Hur sorteras musiken i iPod?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-12-09 14:23

Jo, iPod kräver ju iTunes för att kunna sortera in musiken på iPoden, och tänkte höra hur detta går till, får man sjölv välja i vilka mappars osv allt ska ligga eller sköts allt detta Auto?
för jag vill ha dem i samma mapp-struktur som jag har dem i på datorn... så går detta?

t.ex. om man har ett album med Kill Bill-soundtrack som en mapp, kommer låtarna delas upp i varsin mapp för varje artist och album eller kommer de läggas in som en mapp som på datorn?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-09 14:58

iTunes har tänkt på det. om du t.ex vill olika låtar från olika artister att hamna i samma mapp kan du kryssa i en ruta där det står "part of compilation" så sorteras de i samma mapp.

• Medlem
  • Torsby
  • 2005-12-09 15:45

Du kan inte välja att ha "din" mappstruktur på iPoden, detta sköts av iTunes, som bygger en databas utifrån informationen i id3-taggarna i låtarna. Det är därför vettigt att se över sina taggar så att de stämmer.
I iPoden kan du sedan välja att bläddra efter artister, album, spår eller genrer.

Jag har sorterat upp min musik i iTunes i spellistor efter artist å så. Men musiken på hårddisken är inte sorterad på samma sätt som i spellistorna. När jag sen synkar med iPoden kommer mappstrukturen på iPoden gå efter spellistorna, så att en spellista blir en mapp eller kommer den gå efter hur låtarna ligger på datorn och sen "länka" till låtarna i olika spellistor som i datorn?

man kan på iPoden sortera efter bland annat artist och album. Väljer man artist får man upp en lista över alla artister som finns på iPoden. Väljer man en artist visas en lista över de album artisten medverkat i, och sedan en lista över låtar som artisten gjort på den skivan.

Väljer man album får man en lista över alla album som finns på iPoden, och inuti en komplett lista på låtar.

Artist, album osv fyller man i i iTunes (många i:n...) som id3-taggar.

• Medlem
  • 2005-12-11 17:18

Jag tipsar om att göra "Playlists" för alla som du vill ha. t.ex. En playlist för Kill Bill Soundtrack och en för James Blunts skiva o.s.v.. Sen går du bara in på Music>Playlists så har du allt som du vill ha det där. Det tar visserligen lite mer tid och så, men tro mig, det är värt det. Att ha allt där man vill ha det och slippa krångel. Det är underbart!

/Johan

• Medlem
  • Torsby
  • 2005-12-11 21:58

Men att göra en playlist för varje skiva är ju verkligen overkill, man kommer ju åt dem via bläddra ändå...

• Medlem
  • 2005-12-12 00:51
Ursprungligen av Spyder:

Men att göra en playlist för varje skiva är ju verkligen overkill, man kommer ju åt dem via bläddra ändå...

känner också typ så, liksom göra det på 11+ GB musik kommer ta veckor ^^
måste ju finnas enklare sätt...

jag har en mapp med blandade artister och album då det bara är enstaka låtar, vill inte att det blir typ en eller någopn enstaka låt som sorteras upp i /Artist/Album
utan vill ha alla dessa låtar i en enda t.ex. /blandat
måste väl gå? iof kan ju skapa en playlist på bara de som jag vill ha i en mapp=? eller? för har jag all musik i en playlist så sorteras de ju Ändå upp i Artist/album, så vad skulle det göra för skillnad om jag gör flera playlists? blir ju bara fler mappar att bläddra in i...
Detta är anledningen till att jag gör mig osäker inför att köpa iPod, dess krav på programvara som promt ska sortera allt själv..!! kan man inte ha ett alternativ och skippa det och bevara i samma struktur som på datorn?!

• Medlem
  • Torsby
  • 2005-12-12 08:28

Jo, som m1kke skrev så kan du kryssa i "Del av en samling". Då kan man gruppera ihop de låtarna genom att t.ex. ange album till "Blandat". Hade själv samma dilemma till att börja med, men har istället valt att inte ha nån albuminfo alls på blandlåtarna. Istället har jag ett antal spellistor som de hamnar i; Nytt, Halvnytt, Gammalt, Favoriter, etc.

Var kan man kryssa i "del av samling"/"part of compilation"? Hittar inte funktionen...

• Medlem
  • Torsby
  • 2005-12-19 09:59

Välj Visa info i iTunes.

1
Bevaka tråden