Att tänka på när du köper iPod via Apple store

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har sett att många har problem med leveranser av sina iPods då TNT levererar vid dörren på dag tid. Kom ALLTID ihåg lägga in en adress som du eller någon som kan ta emot paketet kommer att befinna sig på under dagtid och inte bara din hemadress. Det innebär att risken för "lapp i lådan" från TNT och förseningar minskar.
På Apple store finns det möjlighet att lägga in två adresser, en hemadress och en leveransadress, utnyttja detta då det kommer lösa 90% av problemen.

Finns det andra förslag på hur TNT och Apple kan förbättra leveranserna eller informationen runt leveranserna?

Kommer inte paketet till Posten som man tar ut från med en lapp ifall man har beställt det som bankgiro? Väntar på min iPod...

Ursprungligen av attilavencel:

Kommer inte paketet till Posten som man tar ut från med en lapp ifall man har beställt det som bankgiro? Väntar på min iPod...

Nej, det är TNT Express som levererar direkt till dörren och någon måste signera att de tagit emot paketet och vilken tid, sk POD (Proof Of Delivery)

Okej. Behöver man betala någon leveranskostnad till dom med? Ringer dom till en innan dom kommer?

Nej det behöver du inte. Om du handlat för mindre än 900 sek kostar det 69 kr men det betalar du till Apple när du beställer. Över 900sek så ingår frakten.

Jag fick min nano levererad av UPS...

Ursprungligen av Se[BBB]e:

Jag fick min nano levererad av UPS...

UPS kom till mej oxå.

Ursprungligen av thecrazy88:

UPS kom till mej oxå.

Spännande. När fick du din iPod och var i Sverige?

• Oregistrerad
  • 2006-01-02 21:44

han bor ju i sthlm, så kanske där?

Ursprungligen av Dava:

han bor ju i sthlm, så kanske där?

Dumt av mig. Då återstår frågan när?

Ursprungligen av magx68:

Dumt av mig. Då återstår frågan när?

Min iPod köptes på teknikmagasinet men när den gick sönder så kom UPS och hämtade och lämnade den.
Kommer inte riktigt ihåg när det var men det var nog i oktober.. Den var borta i ca 2 veckor.
Jag vet inte riktigt om detta hjälpte dej.

Jag fick min i Malmö för några månader sedan, och efter reparationen för ett par veckor sedan fick jag också med UPS.

Ursprungligen av Se[BBB]e:

Jag fick min i Malmö för några månader sedan, och efter reparationen för ett par veckor sedan fick jag också med UPS.

Vad jag vet så hämtar UPS vid reparationer men TNT levererar från Apple. Jag har köpt 3 saker från Apple Store de senaste 7 månaderna (två iPods och ett par hörlurar) och det har alltid kommit med TNT. Hur som helst gäller samma sak för båda aktörerna. Allt funkar bättre om man uppger en adress man befinner sig på under normala kontorstider

Här är det HKExpress som sköter leveransen. Detta beror dock på var man bor, finns inte TNT i det område man bor så anlitas annan budfirma av TNT.

• Medlem
  • 2006-01-06 20:40

När brukar de komma? Går i skolan så det blir lite svårt... ://

Ursprungligen av Damon:

När brukar de komma? Går i skolan så det blir lite svårt... ://

Till mej har de kommit 2 gånger en gång 16:00 och en gång 18:00 ca..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-07 20:12

Det beror ju på var du bor. I storstäder har ju chaufförerna ett visst distrikt att köra ut i varje dag. om du bor längst bort från var de börjar så kommer de ju först på slutet av dagen.

frakt från usa!?

jag har tänkt mig att köpa en ipod video från usa efter som det är mer än 1000 kronor billigare där.
Då undrar jag om den fraktas helt kostnadsfri till dej eller måste man betala för frakten eller möjligen tullen?

• Oregistrerad
  • 2006-01-12 18:23

det beror på om du köper från en privatperson eller företag

vad skulle du ha köpt ipoden av företag eller en privatperson och vad tror du sjkulle frakten kosta ifall ja skulle köpa från en privatperson

Kan nästan garantera att du kommer få betala 25% av värdet + 100 kr administrationskostnader i tull. Detta är oavsätt om du köper från privatperson eller företag. Allstå blir priset nästan samma som vad den kostar i Sverige (AppleStore). Jag tänkte först köpa från USA men valde Sverige istället just eftersom det endast skiljer någon hundralapp.

• Oregistrerad
  • 2006-01-13 14:48

beror på pris och hur packetet märks

ok! Men vet någon ett ställe eller person som säljer justa och bra priser för en ipod video?
(vill veta detta för att ja fyllerår jan den 20 och önskar mig en sådan )

1
Bevaka tråden