äga iPod kostar för mycket

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min 40GB höll drygt ett år, vilket är mycket tvivelaktig kvalitet då jag varit extremt försiktig med den, aldrig ens dunsat i den i ngt. Hårddisken har kraschat. Använder den enbart på jobbet för att kunna ha bra musik hela dagarna.

Inköpspris 4200 kr vilket ger utslaget på en tioårsperiod en totalkostnad enbart för iPoden på 33600 kr.

Gillar iofs iPoden men kommer inte köpa en ny, det finns inte tillräckligt med mervärde för mig att ha en produkt som har sådan katastrofalt dålig livslängd, hade priset varit 1000kr hade jag fortfarande tvekat om den bara ska hålla lite drygt ett år..

Jag får väl släpa runt på min Powerbook när jag vill komma åt mina köpta låtar.
Nu känns det som jag målat in mig i ett hörn pga Apples DRM-skydd.
Min mobil kan jag köpa ett 2 GB minneskort till men då kommer jag inte åt de köpta låtarna, det känns dock inte som jag har råd att betala för den skitkvalitet som iPoden har.

Rådet jag fått från Apples servicecenter InLife är att det kostar lika mycket att reparera som att köpa en ny, snacka om slit-och-släng mentalitet!
Nej tänk er för om ni verkligen har råd att hålla er själva med en iPod då livslängden är tveksam.

Sen kan man ifrågasätta principen att ha rörliga delar i en pryl som garanterat kommer åka i backen hos en stor del av användarna. Ska jag köpa en iPod ska det vara en med flashminne enbart, det tar nog ett tag tills kapaciteten kommer upp kring 40GB...

Ursprungligen av wild-one:

Rådet jag fått från Apples servicecenter InLife är att det kostar lika mycket att reparera som att köpa en ny, snacka om slit-och-släng mentalitet!
Nej tänk er för om ni verkligen har råd att hålla er själva med en iPod då livslängden är tveksam.

Tror du verkligen att alla iPods har en livslängd på ett år? Du tror inte att Apple skulle ha gått i konkurs om alla iPods dog efter "drygt ett år"?... Kan inte vara så att du har haft otur med din iPod?
Även om man köper det dyraste, finaste och även bästa produkten på marknaden (oavsett marknad) så kan man ha otur och få ett måndagsexemplar. Men detta betyder ju på intet sätt att alla likadana produkter är lika dåliga...
Tänk efter lite!

Sen kan man ifrågasätta principen att ha rörliga delar i en pryl som garanterat kommer åka i backen hos en stor del av användarna. Ska jag köpa en iPod ska det vara en med flashminne enbart, det tar nog ett tag tills kapaciteten kommer upp kring 40GB...

Sen att det i MÅÅÅNGA år har funkat bra med prylar med rörliga delar är ju en helt annan sak.
1. Den klassiska freestylen, många rörliga delar i den. Folk använde den dock gärna och länge. Flera av mina höll i flertalet år.
2. CD-walkman. Många människor som fortfarande använder dessa med glädje. Byter dessa människor varje år för att de går sönde för att det är rörliga delar?
3. MD-freestylen. Den jag hade funkar fortfarande bra. Är många år gammal nu. Har till och med råkat tappa den några gånger.
Finns många fler exempel. Är ju faktiskt så att flashminnesspelare samt mobiltelefoner väl är två av de få saker som folk bär omkring på varje dag som inte har några rörliga delar.
Så visst, det är bättre ur hållbarhetssynpunkt utan rörliga delar. Dock betyder inte rörliga delar att det är skit som bara går sönder direkt.

Så om du nu inte vill köpa en ny iPod förstår jag dig. Klart man bli besviken. Även jag skulle kanske titta på ett annat märke då. Men att sedan gå och dra det så långt som att det kommer att kosta alla som vill ha iPods 33000kr under tio år för att de går sönder varje år är att dra väldigt höga växlar!

Sen innan någon börjar klaga på mig för att jag försvarar apple så kan jag påpeka att jag inte ens äger en iPod (dock funder jag på att skaffa en). Utan jag använder bara lite sunt förnuft! Finns många som har haft sin iPods i flera år och är väldigt nöjda. Jag känner fler. Dessa människors åsikter väger tybgre än en bitter människa som överdriver.

My two cents

Alla prylar med inbygg HDD tål inte att falla i backen, låt en laptop falla 3 meter ner mor marken så förstår du vad jag menar. Därför gäller det att vara otroligt försiktig och inte ha ett bra grepp om ipoden.
Dock finns det undantag. HDDn i min ipod krashade för några månader trots att jag heller inte hade tappat den nångång men som tur så hade garanting inte löpit ut. Mitt tips till alla potentiela ipod köpare är att köpa ipod i en svensk butik så att man kan utnyttja sig av reklamationsrätten.

Om du inte kan dina rättigheter så bra och är tålig på att tjafsa med butiker så går det alltid att ta det hela på hemförsäkringen.

En sak kan man ju konstatera och det är att inget företag, förutom några få väldigt exklusiva, konstruerar produkter som ska ha lång livslängd.
Titta bara på Asics löparskor, med annat materialval och andra dämpningar skulle livslängden på deras skor fördubblas och detta utan att produktionskostnaden skulle öka. Men dom vore ju korkade om dom sålde ett par skor a 1200 spänn vartannat år istället för ett par skor a 1200 spänn varje år.

Detta fenomne är klassikst när en fabrikant tillverkat en vara som fått hippfaktor och blivit trendig samt blivit synonym med aktuell varukategori. Precis som iPod har blivit. Mp3 spelare kallas ju bland gemene man för iPod oavsett fabrikat.

Så om Apple vill kan dom tillverka en riktigt hållbar iPod till marginellt högre pris och ändå SÄNKA priset. Men det behöver dom inte eftersom folk ändå kommer att köpa en halvbra produkt som är billig att producera till helt otroliga överpriser.
Tog man bort Apple loggan på en G5 30G och sålde den i affär skulle priset hamna på uppskattnimngsvis 1500 till 2000 spänn med frakt och andra kostnader inräknade.. Bara loggan kostar alltså en tusenlapp. Att köpa delar och tillverka en Ipod går nog bara på nån hundralapp.

Så ärligt talat tror jag att Apple konstruerar sin Pods för att så exakt som möjligt överleva garantitiden. Sedan räknar dom med ett visst svinn då vissa går sönder i förtid men kostnaden för att ersätta dessa har köparna redan betalt när dom köpte den första Poden.

Ursprungligen av Kayano:

En sak kan man ju konstatera och det är att inget företag, förutom några få väldigt exklusiva, konstruerar produkter som ska ha lång livslängd.
Titta bara på Asics löparskor, med annat materialval och andra dämpningar skulle livslängden på deras skor fördubblas och detta utan att produktionskostnaden skulle öka. Men dom vore ju korkade om dom sålde ett par skor a 1200 spänn vartannat år istället för ett par skor a 1200 spänn varje år.

Detta fenomne är klassikst när en fabrikant tillverkat en vara som fått hippfaktor och blivit trendig samt blivit synonym med aktuell varukategori. Precis som iPod har blivit. Mp3 spelare kallas ju bland gemene man för iPod oavsett fabrikat.

Så om Apple vill kan dom tillverka en riktigt hållbar iPod till marginellt högre pris och ändå SÄNKA priset. Men det behöver dom inte eftersom folk ändå kommer att köpa en halvbra produkt som är billig att producera till helt otroliga överpriser.
Tog man bort Apple loggan på en G5 30G och sålde den i affär skulle priset hamna på uppskattnimngsvis 1500 till 2000 spänn med frakt och andra kostnader inräknade.. Bara loggan kostar alltså en tusenlapp. Att köpa delar och tillverka en Ipod går nog bara på nån hundralapp.

Så ärligt talat tror jag att Apple konstruerar sin Pods för att så exakt som möjligt överleva garantitiden. Sedan räknar dom med ett visst svinn då vissa går sönder i förtid men kostnaden för att ersätta dessa har köparna redan betalt när dom köpte den första Poden.

Hur kommer det sig då att min iPod har hållt i ett år?
Har tappat den några gånger och det enda som hände var några bucklor på baksidan.
Jag är iaf helnöjd med min'!

Ursprungligen av Ollesallagetter:

Har tappat den några gånger och det enda som hände var några bucklor på baksidan.

Jag säger inte att alla går sönder efter ett år utan att Apple gör sina beräkningar att dom ska hålla minst ett år då garantin går ut. Jag säger inte heller att iPod är dåliga produkter utan bara att dom kan bli betydligt hållbarare om Apple vill tillverka betydligt hållbarare produkter.

Ursprungligen av Kayano:

Jag säger inte att alla går sönder efter ett år utan att Apple gör sina beräkningar att dom ska hålla minst ett år då garantin går ut. Jag säger inte heller att iPod är dåliga produkter utan bara att dom kan bli betydligt hållbarare om Apple vill tillverka betydligt hållbarare produkter.

Jag vill få folk att tänka till en extra gång innan man bränner iväg 3-4000 spänn och tror den har samma livslängd som stereon eller tv:n eller någon annan konsumentelektronik. En iPod shuffle är jag övertygad om att den håller tio år utan att blinka!
Hade jag kunnat ta mina inköpta iTuneslåtar, stoppa dom i min nya mobil, K750i, lyssna på dom där, då hade jag inte varit så förbannad av att vara totalt låst i Apples DRM-skydd.

till Archangel: Med rörliga delar syftade jag på de rörliga delar som finns i en iPod, dvs hårddisken.

Om 5 år har alla konsumenter gjort så att det inte är bra business att låsa in folk genom DRM, kunderna vill göra vad fan man vill med det man köpt!

Om nu Apple lyckas planera sina produkters livslängd till drygt ett år så är det konstigt att man genom 500kr extra förlänga garantitiden till två år.

Med drygt 1000 cd-skivor, 350 cd-singlar och 200 inköpta iTuneslåtar behöver jag lite mer än 2GB som minneskorten till telefonen ger. Men jag tycker inte jag har lust att bränna iväg ytterligare 3200 på en iPod till. Min iPodkostnad kommer isf att uppgå till 7400kr för två mp3spelare, lite väl saftigt.

Jag är medveten om att jag kanske fått ett måndagsexemplar, det spelar ingen roll om företaget som säljer produkten bryr sig om kunden, uppenberligen har Apple planerat för längre livslängd på iPoden än så.
Det som behövs från Apples sida är att man tar emot iPoden och reparerar den för en kostnad som INTE är lika med inköpssumman för en helt ny produkt. Det ser inte så bra ut med tanke på miljötänkandet om Apple bara vill att vi ska köpa nytt med halvdålig kvalitet istället för att försöka upprätthålla att de som går sönder är inte normal standard, alltså lagar vi den/byter ut den, precis som de gör för de som inte är ett år gamla.

Om nu Apple lyckas planera sina produkters livslängd till drygt ett år så är det konstigt att man genom 500kr extra förlänga garantitiden till två år..

För 500 spänn täcker Apple garanterat ett ev utbyte till en ny Ipod.

[QUOTE="wild-one"]Jag vill få folk att tänka till en extra gång innan man bränner iväg 3-4000 spänn och tror den har samma livslängd som stereon eller tv:n eller någon annan konsumentelektronik. En iPod shuffle är jag övertygad om att den håller tio år utan att blinka!
Hade jag kunnat ta mina inköpta iTuneslåtar, stoppa dom i min nya mobil, K750i, lyssna på dom där, då hade jag inte varit så förbannad av att vara totalt låst i Apples DRM-skydd.

Köp en Motorola RAZR - den nya modellen har iTunes, säkert andra mototorlas också.

Jag köpte en iPod 5gb så fort den släpptes för fyra år sedan (eller längre?). Hon spinner lika fint fortfarande.

PS, man kan förlänga garantin på iPod om man är rädd.

Ursprungligen av Ollesallagetter:

Du är en get och har således tappat den från en betydligt lägre höjd än om du hade varit människa.

Ursprungligen av Kayano:

Två saker som följdfrågor på detta:
1. Jag vill att du pekar ut till mig var jag kan köpa en 30Gb (eller ännu hellre en 60Gb) MP3-spelare på markanden med ungefär samma specifikationer fast 1000kr billigare än Apples iPod.
Jag skulle nog nämligen kunna tänka mig att köpa en sådan i så fall!
Jag har dock aldrig sett en 60Gb stor spelare som är så tunn och lätt med en batterietid på upp till 20tim. som kan spela film och visa foton dessutom, etc...
Jag är nyfiken på varifrån du får denna info om att det kostar 1000kr med Apple-loggan?
Om det vore sannt skulle det väl finnas många billiga spelare som är minst lika bra på marknaden?

2. Varifrån får du din information om att det kostar "nån hundralapp" att köpa delar till och tillverka en iPod?
Jag läste någonstanns att 30Gb hade delar i sig för strax över 1000kr (några tekniker hade plockat isär den och analyserat delarna). Informationen fanns (finns?) tillgänglig på ilounge och gizmodo.
Om man sedan tror att Apple tjänar 2-3000kr för att delarna "endast" kostar ca 1000kr så vet man inte så mycket om ekonomi och marknadsföring.
Jag är verkligen ingen expert men vet att det finns väldigt mycket andra kostnader att ta med i beräkningarna. Nano tex började de utveckla ca ett år innan den släpptes. Så det behövas alltså löner för dessa personer. Lager kostar, frakt kostar, marknadsföring kostar, löner till folk på företaget kostar. Vem tar hand om din beställning? Den görs på en hemsida, men denna hemsida finns ju knappast till på något magiskt sätt där allt sköter sig självt...
Så att säga att det i slutändan kostar Apple "nån hundralapp" är ganska blåögt.

till Archangel: Med rörliga delar syftade jag på de rörliga delar som finns i en iPod, dvs hårddisken.

Jag förstod precis vilka delar du menade. Jag ville bara med lite exempel påpeka att det länge funnits produkter på markanden med ungefär samma användningsområde som har rörliga delar och ändå fungerar bra och är populära.
Försökte alltså påpeka att rörliga delar inte behövde vara synonymt med en undermålig produkt.

Ursprungligen av Kayano:

Ännu en liten fråga:
Du som tydligen vet så bra. Vad skulle Apple använda för delar i en iPod (30 eller 60Gb versionerna) för att göra dem så mycket hållbarare?
Du påstår ju att de anväder material som är dåligt med mening och att de utan att höja produktionskostnaderna skulle kunna höja kvalitén. Hur? Upplys oss...

Vill inte djävlas och vara elak. Är bara fundersam på var all information som jag tydligen gått miste om kommer ifrån.

Som ett litet "kul att veta" kan jag lägga till att det på Volvo finns forskare vars uppgift är att göra bilarna sämre och sämre - så att de oftare går sönder. Detta för att Volvo ska kunna sälja fler bilar.

De flesta företag gör så idag; även Apple.

• Medlem
  • Harestad
  • 2005-12-18 00:01

Det enda bra med "sämre och sämre"-utveckling är väl att det har skapats "slitfunktioner". Alltså delar i en konstruktion som är byggda för att ta smällarna och gå sönder innan andra, viktigare.

Dessa delar som ska nötas brukar oftast vara lätta att byta ut, men hur mycket kostar det att skicka sin iPod på lagning efter garantin egentligen? T.ex. om hårddisken har krashat, eller batteriet dött? Någon som vet?

Måste tilläga att jag då har fått flertalet "måndagsexemplar". Jag har bytt min ipod flera gånger, en då klickhjulet slutade fungera och 2 gånger när hårddisken gått sönder. Tur i oturen är att samtliga gånger så har det gått på 1 års garantin som varje ipodkund har. Nu har jag sålt min 40 gig 4g och väntar på min 30gig 5g som skall anlända om några dagar, hoppas att dess kvalité är att lita på. Det som för mig är jobbigast är den tid som ipod är borta från mig på "lagning" innan de varje gång konstaterar att jag skall få en helt ny. Ipoden är ju borta drygt 2-3 veckor på "service"

Jag har konstaterat att teknikmagasinet ger bara 1 års garanti på ipod, men 2 år på ALLA andra mp3spelare (och produkter i övrigt, undantag mobiltelefoner)
vad säger det om kvaliteten? dom litar alltså på att alla andra märken håller minst dubbelt sålänge.

1
Bevaka tråden