Allmänt : Är Mp3 mkt skadeligt?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej !
Jag är en kille på 15år som har en ipod och lyssnar inte lyssnar på hög musik i min ipod.
Hur skadligt är det egentligen att skada hörslen??
För ett tag sen sa min pappa att de gick ett program om just mp3 lyssnande..nån som såg de eller vet vad man ska tänka på när man lyssnar så att de inte blir så skadligt?

Det finns mycket att hitta på internet, bl.a. på Hörselskadades Riksförbund (HRF)
finns en del intressant att läsa. Kolla www.hrf.se

Jag kopierar här en fråga som handlar om lyssnande på mp3-spelare.

___________________________________________________________________________________
Fråga:
Vilken typ av hörlurar är bäst om man vill skona hörseln när man lyssnar på mp3-spelare?

Svar:
Om man vill lyssna så säkert som möjligt med hörlurar bör man först och främst tänka på volymen och på hur länge man lyssnar.
Många timmars lyssnande och hög volym kan ge hörselskador oavsett hur bra lurarna är.

När det gäller valet av lurar så finns tre grupper att välja mellan: täta lurar, lättare lurar som inte sluter tätt runt öronen, samt minilurar - ploppar - som stoppas in i öronen.

I en sluten lur av hög kvalitet är ljudet balanserat och bryter inte igenom och skapar distortion, vilket minskar behovet att vrida upp volymen. Billigare lurar, som "läcker ljud" har inte samma membran och ger inte samma kontrollerade ljud. Det kan då kännas lockande att vrida upp volymen för att få rätt musikupplevelse.

Olika personer är olika känsliga för ljud. En tumregel är att om omgivningen kan höra musiken du lyssnar på, så är det för högt.
__________________________________________________________________________________

www.dbdbdb.nu finns också en del att läsa. Sök runt lite, och du hittar definitivt mer än jag tog upp.

Jag tror nog inte att du behöver oroa dig för hörselskador när du säger att du inte lyssnar högt, men tänk på att långvarigt lyssnande också kan ha en inverkan på hörseln.

tack så mycket!

1
Bevaka tråden