Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varning (men bara lite) för Griffins iTrip

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fick hem den iTrip som jag beställt till min Nano för ca 2 månader sen, igår. För det första vill jag bara säga att den klart överglänser den iTrip jag hade till Mini förut. Inget tjafs med installationer av FM-frekvenser eller någonting. Riktigt skön plug-and-play-grej de fixat ihop. Det jag ville säga var att priset som anges på griffintechnologies.com inte riktigt stämmer. Visst, det man köper betalar man för. Men när paketet med UPS skulle passera in i Sverige, ringde de och bad om en importavgift på ca 25% av priset på den lilla tingesten! (moms?) Så, tänk på det, och om ni ska beställa en iTrip, gå ihop några stycken för att spara lite pengar på den hutlösa frakten...

/G

Det kallas för tull, och gäller allt som är handlar utanför EU - tullen ligger på 25% + 100 kr avgift. Det betyder alltså att även om flera beställer tillsammans så blir det fortfarande 25%, det är porto och avgiften ni kan tjäna in på, men tullen blir ju alltid 25% av det totala värdet.
Jag kan nästan lova att Griffin säger att dem inte är ansvariga för ev. tullar, så det är ingen idé att skylla på dem. Kolla upp sånt här bättre nästa gång...

Jag hörde att man inte behöver tulla för paket med beteckningen "gåva" eller "gift", stämmer det?

Är paketet från ett företag så kvittar det om det står Gift eller inte, sen så gäller det ett speciellt värde också, tror det är allt över 400 kr eller liknande. "Gift" har mer eller mindre förlorat sin funktion just eftersom så många missbrukat det

Ursprungligen av Molnies:

Är paketet från ett företag så kvittar det om det står Gift eller inte, sen så gäller det ett speciellt värde också, tror det är allt över 400 kr eller liknande. "Gift" har mer eller mindre förlorat sin funktion just eftersom så många missbrukat det

Tack för det snabba svaret, Molnies!:D

Bra fråga och bra svar! Alltid bra o veta, funderar också på att beställa, fast från iPod-europe.

Kan vi snabbt spola tillbaka bandet till själva iTripen.
garfen, har du lust och skriva en recension/test om den, dvs utveckla de som du redan skrev i början av denna tråden? Kolla denna tråden isf.
Släng gärna upp nån bild på den in action.

Det blir väll ingen tull om de skickar den med brev?

Min uppfattning är att det inte blir någon direkt kostnadsskillnad eftersom man måste betala beroende på hur mycket brevet väger och detta i frimärken. Och brev är mycket ömtåligare så att säga.

okej tack för svar tänkte bara beställa ett skydd som är nästan som invisble shield så det borde funka.

  • Medlem
  • 2006-01-06 20:24

När jag importerar saker som företag så är det så att det är en tullskatt + moms som läggs på. Tullskatten ligger på 12% och momsen 25%. Dom har olika skattetabeller beroende på vad det är du tar in.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-07 20:30

på tullverkets hemsida kan man räkna ut hur mycket det kostar att importera saker

  • Medlem
  • 2006-01-22 10:37

Du undrar jag, om jag beställer från USA men skriver adressen till syrran som bor där. Sedan skickar hon den till mig, då måste jag slippa Tull??

Ursprungligen av Damp:

Du undrar jag, om jag beställer från USA men skriver adressen till syrran som bor där. Sedan skickar hon den till mig, då måste jag slippa Tull??

Om du gör på det viset, kan din syster skicka den som en "gift" (gåva) som hon skriver på paketet. Då sägs det iaf att man slipper betala tull.
Företagen skickar inte något som gåva till kunder utomlands.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-22 11:35
Ursprungligen av daniels:

Om du gör på det viset, kan din syster skicka den som en "gift" (gåva) som hon skriver på paketet. Då sägs det iaf att man slipper betala tull.
Företagen skickar inte något som gåva till kunder utomlands.

även om de gör det så struntar tullen i det.

  • Medlem
  • 2006-01-22 18:36

Jag köpte min iTrip via Tradera och iTrip Auto via eBay. När jag köpte den via eBay kostde det inget extra förutom frakten (tullen kanske inte är så noga när pricatperson skickar till privatperson). Och priset var ungefär hälften mot att köpa den via Griffins hemsida.

1
Bevaka tråden