Batterifråga

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjeanre!

Jag funderar på att inhandla en ipod video 30 gb lagom till jul.

Tänkte bara fråga om det skadar batteriet att ladda den trots att den inte är slutladdat, alltså att man använder den en dag, kanske tar slit på 70 % av batteriet å sätter den i laddaren när man kommer hem. Har hört att detta är dåligt för batteriet och att det sänker batteritiden, men jag har aldrig hört det från en säker källa.

Tack på förhand!

(Jag ber om ursäkt om frågan ligger någon annastans på forumet har inte hittat det iaf.)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-29 17:19

Hittar inget som säger att man inte kan ladda batteriet när det är "halvfullt" ofta. Men det står att man inte skall ladda den regelbundet. Skall man tolka detta som att det inte kan skada batteriet att ladda den varje dag efter ett par timmars användning?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-29 17:33

litiumjonbatterin skall må bra av att småladdas lite då o då. detta står på sidan: "Det är viktigt att elektronerna i litiumjonbatteriet får röra på sig ibland. Avsluta minst en uppladdningscykel i månaden."

självklart kommer inte batteriet må sämmre av att du laddar din iPod när batteriet inte är slut, men som sagt: ladda ur o ladda batteriet fullt minst en gång i månaden.

1
Bevaka tråden