Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konstiga ljud ifrån iBook

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Satt idag med burken och "pressade" den genom att öppna en himla massa Safari-fönster. Jag öppnade en massa bilder i nya fönster hela tiden, som jag sedan skulle spara ner på hårddisken.

Efter ett tag så blev så klart datorn seg (iBook 700, 256MB ram), det är ju inte ovanligt. Det skumma var att hårddisken började låta otroligt konstigt (ett skärande ljud) och till sist hängde sig datorn totalt. Jag var tvungen att hålla inne power-knappen några sekunder för att stänga av den, alt+äpple+esc var lönlöst.

När jag sedan startar upp den (tar väldigt lång tid) och loggar in går allting väldigt segt, och hårddisken skriker och piper. Datorn bootar aldrig klart (jag loggar in och får upp skrivbordet och docken men sen står den bara och tuggar), utan förblir seg (det tog ca 10 minuter att tömma papperskorgen som innehöll max 10MB). Efter några omstarter av datorn loggar jag in på min brors konto istället, och datorn blir då som vanligt. Loggar ut honom, loggar in på mitt konto igen och allt funkar som vanligt.

Någon som har upplevt något liknande? Satt så klart och arbetade med en skoluppgift som skulle lämnas in kl 24:00, så jag fick lite smått panik! Det känns som att jag borde reklamera min ögonsten i alla fall...hårddisken lät väldigt sjuk...
Tacksam för tips... kommer inte kunna sova inatt!

//fredrik

"They pushed me too far..." - John Rambo

Det låter som lite gamla hederliga korrupta systemfiler det där. Kan också ha varit någon specifik inställningsfil på just ditt konto som trasslade till det. Jag rekommenderar ett stycke omformatering och ominstallation.

Senast redigerat 2003-03-24 16:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av Olof N
"They pushed me too far..." - John Rambo

Det låter som lite gamla hederliga korrupta systemfiler det där. Kan också ha varit någon specifik inställningsfil på just ditt konto som trasslade till det. Jag rekommenderar ett stycke omformatering och ominstallation.

Usch va jobbigt... men det är väl nödvändigt då antar jag. Just nu är jag nervös varje gång jag bootar upp. Jag kanske skall lämna den i viloläge för evigt.
Ljudet lät som sagt väldigt otrevligt, som om hårddisken var inne på sista versen. Men du tror inte det är något hårdvarufel då?

//fredrik

Jo, det är tyvärr möjligt. Här hårddiskar börjar låta är det ofta ett tecken på att dom sjunger på sista versen. Men då ska den låta konstant! Om du har korrupta systemfiler, ja då vet endast de högra makterna vilka märkliga kommandon som hårddisken kan ha fått från systemet ditt, så klagoropen kanske var befogade.
Nåja, en ominstallation skall lösa ALLA mjukvaruproblem. Låter hårddisken även efter det får du nog räkna med att lämna in den för service.

Ok Olof, tackar för hjälpen.

Jag får blåsa om datorn och sen "push it to the limit" igen för att se om samma ljud uppkommer. Jobbigt, men nödvändigt!

//fredrik

  • Medlem
  • 2003-03-24 15:24

Jag har varit med om något liknande. Hårddisken arbetar väldigt intensivt och ringer med lite olika frekvenser under en väldigt lång tid. Jag lyckades få slut på elendet genom att "force quitta" finder. Att hårddisken låter så tror jag inte är speciellt alarmerande, däremot att den fortsätter likadant efter omstart är ju väldigt skumt.

I mitt fall tror jag att det berodde på att den hade hamnat i en loop, och swappade minne utan att kunna sluta. Den läser RAM minnet TILL disken, samtidigt som den fyller minnet FRÅN disken. Till sist gör den inget annat än byter plats på information. Hårddisken i iBooken har ett lite kuttrande ljud, som under hård belastning låter lite obehagligt. Om den däremot börjar klonka metalliskt, kan det vara värre.

Du har EXAKT samma symptom som jag hade för ett tag sedan med min iBook 700mhz.

Saken var att den blev helt plötsligt väldigt seg. Uppstarten tog åratal -- om den inte gav en kernelpanick det vill säga. Värsta med den var att hårddisken tickade som en metronom och att datorn inte alls mådde bra, jag kände det. Jag försökte backa upp massa filer till min iMac, men dom blev korrupta (tydligen var det så att alla som var nerpackade som .img blev inte korrupta, medans många av filerna som inte var nerpackade blev det).

Apple fixade mitt problem tillslut, men det tog ett tag. Det visade sig att dom bytte iBook helt enkelt. Konstigt men sant.

Bara så du vet så är du inte ensam. Jag tror det är en defekt på 700mhz modellerna troligtvis.

Undrar en sak dock. Har du möjligtvis gjort Screen Spanning-hacket på den nyss? Jag vill inte dra direkta samband nu, men efter att jag gjort hacket så började min iBook få problem.

Hårddisken hade ett skärande ljud, och pep lite då och då.
Niklas: Nej, jag har inte använt mig av hacket. Jag är relativt ny när det gäller mac, så jag vågar inte "go too deep" ännu. Ett steg i taget.

Så du fick alltså en helt ny dator?! Det låter ju inte helt tråkigt. Med tanke på att jag har två döda pixlar som jag ibland blir galen på hade det vart utmärkt.
Worth waiting for! Hur bra du dig åt?

//fredrik

Vilken färg har dom döda pixlarna?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Olof N
Vilken färg har dom döda pixlarna?

En uppe i vänstra hörnet är svart...den är inte så jobbig. Men det sitter dock en ljusblå i mitten på skärmen längst ut till vänster. Den stör oerhört mycket när man kollar på film och när bakgrunden är svart. Jag har försökt massera den en hel del, men den verkar inte "gå igång" igen.

//fredrik

Jag är nu tvungen att uttrycka min ilska nånstans...

Blåste om burken, tankade ner allt jag behövde, installerade alla program, återförde all gammal information jag gjort backup på. Med andra ord lagt ner hela helgen på datorn. Allting var frid och fröjd, pressade datorn till den yttersta gränsen - inga problem.

Tills nu då...för ca 10 minuter sedan. Dubbelklickade på en .dmg-fil och sen började den hosta igen. Den har dessutom börjat med ett tickande ljud, som bara hörs när man kör på batteri(!), någon som vart med om detta fenomen?

Imorgon slår jag en signal till Apple...

//fredrik

Citat:

Skrevs ursprungligen av .: fredrik :.
Den har dessutom börjat med ett tickande ljud, som bara hörs när man kör på batteri(!), någon som vart med om detta fenomen?

Aha! Den tickande CD-spelare på iBook 700 modellerna! Jag har en likadan och min CD-spelare ger ifrån sig ett rytmiskt, tickande ljud när jag kör maskinen på batteri. CD-spelaren fungerar dock bra och tystnar om jag sätter i en skiva (det här ljudet är inte hårddisken som klickar, utan kommer obestridligt från CD-spelaren).

Vad jag undrar är ifall det här tickandet uppstår i OS9 eller Linux eller tidigare versioner av OS X. Jag kommer nämligen inte ihåg när detta tickande uppstod. Det kan ha uppstått i och med någon uppgradering av OS X. Bara jag får möjlighet att ta en ordentlig backup av mina OS X grejer och således kan ompartionera min hårddisk så ska jag pröva med både OS9 och Linux.

Detektivarbete - mjau!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Leif Karlsson
Detektivarbete - mjau!

Bra jobbat!

Det stämmer nog! På sistone när jag körde med skiva i hörde jag nog aldrig ljudet. Men nu är burken på service med hopp om att den skall vara pigg och kry när jag får tillbaka min precious.

//fredrik

1
Bevaka tråden