Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Test av Apple iPod Radio Remote

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-15 10:17

Apple iPod Radio Remote

Jag beställde de här så fort Apple.se fungerade igen efter keynoten. Det tog inte många dagar innan UPS plingade på dörren med paketet i handen. (När jag beställde så var leveranstiden från apple.se 2-3 dagar)
Som vanligt närdet gäller Apple så kommer produkten snyggt paketerad.
Apple iPod Radio Remote passar till iPod Nano och iPod Video (G5), men kräver att man har uppdaterat mjukvaran med Apple iPod Updater till minst 1.1.

Det som du får med är, fjärrkontrollen med dockkontakt, ett par Apple original hörlurar med kortare sladd, två fluffiga skydd till lurarna samt en manual.

Fjärrkontrollens knappar ser ut som Apple har slaktat en iPod Shuffle och satt det den. Den blanka/silvriga ytan från de gamla fjärrkontrollerna är borta. Apple iPod Radio Remote har alltså en ring av knappar med en cirkelknapp i mitten (Play/Pause), höger/vänster är frammåt/bakåt och upp/ner är volymen/upp/ner. Precis som Shufflen.

På baksidan är det en väl tilltagen klämma för att sätta fast den i tex skjortan. På ovansidan sitter en vanlig hörlursutgång. Fjärren väger endast 15,7g enligt Apple.

Den kopplas till dockkontaken i botten av iPoden. Själva kontakten är mycket slimmad jämfört med tex USB-kabelns kontakt (Apples original) och sitter säkert och tar inte stor plats.
På bilden är det mina Sony EX71 hörlurar, inte de som ingår från Apple.

Så fort man kopplar in Radio Remote så kommer menyvalet “Radio” upp i huvudmenyn. Radiofunktionen är väldigt lättanvänd. Håller man in framåt/bakåt autsöker den frekvenser och eftersom den har stöd för RDS så kommer även stationens namn upp under frekvensen. För att bläddra fritt klickar man 1 gång på mittenknappen så kommer hela FM-bandet upp som en skala, därefter så drar man på klickhjulet för att steg upp eller ner i 0.1Mhz steg.
När man hittat en station så kan spara den bland sina favoriter genom att hålla in mittenknappen. Sedan bläddrar man genom sina favoriter geonom att bara trycka på frammåt eller bakåt. När man väl fått in en frekvens så kan man gå tillbaka till huvudmenyn och använda resten av iPod till att tex spela.
Då det är väldigt svårt att “mäta” hur bra motagningen är så kan jag närmast jämföra med nyare SonyEricsson mobiltelefoner som har inbyggd radio via handsfreesladden. Med en hörlur i varje öra så får jag säga att de är ungefär lika bra/dålig mottagning i båda (SonyEricsson K750i).

Det enda som drar ner betyget är det nästan hutlösa priset, 495 kr! Visst man får med ett par nya hörlurar också, men jag hade hellre sett att de såldes var för sig till ett lägre pris.

Pris: 495 kr
Sammanfattning

bra funktion
enkel
snygg
kvalité

priset

Betyg:

3/5

Cool! Fast jag trodde inte den skulle bli så dyr.
Jag vill ju ha radio i min nano, men ska jag verkligen pröjsa 500:- för det.

500kr låter väääälldigt dåligt..
Vill gärna också ha en radio i min ipod!
Men jag har också nyss köpt en Sonyericsson W550i vilken har inbygd radio..
Så mitt val är enkelt.. ingen Apple remote med radio för mig då jag har min telefon!
(som man förövrig kan ha vilka hörlurar man vill till )

Ursprungligen av patrikbrann:

(som man förövrig kan ha vilka hörlurar man vill till )

Det kan man väl ha på denna oxå, eller?

Ska lungt ha den!!! för eller senare.

Jag med, LÄTT! Vill ha en remote, å kan man få en med radio så varför inte. Men jag vill helst inte ha en massa buggar då man måste uppgradera mjukvaran... Ska följa mjukvarutrådarna hårt...

Jag tycker inte priset är så farligt egentligen. Den förra fjärrkontrollen kostade ju 375 kr, så för 120 kr extra får man en smidigare fjärrkontroll som dessutom har radio. Klart värt 120 kr.

Köper man en liten brabärbar radio idag så kostar de ofta i stil med 500-700 kr.

Det skulle vara kul att höra lite hur bra RDS-delen fungerar. I iLounge recension står det att den är lite buggig ibland.

En nackdel som jag tycker är värd att nämnas är att Radio Remote inte klarar av att spela in radioprogram till iPoden. *Det* hade varit en mycket vettig funktion.

Detta är ett givet köp!

Till siutet av januari trillar en beställning in

  • Medlem
  • 2006-01-15 19:13

Jag tycker att det är svindyrt med 500kr för radio till Nanon... När man köper den kostar den ändå 2500:- (4GB) och man tycker egentligen att Radio skall ingå, så 3000:- för Nano 4GB med radio... Löjligt dyrt med 500... Men vi får väl se om det trillar in någon beställning, troligen inte för mina egna pengar iaf...

  • Medlem
  • 2006-01-15 19:24
Ursprungligen av Adrian B:

Jag tycker inte priset är så farligt egentligen. Den förra fjärrkontrollen kostade ju 375 kr, så för 120 kr extra får man en smidigare fjärrkontroll som dessutom har radio. Klart värt 120 kr.

Köper man en liten brabärbar radio idag så kostar de ofta i stil med 500-700 kr.

Det skulle vara kul att höra lite hur bra RDS-delen fungerar. I iLounge recension står det att den är lite buggig ibland.

En nackdel som jag tycker är värd att nämnas är att Radio Remote inte klarar av att spela in radioprogram till iPoden. *Det* hade varit en mycket vettig funktion.

Håller absolut med om att inspelning av radioprogram hade varit en vettig funktion. Funderade starkt på hur viktig radiodelen var innan jag köpte min (gamla, hehe..) iPod Photo. Men det blev ändå en iPod till slut och jag är absolut nöjd.;) Men tilI nästa generation som vi hoppas får inbyggd radio vore det bra med en sådan funktion, som t.ex. skulle kunna programmeras för att spela in vissa radioprogram vid vissa tider, etc...:cool:

EDIT: Men som vanligt så är det väl någon europisk el. svensk paragraf i lagen som motsäger det där. Så risken finns att det av rent juridiska skäl inte kommer att komma en sådan funktion. Nä, nu blir det nog ett mail till Pagrotsky också... DAB-radio i podden hade varit RIKTIGT coolt... där kan man nog snacka möjligheter....

ska köpa en idag kanske när min mamma kommer då ska hon köra mej till macforum då ska jag köpa en!!!.:D

Idag ringde jag macforum dom sa att dom inte hade om först om 2-tre veckor dom sa att dom hade beställt från apple.Men kan man fåtag i den nu utan att vänta i verkor?? vill ha den nu jag börjar bli desperrat!!.

applestore brukar vara snabba, om du nu vill beställa där...

jag kollade där stod det att det skulle ta 3 verkor och man måste också betala frakt och sånt finns det inte typ tekninkmagasinet eller onoff har inte dom den???.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-22 11:00

det kommer antagligen ta mycket längre tid innan onoff eller teknikmagasinet får dem än om du beställer på apple.se

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-02-15 11:31

Line in

Nu när man kan ha radio fattas bara Line In tills jag köper en iPod!

Jag tycker att den är snygg men den gamla är mycket snyggare precis som de äldre iPodarna är snyggare än den nya, mycket bättre balans mellan storlek på hjul och skärm!

  • Medlem
  • 2006-01-30 22:02

är det någon som vet vart man kan få tag på iPod Radio Remote snabbast?
Det verkar vara slut/ta extremt långt tid på de ställen jag har kollat.
got to have it!

Är den slut på apple.com oxå?

  • Medlem
  • 2006-01-30 22:46
Citat:

Skickas vanligen:
3 veckor

står det... jag tolkar det som ett vanligt "inte i lager, väntar på leverans"

  • Oregistrerad
  • 2006-02-09 10:23

Ville ha remote funktionen så jag beställde "radioremoten" och har använt den några dar nu. Som fjärr funkar den perfekt tycker jag. Precis lagom med funktioner och sitter snyggt på någon tygflik i kläderna. Storleken hos iPod gör, tycker jag, att man gärna stoppar undan den i någon lämplig ficka och då är det klockrent med en bra fjärr. Radion har jag inte testat så mycket med det grafiska gränssnittet är såå snyggt.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-16 20:28

håller med,, den nya ser lite mesig ut med en stor skärm och ett litet klick hjul.
den första är snyggast. lite stor kanske.

En liten fråga till er som skaffat den nya fjärren: Blir ljudet lägre med fjärren?
Jag läste nämligen ett inlägg på iLounges forum där en kille tyckte att ljudet blev avsevärt lägre när han använde den nya fjärren. Så man undrar ju om han har rätt eller om han inbillar sig. Vore trist om ljudet blev lägre, vill ju inte känna att man får ha på högsta men det knappt räcker.

  • Medlem
  • 2006-02-23 11:59

Polisradio (System-70) i iPodden?

Hej Alla!

Kollar på specifikationerna för FM-radio remoten och där står att man kan använda den för japansk stndard (76-90 Mhz) vilket i teorin innebär att radiomottagaren täcker polisens S-70 frekvenser för radiotrafik, och även ambulans/räddningstjänst där S-70 används vilket är utanför storstadsregionerna.
Någon som testat?

/Andreas

  • Oregistrerad
  • 2006-02-28 11:35

Hej

Köpte en Ipod Radio remote igår och ärligt talat är det den sämsta radiomottagare jag någonsin använt i hela mitt liv! Inte en station kommer in med skarpt ljud under en längre tid (jag bor i centrala stockholm) det knastrar titt som tätt, jag har alla inställningar korrekt inställda.... Om ni köper denna produkt för att få radiofunktionalitet för er Ipod avråder jag er....är verkligen missnöjd överväger att lämna tillbaka den.
Om ni vill ha en radio rekommenderar jag er att köpa en billig radiomottagare på t ex Teknikmagasinet det blir betydligt billigare men framförallt bättre .

Förvånad över att ett företag som Apple, som har ett gott ryckte gällande funktionalitet, kan släppa ifrån sig en sådan pass dålig produkt, Priset behöver jag inte nämna,det talar för sig själv....

Ha det!

Ursprungligen av mima:

Hej

Köpte en Ipod Radio remote igår och ärligt talat är det den sämsta radiomottagare jag någonsin använt i hela mitt liv! Inte en station kommer in med skarpt ljud under en längre tid (jag bor i centrala stockholm) det knastrar titt som tätt, jag har alla inställningar korrekt inställda.... Om ni köper denna produkt för att få radiofunktionalitet för er Ipod avråder jag er....är verkligen missnöjd överväger att lämna tillbaka den.
Om ni vill ha en radio rekommenderar jag er att köpa en billig radiomottagare på t ex Teknikmagasinet det blir betydligt billigare men framförallt bättre .

Förvånad över att ett företag som Apple, som har ett gott ryckte gällande funktionalitet, kan släppa ifrån sig en sådan pass dålig produkt, Priset behöver jag inte nämna,det talar för sig själv....

Ha det!

Jag är böjd att hålla med dig, lyssnar framförallt på P3 och P1. Radion "tappar" stationerna ideligen med korta intervaller av brus som följd. Detta händer bara när jag rör på mig står jag stilla håller den kanalerna fint men då faller ju en stor del av konceptet med bärbar musik/radio.

Är väldigt besviken och visste jag då det jag vet nu skulle jag inte köpt den.

  • Medlem
  • 2006-02-28 16:45

vad synd att jag precis beställt och att den är på väg... fast man kan ju skicka tillbaks innan man öppnar det...
Å andra sidan är det själva kontrollfunktionen jag vill ha. Radio är liksom bara bonus.

Bra med negativ kritik också, så inte fler blir besvikna som förväntat sig 100% funktionalitet.

Ursprungligen av rod:

vad synd att jag precis beställt och att den är på väg... fast man kan ju skicka tillbaks innan man öppnar det...
Å andra sidan är det själva kontrollfunktionen jag vill ha. Radio är liksom bara bonus.

Bra med negativ kritik också, så inte fler blir besvikna som förväntat sig 100% funktionalitet.

Att den skulle fungera 100% hade jag naturligtvis inte väntat mig men att mottagningen fungerar så pass dåligt som den gör även under bra mottagningsförhållanden känns riktigt uselt. Jag menar man köper en en radio för att lyssna på radio inte på ständiga störningar i form av brus.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-01 09:23
Ursprungligen av Pellib:

Att den skulle fungera 100% hade jag naturligtvis inte väntat mig men att mottagningen fungerar så pass dåligt som den gör även under bra mottagningsförhållanden känns riktigt uselt. Jag menar man köper en en radio för att lyssna på radio inte på ständiga störningar i form av brus.

Håller med...

Vet ngn hur man kontaktar Apple? De verkar inte bara ha världens sämsta radiomottagare utan likaså världens sämsta kundsupport. Jag vill inte snacka med ngn återförsäljare utan med ansvariga/utvecklare. Om jag vore en som jobbar på Apple och verkligen hade testat denna produkt hade jag aldrig i hela mitt liv släppt ut den på marknaden, den är så dålig att det är pinsamt. Kanske är dags att kontakta KO

Ursprungligen av mima:

Håller med...

Vet ngn hur man kontaktar Apple? De verkar inte bara ha världens sämsta radiomottagare utan likaså världens sämsta kundsupport. Jag vill inte snacka med ngn återförsäljare utan med ansvariga/utvecklare. Om jag vore en som jobbar på Apple och verkligen hade testat denna produkt hade jag aldrig i hela mitt liv släppt ut den på marknaden, den är så dålig att det är pinsamt. Kanske är dags att kontakta KO

Alternativ för teknisk assistans
Om du vill ha teknisk assistans per telefon ringer du 0771 199 519. Assistansen är öppen måndag-fredag klockan 8.00-19.45 och lördagar 10.00-17.45. Under den 90 dagar långa perioden med kostnadsfri assistans för din produkt behöver du inte betala för assistansen. Samma sak gäller om produkten omfattas av AppleCare Protection Plan. I annat fall kan du köpa assistans från 459 kronor per förfrågan.

Sitter i telefonkö för att tala med dem nu.

Bevaka tråden