Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa tillbehör på eBay?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-01-03 13:25

Tja!

Satt å kollade på tillbehör till min iPod Video. Det finns sjukt mkt man kan köpa som är 100ggr billigare där än att köpa det i Sverige. Men då kommer den stora frågan, är svenska tullen hård på att tulla laddare och andra tillbehör till iPoden? Det vore ju inte så kul om man fick ett härligt påslag med moms samt tullskatt.

Är det någon som har köpt ett case via eBay, håller dom bra standrad eller är det bara crap?

Tack!

  • Oregistrerad
  • 2006-01-03 14:10

tror att man ska tulla allt över 50 dollar, men är paketet märkt som gift, alltså gåva, blir det ingen tull

Köper väldigt mycket från USA, senaste halvåret så har det blivit tull på allting (25% + avgift på ca 100kr)
Tidigare har jag bara råkat ut för tull en gång, men som sagt så verkar de ha blivit lite mer effektiva på sista tiden.

Be försäljaren att skriva gift på paketet då hehe

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-04 10:43

Hjälper inte så mycket längre. Om det ska vara en gåva så måste avsändaren vara en privatpeson och värdet (inkl frakt) får inte överstiga 400 (500?)kr

är avsändaren ett företag så funkar inte "GIFT"

  • Medlem
  • 2006-01-04 11:19

Jo jag har stor erfarenhet av att handla på eBay, det är inte det. Då ska jag se till att handla av privatpersoner och att dom skriver "gift", det spelar ju ingen direkt roll om dom skriver värdet på innehållet. Jag har köpt väldigt mkt dyra skivor och så via eBay och dom säljarna skriver "0" som värde för att tullen inte ska plocka in dom.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-06 09:57

allt beror på var paketet skickas ifrån, hur det ser ut, vilket sätt det skickas på...etc...etc

jag handlar varje vecka nästan på ebay, och ibland fastnar paket, ibland inte. det finns inga enkla regler för att undvika tullen.

  • Medlem
  • 2006-01-12 15:18

Men varför köper folk dyra tillbehör på istuff å liknande om ebay e så mycket billigare??

Ursprungligen av _o0o_:

Men varför köper folk dyra tillbehör på istuff å liknande om ebay e så mycket billigare??

För att det är säkrare. Eller det känns iaf säkrare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-13 09:30

folk är rädd för att beställa utomlands...

  • Medlem
  • 2006-01-16 19:01

A..kan ju erkänna att jag e lite orolig för att jag inte ska få min ipod jag beställt från appel,Men är det mycket saker som inte kommer fram då??

Ursprungligen av xtrem:

folk är rädd för att beställa utomlands...

Ja, det var ungefär det jag menade.
Oftast så måste man betala med kreditkort oxå och det har ju inte alla..

Jag handlade nyss på ebay och det gick jättebra Det är ju grymmt billigt. Visst är det en liten risk att använda sitt kortnummer, men jag har nordea och dom har en tjänst som ger dig ett internetbankkort, alltså ett bankkort som bara fungerar på internet och som du måste logga in och aktivera innan varje köp. Det fungerar bra

Jag funderar på att beställa ett fodral till min Ipod från USA. Tror ni att man kan be säljaren att skriva att paketet innehåller böcker för att minska momsen? (momsen är 6% för böcker)

1
Bevaka tråden