Förlängd garanti? Sedan när?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fick som vanligt en massa erbjudande från olika ÅF nu på morgonen. En av dem säljer tom Macar.

Och det var när jag kollade dessa erbjudanden som min blick fastnade på texten "2 års garanti" på alla Apple-produkter!

Detta är väl nytt? Jag köpte min TiBook före jul och då var det väl fortfarande bara ett års garanti?

S*tan också, man väntade inte tillräckligt länge alltså...

Nej då - konsumentköplagen påbjuder 2 års garanti, sen kan Apple tycka vad de vill. När jag talade med apple support förra veckan fick jag bekräftat att man kan åberopa 2 års garanti på hårdvarufel!

Eh, jo i Sverige ja.

Men jag bor i utomlandet (Luftwaffe- och Sauerkrautslandet f.ö.) och där har de säkert inte alla fina undantag som Swithiod har...

Det är väl fint förresten? Sverige säger "visst ska vi vara med i EU med gemensamma lagar, valutor och förordningar men vi vill ha kvar monopolet, alkoholskatten, jantelagen och Göran Persson"

Ropen skalla - Lika (dåligt) för alla

• Oregistrerad
  • 2003-03-24 13:46

I England och Skottland får man oftast 2 års garanti på Apples prylar.

Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Nej då - konsumentköplagen påbjuder 2 års garanti, sen kan Apple tycka vad de vill. När jag talade med apple support förra veckan fick jag bekräftat att man kan åberopa 2 års garanti på hårdvarufel!

Återigen en missuppfattning.

Produkten har 1 års garanti, och ytterligare ett års garanti om det är ett generellt produktfel, tex att en viss typ av hårddiskar dör i en viss modellserie.

Att hävda att produkten har 2 års garanti rakt upp och ner är helt felaktigt och inte förankrat någon annan stans än i folks fantasi. Vänligen korrekturläs konsumentköplagen så ser du vad som står där.

edit: det är upp till konsumenten att bevisa att det föreligger ett seriemässigt fel - inte tillverkaren, även om vissa kanske erkänner det per automatik för att slippa negativ publicitet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christian Åhs
Läs om garanti hos Konsumentverket

Detta missar vissa:

Enligt konsumentköplagen kan du reklamera fel på en vara upp till två år efter köpet. Att du fått en garanti med kortare giltighetstid betyder inte att reklamationstiden förkortas. >>>Skillnaden är att du under garantitiden slipper bevisa att felet fanns på leveransdagen<<<, vilket du måste styrka efter garantitiden (eller åtminstone göra sannolikt).

Klartext:
Efter att garantin gått ut (tex 1 år) är det din uppgift att bevisa att felet fanns när varan tillverkades.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christian Åhs
Läs om garanti hos Konsumentverket

Jo fler borde läsa igenom kk lagen för att veta vilka rättigheter de har, men också för att se exakt vad som gäller vid eventuella fel.

Vi får tex dagligen telfonsamtal från företagskunder som tror att de skall innefattas av konsumentköpslagen...

Självklart, även om jag uttryckte mig klumpigt, avsåg jag ett generellt fel som inte uppkommit genom min ovanliga användning, t ex att jag patchat dvd-spelaren för att klara spela andra regioner än de Apple ansåg att jag skulle vilja.

Sen anser jag att det faktum att färgen på väldigt många tiböcker flagnar av är ett sådant här generellt tillverkningsfel som Apple borde ta hand om, men det är en annan diskussion...

Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Sen anser jag att det faktum att färgen på väldigt många tiböcker flagnar av är ett sådant här generellt tillverkningsfel som Apple borde ta hand om, men det är en annan diskussion...

För att inte tala om alla förstörda TiBook-skärmar som kommit för nära tangenterna och metallen som resulterat i att skärmen blivit förstörd (beror delvis på att gummiplupparna på sidan av tgb/styrplatta gärna trillar av).
Apple kallar det customer abuse.

/f

1
Bevaka tråden