Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Avatars

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vill uppmana alla medlemmar att skapa snygga och coola avatars som vi kan använda här på 99mac.com. Alla fräscha avatars lägger vi upp så att dom blir valbara i medlemsinställningarna.

Krav: 64x64 pixlar - gärna .GIF format så att filstorleken blir liten.

PS. Använd gärna vår nya funktion "bifoga fil" för att bifoga era bidrag!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-24 19:17

filstorleken

Frågan är om det skulle gå att höja till 6500bytes istället?
Tycker mig märka flertalet avatars som lägger sig på 5500-6500bytes ?

Tyvärr även min egna som placerar sig på ca 5400bytes.
Den är sparad som .gif och är 64x64 pixlar samt svart-vit.

Vi kan höja om det behövs. Men hur gör du en .GIF som blir så stor? Titta på min avatar - den är ju inte mer än 2.2kb?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-24 19:58

Jag har prövat ett antal ggr utan att lyckas att ladda upp ngt. Vad krävs förutom det som stått innan för att det ska gå?

Ava

Jag har har försökt lägga in en ny Avatar genom att posta en direkt, det verkar inte funka, trots att jag gjort som du säger, Martin.:confused:

Re: Avatars

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Björnström
Alla fräscha avatars lägger vi upp så att dom blir valbara i medlemsinställningarna.

Om man inte vill att ens avatar ska vara allmänt tillgänglig då? Måste man säga till det i så fall?

Igen:

Bilden du försöker ladda upp är för stor. Största tillåtna storleken är 5000 bytes.

Kom igen, senaste försöket gjorde jag med en 1200 bytes stor .png fil.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
Igen:

Bilden du försöker ladda upp är för stor. Största tillåtna storleken är 5000 bytes.

Kom igen, senaste försöket gjorde jag med en 1200 bytes stor .png fil.

Kanske måste vara en gif?

Jag misslyckades också med att ladda upp avatar vid första försöket. Vid andra försöket så såg jag att man måste svara på frågan "använd egen avatar". Det räckte inte att bara gå till botten av sidan och peka på en bild och sen klicka ladda upp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-25 15:31

Riktigt som Anders skriver att man missade knappen ovanför. Nu testade jag med Camino, då gick det smidigt! Kanske var mina tidigare försök med för stora bilder? Denna är på 4k.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-25 16:16

Men, det finns ju inte längre någon funktion för att länka en avatar!

Båda sätten att välja bild i profilen laddar ju upp bilden!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
Men, det finns ju inte längre någon funktion för att länka en avatar!

Båda sätten att välja bild i profilen laddar ju upp bilden!

Hur menar du? Du kan ju välja att peka på en url.

Jag är helt oduglig när det gäller sånt här: Hur tusan får jag en bild att bli bara 4k stor? Jag har en stor PS-bild, skalar ner till 64x64 pixlar och sparar som gif.Den vill inte bli mindre än 64k. Har även provat med andra bilder, både foton och illustrationer, små och stora. Jag lyckas inte alls, verkar det som.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mattias A
Jag är helt oduglig när det gäller sånt här: Hur tusan får jag en bild att bli bara 4k stor? Jag har en stor PS-bild, skalar ner till 64x64 pixlar och sparar som gif.Den vill inte bli mindre än 64k. Har även provat med andra bilder, både foton och illustrationer, små och stora. Jag lyckas inte alls, verkar det som.

Du ska inte använda vanliga Spara utan du väljer Spara för webb. I den följande dialogrutan kan du sen trimma bilden. Du kan till och med säga gör en bild på 4 k så ställer reglagen in sig själv.

Ah, så gjorde man ju, funkade perfekt. Tack för hjälpen, Anders.

  • Medlem
  • 2003-03-25 20:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Hur menar du? Du kan ju välja att peka på en url.

Jag hade liknande problem. Vilket av alternativen jag än valde laddade upp från min burk. Så så fick det bli. När jag pekade på en url fick jag meddelandet att filen var för stor.

En av anledningarna till att bilder kan bli så stora beror på att en del program lägger till förhandsvisningsbild och ikoner i resursdelen av bilden. Om man ftp:ar en sådan bild till en webbserver så skalas dock resursdelen bort och kvar är bara själva bilden.

Det blev en trevlig liten photoshop-utbildning integrerad med avatar-projektet! Den som har avatar vet hur man skapar .GIF för internet!

Enorma avatars är ett problem och många forum har funktionen avslagen. Så här kan det se ut på ett forum där många saknar datorvana:

Enorma avatars på 402m.com

(folk hade 64x64kb avatars på 655kb!!)

1
Bevaka tråden