Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp min farfar!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min farfar har en performa 6400 som inte vill vara med i leken längre. Ibland går den att starta ibland inte....startfrekvensen minskar dock hela tiden!

Problemet uppträder då skrivbordet skall monteras. Datorn fryser just efter att den monterat hårddisken, ibland kommer ett felmeddelande upp om att den inte kan läsa diskettenheten å frågar om jag vill formatera den. Problemet är att det inte finns någon diskett i datorn!

Jag har sedan tidigare ominstallerat datorn för en dryg månad sedan och komtrollerade då hela hårdisken mha först skivkontroll = inga fel. Sedan även det mer avancerade verktyget (skivverktyg?) och kontrollerade alla bitar på hårdisken, programmet upptäcker då fel som inte kan åtgärdas.

Nu borde jag sagt byt dator eller hårddisk. Men han vill inte lägga ut mer pengar på den egentligen. Vad jag gjorde nu var istället att installera om systemet i alla fall eftersom att det gick att formatera hårddisken. Datorn fungerade sedan bra tills för en vecka sedan då ovanstående problem uppträder.

Frågan e då, kan man vara helt säker på att det är hårdisken som e kajko eller kan det vara nått annat? Vilken hårdisk sitter i denna dator, vad kostar en ny (han behöver bara 1 gig)? Är det bättre att köpa en nyare beg? Finns det något bättre skivverktygsprogran som kan användas så att jag kan konstatera vart den dåliga sektorn är, partitionera disken å inte använda den partitionen med den dåliga sektorn?

Ps. han använder enbart datorn till betala räkningar, surfa lite å mejla.

Tack för hjälpen!
/Barnbarn Emil som fick honom att köpa datorn.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2003-03-25 18:27

Hej

Det verkar som om det är din disk som är på väg att dö.

Det är IDE diskar i 6400:an så det borde gå att hitta en billig begagnad. Den har även ett externt SCSI interface så en extern SCSI disk går också bra, dock blir det nog dyrare. Är du händig och kan fixa lite så går det troligen att pula in en SCSI disk internt också, men det kräver lite kablar och kunskap.

/Göran

  • Medlem
  • 2003-03-25 22:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av gpd
Hej

Det verkar som om det är din disk som är på väg att dö.

Det är IDE diskar i 6400:an så det borde gå att hitta en billig begagnad. Den har även ett externt SCSI interface så en extern SCSI disk går också bra, dock blir det nog dyrare. Är du händig och kan fixa lite så går det troligen att pula in en SCSI disk internt också, men det kräver lite kablar och kunskap.

/Göran

I den daorn så kan du både ha en IDE hårdisk och en SCSI. CD-spelaren har SCSI anslutning och i facket ovanför så finns det fördragna kablar för att koppla in en ytterligare SCSI enhet.

Tck för svaret, då återstår det bara att köpa in en ny eller beg disk.

Frågan e bara om det inte egentligen är mer prisvärt att köpa en ny 20 gig för ca 700 än en 5 gigare för 500 som de flesta verkar vilja ha....

Passar en ny IDE disk ata/100 i en 6400?

  • Medlem
  • 2003-03-26 13:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av Emil Björklund
Tck för svaret, då återstår det bara att köpa in en ny eller beg disk.

Frågan e bara om det inte egentligen är mer prisvärt att köpa en ny 20 gig för ca 700 än en 5 gigare för 500 som de flesta verkar vilja ha....

Passar en ny IDE disk ata/100 i en 6400?

Jag kör en 30gigs ATA/66 och en gammal 1,2gigs SCSI i min 6400, så det ska nog gå bra med en ATA/100 disk eftersom att de är bakåtkompatibla.

Vilka märken av hårdiskar funkar bra med mac då? Jag köpte en gång en SCSI hårdisk som inte gick att formatera med skivverktyg, e det bara apples hårdiskar som går att formatera med det programmet? Men apple köper väl hårddiskar av någon leverantör, vilken?

Alternativt vilket program behöver jag för att kunna formatera en startskiva?

Denna borde väl funka bra: (det lär väl inte spela nån roll om jag har en 5400-varvare eller en 7200-varvare i en 6400 med ATA-33 inteface eller?)

http://se.pricerunner.com/computing/storage/harddrives/117929/details

/Emil

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2003-03-27 10:28

Det går med både 5400 och 7200 rpm diskar i din farfas 6400. I allmänhet kan man säga att 7200 har bättre prestanda, men också låter mer och genererar mer värme. Värmen är knappast något problem i denna maskin, ljudnivån kan kanske vara värd att beakta. Dock brukar Mac:arnas fläktar vara rätt ljudliga, jag kommertyvärr inte ihåg hur 6400:an låter trots att jag har en i garderoben, så det kanske inte heller än något problem. I så fall skulle jag satsa på en 7200 disk, prisskillnaden är liten.

Samsungs diskar är tyvärr kända för dåliga prestanda, Maxtor eller Seagate är nog ett bättre alternativ för en liten slant extra.

Det finns betydligt fler 7200 rpm diskar att välja på. En del har haft problem med IBM, dock har de fungerat väl för mig. Andra fabrikat är Seagate, Maxtor och Western Digital.

Titta hos dustin för flera alternativ

Dustin

/Göran

  • Medlem
  • 2003-03-27 11:01

Köpe en IDE-disk. SCSI diskar finns at få tag i men dom är onödigt dyra. Det är en IDE-hårddisk som sitter i standard. Du kommer åt den genom att ta bort luckan på framsidan av datorn. Hårddisken står på högkant och man kan lätt dra ut den.

Vilken IDE-disk jag väljer torde inte vara något problem om jag förstår det rätt....det e ju bra!

En fråga återstår, kan jag formatera alla diskar med skivverktyg, eller behöver jag ett annat program, vilket?

/Emil

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2003-03-27 11:15

Xedoz har rätt, IDE diskar ( som du nog redan har fattat ) är ditt alternativ.

Jag upptäckte att jag nog inte hade läst ditt senaste inlägg ordentligt Emil.

Jag har inte stött på någon IDE disk som inte gått att formattera med skivverktyget hittils även om jag inte kan svära mig fri från att det kan finnas undantag.

När det gäller SCSI diskar så blev det bättre med nyare versioner av MacOS, jag tror inte jag har haft problem med det heller efter 7.6.1. Det hänget ihop med Apples sätt att hantera SCSI på, en egen drivrutin för varje disk, en kvarleva från gamla tider.

/Göran

1
Bevaka tråden