Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Test av Logitech® Wireless Headphones for iPod

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja, det är äntligen dags för mig att publicera mitt första testa här på iPod.se. Att det tagit ett tag beror på att jag väntat på det jag verkligen velat testa, och sedan det faktum att det tog ett tag innan Logitech hade möjlighet att skicka sina trådlösa hörlurar. Det gjorde heller inte saken bättre att min lite drygt ett år gamla iPod 4G fick ett hårdvarufel och det tog sedan drygt en månad innan jag fick tillbaka en ny, det är dock en helt annan historia.

Det var alltså dags för ett testa av ett par trådlösa hörlurar till iPod. Redan när jag såg dessa visste jag att ett test måste fixas och jag har nu i drygt två veckor testat dom.

Utseende och Design:
Personligen gillar jag inte när bågen mellan dom två hörlurarna går bakom huvudet. Varför vet jag inte, men efter att använt dessa lurar måste jag revidera min uppfattning en aning då det fungerade ypperligt. Sedan är lurarna väldigt smakfullt designade i vitt och grått och passar mycket bra ihop med iPodens design.

Att bära:
Som jag alltså nämnt så har jag varit emot hörlurar designade på det sätt som dessa är, men jag ångrar nu allt ont jag tänkt om det och tycker det faktiskt det varit riktigt sköna att bära. Men eftersom jag också bär glasögon så har det blivit tryck på skalmarna och ett tryck från hörlurarna ovanför örat har gjort att man efter en tids användande måste ta en paus då det skapar lite lätt värk. Jag har också använt lurarna i riktigt kyligt väder och utan mössa, men med lurarna så har det gått riktigt bra då dom värmt öronen. Eftersom jag också är cyklist testade jag att ha dom tillsammans med hjälm och det fungerade riktigt bra, om man sedan ska cykla och lyssna på musik samtidigt får andra diskutera om.

Funktion:
Lurarna använder sig av Bluetooth och således måste en Bluetooth enhet kopplas in i iPoden för att du trådlöst ska kunna skicka ljudet till hörlurarna. Själva sändaren är helt vit och använder sig av kontakten på toppen som introducerades till 3G men togs bort på nya 5G (iPod Video). Att använda den kontakten gör att du kan styra din iPod med den kontroll som finns på utsidan av högra hörluren. Du kan Pausa/Spela, höja/sänka volymen och ta dig framåt/bakåt bland dina låtar, mycket smidigt måste jag säga och fungerar precis så som jag hade hoppats på. På själva sändaren har också Logitechs designers tänkt till och gjort så att du kan skjuta kontakten från mitten till höger sida, så den ska fungera och passa bättre med en iPod mini, mycket smart och det ser helt okej ut att använda den till en mini.

Eftersom både sändaren och hörlurarna behöver ström för att fungera så är det givetvis inbyggt ett batteri i båda enheterna och med en och samma laddare laddas riktigt snabbt och håller sedan i 8 timmar enligt tillverkaren. Huruvida de åtta timmarna stämmer eller ej har jag inte tagit reda på, men jag har bara laddat dom en gång och sedan använt dem i olika tillfällen i drygt två veckors tid.

I paketet finns numera också (den nämns inte i den medföljande Quick Start Guiden) en liten kort vit 3,5 mm stereokabel så du ska kunna använda hörlurarna med alla enheter som har en stereoutgång. Givetvis kan du då inte använda kontrollerna på enheten, men detta gör att hörlurarna får ett bredare användningsområde, smart tänkt Logitech.

Hur det låter:
Eftersom jag inte är någon audiofil direkt så har jag svårt att tala om den tekniska biten av ljudet du får ut ur lurarna. Som lekman kan jag dock säga att det låter väldigt bra. Med det är lite fundersamt att när du höjer och sänker volymen på lurarna så höjs och sänks inte volymen på din iPod, utan ljudet som hörlurarna tar emot, så det är viktigt att du har en bra volym på iPoden, lite högre än normalt. Det stör då lite att du ibland måste använda iPoden för att höja och sänka volymen och har man då aktiverat Hold så blir det lite bökigt.

Sammanfattning:
Jag är mycket nöjd med dessa lurar och det lutade länge åt full pott, men det rekommenderade priset på 1495 kr ligger lite väl högt och sedan lite småsaker som irriterade gjorde att det inte är en perfekt produkt. Det är bra ljud och dom sitter skönt, och mycket praktiskt med kontrollerna på lurarna. Jag är mycket nöjd ändå.

  • Bra Ljud

  • Sitter skönt

  • Lättåtkomliga kontroller

  • Priset

  • Volymjustering sker inte på iPoden

Länkar:
Pricerunner: Logitech® Wireless Headphones for iPod
Logitech: Logitech® Wireless Headphones for iPod

  • Oregistrerad
  • 2005-12-23 20:20

Synd att den inte passar till ipod 5G, annars verkar ju den ganska bra.
Bra Test!

http://www.dustinhome.se/dacsaportal/
Dessa kan ju vara ett altenativ? Har dom inte själv och har heller inte sett dom, men dom kan ju funka
Kommer dock på tre nackdelar med dessa:
1. Dom är inte vita
2. Det går inte kontrollera volym, låtbyte osv. från lurarna
3. Kan eventullt vara så att själva kontakten går att flytta, om det inte är så kommer den sticka ut på sidan från nano'n (g5'an?)

  • Medlem
  • 2006-01-03 10:47

Vann ett par såna här för någon månad sedan, men jag gillade dem inte alls.
1) Bågen är för stor (kanske bara för mig, men den är faktiskt rejält stor...)
2) Ljudet. Inte något att hänga i julgranen. Visst, om man trycker dem tätt mot örat kan visst djup skönjas i ljudet men inte annars.
3) Sändaren. Alldeles för stor för min smak, dessutom passade den inte direkt på min nano, utan jag fick göra den ännua större genom extrakabeln.

Nej, det ända användnngsområdet jag kunde hitta innan jag sålde dem var att ha dem till TV:n. Då behövs inte samma djup och kvalitet i ljudet så där dög dem. Absolut inte värt drygt 1000:- enligt mig iaf.

Funkar den till nano? vill bara veta.tack i förhand

Ursprungligen av Alleman:

Funkar den till nano? vill bara veta.tack i förhand

*Oops*

  • Medlem
  • 2006-01-06 18:57
Ursprungligen av femton:

Nej, det gör den inte.

Det gör den visst. Den funkar till allting som har en 3,5 mm ljudutgång. Den enda skillnaden är att kontrollen för att byta spår och pausa endast funkar på iPod mini och 4G.

Ursprungligen av 8fps:

Det gör den visst. Den funkar till allting som har en 3,5 mm ljudutgång. Den enda skillnaden är att kontrollen för att byta spår och pausa endast funkar på iPod mini och 4G.

Ah,okej. Av bilden att döma såg det ut som att det behövdes ett sånt uttag som finns på exempelvis minin. Slarvigt av mig, ursäkta Alleman

Vill bara tillägga att jag tycker att det var ett bra test, Erik!

Ursprungligen av Gone_Away:

Vill bara tillägga att jag tycker att det var ett bra test, Erik!

Det tackar jag för!

det gör inget femton

Så det fungerar alltså på ipod video?? Känner mig väldigt förvirrad.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-05 09:04

"Lurarna använder sig av Bluetooth och således måste en Bluetooth enhet kopplas in i iPoden för att du trådlöst ska kunna skicka ljudet till hörlurarna. Själva sändaren är helt vit och använder sig av kontakten på toppen som introducerades till 3G men togs bort på nya 5G (iPod Video)."

Nej, det fungerar inte till video

Jo, den fungerar med Video, eftersom det medföljer en lite 3,5 mm kabel för alla vanliga stereoutgångar, du kan dock inte kontrollera din iPod med kontrollerna på hörlurarna.

1
Bevaka tråden