Apple och svensk konsumentlag?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är inne på min TREDJE ipod 4g 40gb pga tidigare ipods gått sönder (ej mitt fel) inom garantiperioden. nu har den tredje gått sönder (inget hä'nder, gå¨r inte att slå på) och 1 års garantin från att jag köpte min första ipod (som blivit ersatt pga garanti av en tidigare som sen gick södner och ersatts av den som gick sönder nu) har gått ut.

hur stora möjligheter har jag utan krångel att få den ersatt eller få pengarna tillbaks för skiten?
enligt era erfarenheter?
min tillit på kvaltieten för denna produkt är helt noll nu. så jag vill antingen ha en 5g 40g färg eller pengarna tillbaks för vad jag betalade för min ipod från början.

de har ju en 1 year limited guarantee enligt deras manual, gäller den från när man köpte den första ipoden (då gäller ej garantin) eller från man fick senaste replacement (då skulle garantin gälla för mig)?
och enligt svensk konsumentlag så är det ju 3 års garanti som gäller, vad kan de säga mot det?ww

finns det något kostnadsfritt kundtjänstnummer som APPLE har eller måste jag gå till min konsumentombudsman för att få kontakt med dem utan att betala dyra supportpengar.

med tanke på hur ofta min ipod gått sönder och bytts ut tänker jag hävda fel i vara då endast produktionsfel kan vara orsak till så i tid nära stående fel, jag har inte slarvat med den utan behandlat den väl och i sådan utsträckning som man kan förvänta sig av en sådan produkt.

"Reklamerar köparen inte inom tre år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse. Lag (2005:62)."

"29§

Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom."

läser juridik men har inte tid just nu att gräva in mig i konsumentköplagen för tillfället och sen är jag intresserad av tidigare erfarenheter av liknande fall så jag har lite på fötterna

Om jag inte minns helt fel så är det så att inom ett (1) år så räknas det som att det är fabrikatsfel, är det efter det (men inom 3 år) så måste köparen kunna bevisa att det inte är han/hon som orsakat felet.

Från egen erfarenhet så är det 1 år från köpet som gäller, även om de har gett dig en ny så är det fortfarande från den första man räknar. Alltså har garantin gått ut för dig, och om du reklamerar så måste du kunna stärka att det är fabrikatsfel.

Lycka till i alla fall, men jag tvivlar på att du kommer få en 5G eller alla pengarna tillbaka.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-01-03 02:19

De har tre försök på sig att reparera, sen måste du få en ny likvärdig, eller så får du häva köpet. Du har apples tremånadersgaranti på reparerade enheter dessutom.

gisses nu får ni läsa på lite,

1, Konsumentköpslagen är enbart mellan köpare och säljare, inte mellan köpare och manufacturer
2, man har inte 3 års garanti man har 3 års reklamations rätt igen mellan köpare och säljare,
3, du har 3 månaders garanti efter varje reparation, och huvudgarantin går från första ipoden.
4, om du skall reklamera ipoden, måste du kunna bevisa att det är ett fabrikationsfel som har funnits sen du fick ipoden.

Ursprungligen av Darkis:

gisses nu får ni läsa på lite,

1, Konsumentköpslagen är enbart mellan köpare och säljare, inte mellan köpare och manufacturer
2, man har inte 3 års garanti man har 3 års reklamations rätt igen mellan köpare och säljare,
3, du har 3 månaders garanti efter varje reparation, och huvudgarantin går från första ipoden.
4, om du skall reklamera ipoden, måste du kunna bevisa att det är ett fabrikationsfel som har funnits sen du fick ipoden.

1 - Apple är säljare, så konsumentköplagen gäller
2 - Är det någon som sagt annat?
3 - Alright, det visste jag inte
4 - Inte om det är inom en viss tid, har för mig att det är 1 år, men kan vara 6 månader. Om det är inom denna tidsram så räknas det som fabrikatsfel. Efter denna tid gått ut så är det som du säger, att då måste man kunna bevisa att det var fel på produkten från början.

angående punkt nr 4
inom 6 månader ska en reklamation gå på typ de flesta grunder då behöver inte kunden bevisa men efter 6 måmander so ska dom bevisa. (va tvungen att läsa lite hehe)

  • Medlem
  • 2006-01-30 22:48

Vill bara inflika att 3 års reklamationsrätt baraa gäller för köp gjorda efter 2005-07-01 då ett tillägg till den nya konsumentköplagen från 2004 trädde i kraft. Enligt den så anses fel uppkomna inom 6 månader från inköpsdatum vara befintliga, även fuktskador.

Vad det gäller utbyte så är det om det var samma fel tre gånger.

1
Bevaka tråden