En nybörjare ska köpa en Nano. Behöver hjälp.

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla
I morgon ska jag köpa en beg 4g Nano av en kille.
Problemet är att jag aldrig har pysslat med mp3, nedladdning av musik osv. Nada!
Kommer det innebära att jag får problem tror ni?
Min avsikt är att lägga över ett antal skivor till pc´n och sen till Nano´n. Är det knivigt om man aldrig gjort det tidigare+ Behöver jag något speciellt program? I så fall vilket?
Jag tänkte också köpa lite musik från Itunes. Vad bör jag tänka på då?
Behöver jag något specielllt program för att klara det?
Förutom det som jag får vid köpet (det som normalt ingår vid köp fr butik hoppas jag. Vad ska ingå förresten? ) Är det något annat som man bör tänka på och köpa till?
Tex så funderar jag på att beställa en Itrip från Griffin. Någon Itrip som är bättre än någon annan?
Jag skulle också vilja koppla Nanon till min hemmastereo. Vad behövs då? Sladdar tex?
Kan någon rekomendera någon bra nätsajt för köp av tillbehör till Nanon? Svensk eller utländsk som ni tycker är bra. Eller är Griffin den bästa?

Puuhhh....
Många frågor blev det!
Men alla är vi ju nybörjare nångång.

Tack på förhand
Peter

• Medlem
  • 2006-01-13 22:58

Hej Peter.

Det är inte så svårt, så jag tror du kommer klara det galant.

Det är inte speciellt knivit att lägga in CD-skivor i datorn... Du behöver bara iTunes.

När du köper musik frpn iTunes, tänk på att inte bli för "köp-galen" för då ryker dina pengar utav bara ******. Tänk igenom det du köper därifrån och köp med MÅTTA.

Det som ska ingå i iPod Nano-paketet:

-iPod Nano
-USB2-sladd
-Hörlurar
-(docka för UNIVERSAL DOCK)
-Manual
-Hörlursskumgummi
-Ett läderfodral (vilket jag personligen inte tycker är något att ha) bättre att köpa ett bättre fodral. iPod socks eller något från www.istuff.se
-2 st Apple-klistermärken

Itrip från griffin för just iPod Nano vet jag inte såå mkt om men jag vet att den skall vara bra, dock inte lika bra som om man t.ex. kopplar Nanon med sladd, men Itrip skall funka bra. Ljudet blir kristall om man ställer in rätt o.s.v. Man lär sig det när man fått den.

Du behöver en "AUX-utgång" från stereon... Sen måste du köpa en Hane-Hona kabel som har en 3.5kabel på andra sidan (en sådan som sätts i hörlursuttaget.

Vid köp av tillbehör rekommenderar jag www.istuff.se & www.apple.se

Griffin är den bästa, ja

Hoppas du förstod detta.

Ha det bra polarn. Later

Ursprungligen av Jpuke:

Hej Peter.

Det är inte så svårt, så jag tror du kommer klara det galant.

Det är inte speciellt knivit att lägga in CD-skivor i datorn... Du behöver bara iTunes.

När du köper musik frpn iTunes, tänk på att inte bli för "köp-galen" för då ryker dina pengar utav bara ******. Tänk igenom det du köper därifrån och köp med MÅTTA.

Det som ska ingå i iPod Nano-paketet:

iPod Nano
USB2-sladd
Hörlurar
(docka för UNIVERSAL DOCK)
Manual
Hörlursskumgummi

Itrip från griffin för just iPod Nano vet jag inte såå mkt om men jag vet att den skall vara bra, dock inte lika bra som om man t.ex. kopplar Nanon med sladd, men Itrip skall funka bra. Ljudet blir kristall om man ställer in rätt o.s.v. Man lär sig det när man fått den.

Du behöver en "AUX-utgång" från stereon... Sen måste du köpa en Hane-Hona kabel som har en 3.5kabel på andra sidan (en sådan som sätts i hörlursuttaget.

Vid köp av tillbehör rekommenderar jag www.istuff.se & www.apple.se

Griffin är den bästa, ja

Hoppas du förstod detta.

Ha det bra polarn. Later

Det ingår vid nyköp idag även ett läderfodral och för mig ingick även 2 klistermärken med Apple loggan på.

När det gäller iPod till stereo kabel så har www.kjell.com en kabel som enbart kostar 28kr. Köpte själv en sån i veckan och den fungerar kanon! Rekomenderas verkligen.

Om du har Windows XP så fungerar det väldigt lätt när du ska lägga över befintliga låtar på CD till dator. Du markerar låtarna och drar dem till en önskad mapp. Därefter till iTunes. Eller så använder du bara iTunes hela vägen, de har byggt in en speciell feature just för detta. Jag har aldrig själv testat den, men litar på att den fungerar.

MVH Simon K

PeterPan, välkommen till forumet, välkommen till Apples underbara värld !

Kan lägga till lite allmän information och tips på dina frågor.
Läs nybörjarguider för iTunes.
Om du vill läsa testet som gjordes på iPod nano - klicka här.
Där ser du även vad som skall ingå + övrigt som de andra redan skrivit. (hörlursskumgummi, läderfodral och manual) Mest så du vet hur dom olika sakerna ser ut och så.

När du ska handla musik från iTunes är det så enkelt som 1-2 musklick.
MEN låt det som sagt inte bli för många klickar, det kostar pengar.
Det som krävs är ett Apple-konto som du loggar in med samt ett kreditkort som du betalar musiken med.
* När du registrerar ett Apple (.Mac) konto räcker det att du väljer ett Trial-konto som går ut efter 30-60 dagar, om du inte vill ha ett fullt medlemskap som kostar en slant men då har du även tillgång till fler tjänster på Apple.
* Detta Trial-konto kan du fortfarande använde efter utgångsdatumet att logga in med på iTunesMusicstore. Registrera ett konto gör du via apple.se > .Mac .

Angående Griffin iTrip.
Det skall tydligen gå utmärkt att beställa från Griffin, men när det gäller itrip så är denna ej laglig att använda i Sverige (+ övriga EU-länder tror jag).
Läs fler trådar om iTrip och vad lagen säger.
Viktigt att tänka på ifall du beställer från Griffin är att du kommer få betala en tullavgift/expedionsavgift till leveransfirman som skickar den till dig. Hur mycket det rör sig om vet jag tyvärr inte.

Vill slutligen betona att iStuff.se har mycket bra leveranstid till kund och är inte överdrivet dyra (beroende på vad för tillbehör det gäller).

Sist med inte minst - på forumet finns en sökfunktion som är väldigt nyttig. Ifall du har frågor om något rörande iPod och runtomkring, använd funktionen istället för att starta ny tråd. Detta orsakar ofta irritation bland medlemmar och administratörer. Bara ett nyttig tips som sagt.

Hoppas detta inte blev någon repetion av föregående inlägg, bara mer information vilket aldrig är tungt att bära Lycka till!

Ursprungligen av simonklinga:

När det gäller iPod till stereo kabel så har www.kjell.com en kabel som enbart kostar 28kr. Köpte själv en sån i veckan och den fungerar kanon! Rekomenderas verkligen.

Kan du säga artikelnumret eller länka till den?

Ursprungligen av PeterPan:

1. Problemet är att jag aldrig har pysslat med mp3, nedladdning av musik osv. Nada!
Kommer det innebära att jag får problem tror ni?

2. Min avsikt är att lägga över ett antal skivor till pc´n och sen till Nano´n. Är det knivigt om man aldrig gjort det tidigare+ Behöver jag något speciellt program? I så fall vilket?

3. Jag tänkte också köpa lite musik från Itunes. Vad bör jag tänka på då?
Behöver jag något specielllt program för att klara det?

Med risk för upprepning:

1. Så länge du inte laddar ner olaglig musik och åker fast för snuten så är det inga problem... Skämt åsido, det bästa är att börja med Itunes hantering av digital musik så kommer det att gå bra... Du kan med Itunes inte kopiera musik FRÅN Ipoden TILL datorn, då måste du använda annat, t.ex. Yamipod. Däremot kan du även använda Ipod som extern-hårddisk eller usb-minne och flytta filer som du vill, men det går inte att lyssna på musikfiler som inte har importerats via t.ex. Itunes.

2. Itunes! Tänk på att Itunes kan bl.a. göra både mp3-kodning och aac-kodning. Ljudfreaken säger att aac låter bättre än mp3 vid samma datamängd (bithastighet). Men kodar du bättre filer (runt 200 kbps) så är det ingen stor skillnad på ljudet. Man kan ställa in i Itunes inställningar om man vill att Itunes ska "ta hand om" ditt musikbibliotek så att det sorteras efter artist/album/låt i en prydlig mappstruktur på din dator. Mkt bra och det är att rekommendera.
Itunes kan vara knivigt innan man får den där aha-upplevelsen då man helt plötsligt förstår hur det fungerar.

3. Använd Itunes för att köpa musik från Itunes Music Store (ITMS), nåt annat går inte. Filerna från ITMS är aac/128 kbps och är kopieringsskyddade vilket betyder att de bara går att spela på Ipod och på datorn i Itunes. Flyttar du filerna till annan dator måste du "låsa upp" dem med din användarkod (ditt användarkonto hos Apple) som du använde när du köpte dem. Detta kan göras på ca 5 datorer. Man kan även bränna dem till cd som vanlig musik-cd-skiva och då försvinner även kopieringsskyddet. Men ljudkvaliteten blir aldrig lika bra som ett cd-original!

Lycka till!

[fixade stavfel...]

Tack alla för era svar. Verkligen bussigt!
Hade inte fått ihop det utan er hjälp.
Ok, så nu har jag köpt killens, i skick som ny, jag har lycktas radera den musik han hade i Itunes.
Jag köpte nyss en låt där. Och nu till idiotfrågan.....
Jag fattar faktiskt inte hur jag nu får över den till min Ipod. Den syns inte där, trots att Ipoden är inkopplad.
Den syns dock i Itunes under rubriken "köpta låtar" (eller nåt likn.)
Och nästa idiotfråga:
Ipoden är alltså inkopplad till datorn, nu kan jag inte ens tända den, jag kan inte göra nånting med den så länge den är inkopplad till datorn. Det som sker hela tiden är att det står "Koppla inte ifrån" i fönstret samtidigt som en röd cirkel med ett streck igenom blinkar.

Puckade frågor troligen. Men va tusan, kan man inte så måste man fråga bättre vetande.

Peter Pan

• Medlem
  • Torsby
  • 2006-01-17 07:50

Frågar man inte så får man inga svar (enda risken med att fråga här på forumet är väl att man kan bli hänvisad till sökfunktionen).

Ok, så du ser din iPod i iTunes i alla fall? Det är alltid en början. Och eftersom det verkar vara en begagnad iPod du köpt så kan det vara så att den automatiska synkningen är avstängd, och då måste du själv dra och släppa den köpta låten på din iPod i iTunes. Om däremot autosynken är på så ska iPoden automatiskt synkas mot ditt iTunes-bibliotek. Du kan kolla vilken inställning du har om du trycker på knappen med en iPod-ikon nere till höger i iTunes (iPoden måste vara inkopplad), där finns ett alternativ 'hantera spår och spellistor manuellt' eller liknande.

Jag skulle nog ändå föreslå, eftersom iPoden är begagnad, att du gör en återställning av den så att den blir "som ny" och rensad på inställningar och musik. Använd den medföljande Uppdateraren för det.

Hoppas det var till någon hjälp!

Tack alla för er hjälp.
Nu funkar allt som det ska.

mvh
PeterPan

1
Bevaka tråden