenom muren utan problem, men i källaren på andra sidan om skorstenen tappar jag all signal. Detta pga vinkeln som gör att signalen måste passera flera meter tegel på sin väg till tiBooken. D-linkarna har i alla fall 2 st vridbara externa antenner och möjlighet att ansluta fristående bättre antenner. Det värdesätter i alla fall jag mer än design...

Citat:

Skrevs ursprungligen av 3OPAH
Det är väl knappast en AirPort Extreme! Det är en D-Link med samma standard (54 Mbps, 802.11g).

För mig är 802.11g lika med Airport Extreme... Vet inte vad dlink kallar sin men det påminner om apples namn typ airplus.

Hämtade just min 614+ nere på JME - verkar vara grymt bra räckvidd (har tibook) och förutom att den är en tusenlapp billigare än apples har den fyra fysiska portar som kommer att komma väl till användning nu när jag skall dela bredbandet med grannarna meddelst sladd genom fönstren

  • Medlem
  • 2003-03-28 23:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
För mig är 802.11g lika med Airport Extreme... Vet inte vad dlink kallar sin men det påminner om apples namn typ airplus.

Hämtade just min 614+ nere på JME - verkar vara grymt bra räckvidd (har tibook) och förutom att den är en tusenlapp billigare än apples har den fyra fysiska portar som kommer att komma väl till användning nu när jag skall dela bredbandet med grannarna meddelst sladd genom fönstren

Och du har också skrivardelning på den, ...eller ?

1
Bevaka tråden